Senaste nytt

Traktamenten för 2012

Svenska skattesystemet ligger hopplöst efter realiteten sedvanlig ordning. I Australien är motsvarande skattefria utlandstraktamente, för exempelvis Sverige $345/dag, alltså drygt 2400SEK/dag.

Fast då måste väl AU$345 vara tänkt att också täcka logi?

De faktiska beloppen varierar beroende på både årsinkomst, stad, land och annat. Men som allmän referens kan nämnas att inrikestraktamente i Australien, te.x om du åker från Sydney till Brisbane i tjänsten så har du rätt att claima $95 för endast matkostnader, utan kvitto. Om nu mot all förmordran arbetsgivare/uppdragsgivare ej betalar logi claimar man ytterligare $201 för boende.

Jag kommer inte ihåg vad det var för belopp om man jobbar i Sverige och åkte en dag från Stockholm till exempelvis Göteborg, men det var i varje fall inte i närheten av drygt 700 i skattefritt matkostnadstraktamente.

Jag kommer inte ihåg vad det var för belopp om man jobbar i Sverige och åkte en dag från Stockholm till exempelvis Göteborg, men det var i varje fall inte i närheten av drygt 700 i skattefritt matkostnadstraktamente.

Utan övernattning får du väl inte (skattefritt) traktamente överhuvudtaget? Dagsbeloppet är annars 220kr...

Utan övernattning får du väl inte (skattefritt) traktamente överhuvudtaget? Dagsbeloppet är annars 220kr...

Det kan mycket väl vara så i Sverige (och är, när jag tittar på skatteverket.se) - är inte uppdaterad i det systemet på ett tag. Att åka en dag från Stockholm till Göteborg utesluter ju per automatik dock inte en övervattning, oavsett.

Jag åsyftade snarare skillnaden i beloppsnivåer mellan de olika länderna för, i detta fall, inrikestraktamente om 220kr "heldag" för 2012 i Sverige jmf. drygt 700kr i endast måltidstraktamente i det alternativa landet, för för en "motsvarande" dags, eller för all del, dygnsresa.

Är det möjligt att äta en värdig frukost, lunch och middag, på restaurang samt ev. extrakostnader, på annan ort i Sverige för totalt 220kr per dag, är väl frågan, dvs täcks de faktiska utläggen man har. Jag är tveksam. Allt detta givetvis under förutsättning att inte uppdragsgivaren står för måltiderna och extrautläggen.

BR,
SC

Jag antog att de som reser mycket i tjänsten har en tendens att inte ha ingångslöner, så överslagsräknade på en månadslön på 40k, semester (12,5%), sjuklön (2,5%), arbetsgivaravgifter (31%), pension (>5%) > 60k/mån, utslaget på 20 arbetsdagar. Då ingår inte overhead (HR, kontor), tjänstebilar och andra förmåner, försäkringar osv. Men ok då, 2kkr/dag (27-28k/mån med kalkylen ovan) är fortfarande signifikant mer än någon hundralapp upp eller ner i traktamente, särskilt om man räknar in transport- och logikostnader.

Lite OT, men det är den absoluta golvnivån i ditt exempel när vi räknar personalkostnaden för arbetsgivaren. Ofta tänker vi nog bara i termer av månadslön när personalkostnader diskuteras, men glömmer att minst 33% skall läggas till för att räkna på vad gubben/gumman kostar innan han/hon ens har någonstans att sitta:)

Jag antog att de som reser mycket i tjänsten har en tendens att inte ha ingångslöner, så överslagsräknade på en månadslön på 40k, semester (12,5%), sjuklön (2,5%), arbetsgivaravgifter (31%), pension (>5%) > 60k/mån, utslaget på 20 arbetsdagar. Då ingår inte overhead (HR, kontor), tjänstebilar och andra förmåner, försäkringar osv. Men ok då, 2kkr/dag (27-28k/mån med kalkylen ovan) är fortfarande signifikant mer än någon hundralapp upp eller ner i traktamente, särskilt om man räknar in transport- och logikostnader.

Ok, tänkte bara lön + 32% arbetsgivaravgifter. Men vänd på det hela då, arbetsgivaren har lön, kontor (en annan stor kostnad, i alla fall i stockholm), IT o.s.v. o.s.v. och sen ska de dessutom betala traktamenten som är högre än vad personen normalt äter för när denne är på privat resa i samma land.

Känns rätt knäppt att man får 220 kr om man åker till Stockholm och 628 kr till Köpenhamn..

Jag får inte inrikes traktamenten på mina tjänsteresor utan övernattning (på min nuvarande arbetsgivare) utan måste själv ha koll och sen göra avdrag på deklarationen. Skoj eller inte... Jag måste alltså ha en separat xls-fil var jag sparar tider när jag rest och ha koll antal dagar för deklaration. Med övernattning får vi som vanligt traktamenten.

Last edited:
Ok, tänkte bara lön + 32% arbetsgivaravgifter. Men vänd på det hela då, arbetsgivaren har lön, kontor (en annan stor kostnad, i alla fall i stockholm), IT o.s.v. o.s.v. och sen ska de dessutom betala traktamenten som är högre än vad personen normalt äter för när denne är på privat resa i samma land.

Jag har aldrig sagt att det är billigt att ha personal, bara att inte traktamentet är särskilt betungande i sammanhanget - dessutom kanske ett tilltaget skattefritt traktamente gör det lite mindre oaptitligt för den anställde att vara hemifrån alla dessa resdagar :)

Nu är jag egen företagare, så jag betalar i bägge ändar - ju mer som är skattefritt, desto bättre, är min filosofi.

Det kan mycket väl vara så i Sverige (och är, när jag tittar på skatteverket.se) - är inte uppdaterad i det systemet på ett tag. Att åka en dag från Stockholm till Göteborg utesluter ju per automatik dock inte en övervattning, oavsett.

Jag åsyftade snarare skillnaden i beloppsnivåer mellan de olika länderna för, i detta fall, inrikestraktamente om 220kr "heldag" för 2012 i Sverige jmf. drygt 700kr i endast måltidstraktamente i det alternativa landet, för för en "motsvarande" dags, eller för all del, dygnsresa.

Är det möjligt att äta en värdig frukost, lunch och middag, på restaurang samt ev. extrakostnader, på annan ort i Sverige för totalt 220kr per dag, är väl frågan, dvs täcks de faktiska utläggen man har. Jag är tveksam. Allt detta givetvis under förutsättning att inte uppdragsgivaren står för måltiderna och extrautläggen.

BR,
SC

Jo, det går väl, frukost på espresso house 55 SEK, dagens lunch 90 SEK, McDonalds till middag 70 SEK = 215 SEK, du tjänar t.o.m. 5 SEK. (och kostnaden för maten du slapp köpa hemma) :rolleyes:

Toppen