Trafikvarningstråden

Cristoffer Cedergren skrev:Fortsatta problem på Arlanda idag, troligtvis pga vädret. Och det kommer nya snöoväder ons-tor. Genomsnittlig försening på avgångarna är 43 min.Klicka för att utvidga...


Vill inte vara den som märker ord här. Men igår var det IT-problem på Arlanda.

Idag har det varit i princip konstant snöande och ändå avgår 25% av starterna i tid och 62% av landningarna landar i tid, enligt statistiken du presenterade. Det är ganska få eller ingen av de europeiska storflygplatserna som kan mäta sig med de siffrorna vid samma förutsättningar. Så jag skulle inte kalla det problem utan snarare en vinterdag med vissa förseningar.
 
Xilan skrev:Vill inte vara den som märker ord här. Men igår var det IT-problem på Arlanda.Idag har det varit i princip konstant snöande och ändå avgår 25% av starterna i tid och 62% av landningarna landar i tid, enligt statistiken du presenterade. Det är ganska få eller ingen av de europeiska storflygplatserna som kan mäta sig med de siffrorna vid samma förutsättningar. Så jag skulle inte kalla det problem utan snarare en vinterdag med vissa förseningar.Klicka för att utvidga...
Ja precis, ska man ut och flyga i det här vädret så får man räkna med förseningar på upp till en timme.
 
Cristoffer Cedergren skrev:Ja precis, ska man ut och flyga i det här vädret så får man räkna med förseningar på upp till en timme.Klicka för att utvidga...
Vilket ju är betydligt bättre än om man försöker ta sig runt i Stockholm med kollektivtrafik (t-bana undantaget). Överlag är det rätt imponerande hur lite ett sådant väder faktiskt stör flygplatsen.
 
Risk för stora störningar på ARN under eftermiddag kväll, enligt intern info från Swedavia har lastbilen med formiat, det medel som används för att halkbekämpa banorna fastnat i trafik på väg från Norrköping. ARN har formiat som räcker till att halkbekämpa en bana till kl ca 1300. Swedavia har gått upp i stabsläge då risken finns att man inte har möjligheter att halkbekämpa RWY med allt vad det innebär.
 
hignfy skrev:Risk för stora störningar på ARN under eftermiddag kväll, enligt intern info från Swedavia har lastbilen med formiat, det medel som används för att halkbekämpa banorna fastnat i trafik på väg från Norrköping. ARN har formiat som räcker till att halkbekämpa en bana till kl ca 1300. Swedavia har gått upp i stabsläge då risken finns att man inte har möjligheter att halkbekämpa RWY med allt vad det innebär.Klicka för att utvidga...
Intressant!

Används formiat i samband med samtliga röjningar av banan?

Just nu är det två röjningar per timme per bana och hittills har bromsverkan varit god efter röjning i alla fall. (Med eller utan formiat?)
 
Jag gissar att lastbilen fastnat i trafiken på grund av just snöovädret. Känns inte som en lyckad planering om så är fallet...
 
Xilan skrev:Intressant!Används formiat i samband med samtliga röjningar av banan?Just nu är det två röjningar per timme per bana och hittills har bromsverkan varit god efter röjning i alla fall. (Med eller utan formiat?)Klicka för att utvidga...
Formiatet används när friktionsvärdet är lågt, men precis som på vanlig väg så kan man ploga utan att salta om friktionsvärdena är inom tillåtna gränsvärden.



Situationen på ARN nu är den att formiatet är slut. Prognos för leverans är 17:15, därefter ca 30min i lossningstid. Men friktionsvärdena är goda och två banedriften fortsätter. Men prognosen från TWR är att snöfallet är som kraftigast mellan 16-19. Om vinden inte tilltar så klarar man att hålla två banor öppna. Annars blir det en bana drift på bana 1.
 
hignfy skrev:Formiatet används när friktionsvärdet är lågt, men precis som på vanlig väg så kan man ploga utan att salta om friktionsvärdena är inom tillåtna gränsvärden.Situationen på ARN nu är den att formiatet är slut. Prognos för leverans är 17:15, därefter ca 30min i lossningstid. Men friktionsvärdena är goda och två banedriften fortsätter. Men prognosen från TWR är att snöfallet är som kraftigast mellan 16-19. Om vinden inte tilltar så klarar man att hålla två banor öppna. Annars blir det en bana drift på bana 1.Klicka för att utvidga...


Nu blir det röjningar var 25:e minut istället. Snön tilltar.
 
Något skit kring Järva Krog. All trafik FRÅN Arlanda (och en hel del till...) står mer eller mindre stilla. Jag ser i Waze och Google att trafikolycka rapporterats. Vet inte om det bara är idioter på vägarna, eller om det faktiskt är problem - rapport följer när det släpper.



Det värsta just nu är att sitta på en flygbuss utan toalett i ca 2+h... Har tagit över en timme så långt!
 
nota bene skrev:Något skit kring Järva Krog. All trafik FRÅN Arlanda (och en hel del till...) står mer eller mindre stilla. Jag ser i Waze och Google att trafikolycka rapporterats. Vet inte om det bara är idioter på vägarna, eller om det faktiskt är problem - rapport följer när det släpper.Det värsta just nu är att sitta på en flygbuss utan toalett i ca 2+h... Har tagit över en timme så långt!Klicka för att utvidga...
Pratade precis med en chef på kontoret. Hans resa från ARN till centrala Stockholm tog 4 hr.

Arlanda Express verkar ha problem nu också:



Från Arlanda: OBS! Alla tåg är för närvarande inställda pga. tekniska problem Från Stockholm: OBS! Alla tåg är för närvarande inställda pga. tekniska problem
 
Jensik skrev:Pratade precis med en chef på kontoret. Hans resa från ARN till centrala Stockholm tog 4 hr.Arlanda Express verkar ha problem nu också:Från Arlanda: OBS! Alla tåg är för närvarande inställda pga. tekniska problem Från Stockholm: OBS! Alla tåg är för närvarande inställda pga. tekniska problemKlicka för att utvidga...
Ja tack, väntade 30 min på att höra "ett tåg förväntas om 20 min" och då gick jag till bussen! En halvtimme senare hade inget tåg kommit fortfarande, och några minuter senare uppenbarade sig en buss. Alla taxichaufförer rapporterade stopp också... Pendeltåget har självfallet motsvarande problem.
 
Alltså.. att applicera just-in-time-leverans-metodologi för något som behövs för att hålla huvudstadens flygplats igång under vintern är anmärkningsvärt idiotiskt. Men eftersom det är Sverige kommer inga huvuden rulla.
 
Fick reda på att minst en av SAS besättningar som tillhör en annan bas sov över i centrala Stockholm och tog 4 timmar att komma till ARN.

Flyget blev också mycket försenat....

Åter igen kommer min tanke upp på hur SAS ledning tänker...

1. Hur smart är det att ha besättningar sova långt ifrån flygplatsen?!

2. Hur ekonomskt är det att ha personal från en annan bas (t ex CPH/OSL sovande i Stockholm), något är fel....??!
 
Ricci skrev:1. Hur smart är det att ha besättningar sova långt ifrån flygplatsen?!Klicka för att utvidga...
Men så långt bort är inte Stockholm City. Jag skulle nog säga att det är relativt nära till flygplatsen jämfört med många andra städer. Och att lägga personal ute vid ARN är inte nödvändigtvis billigare/enklare.




Ricci skrev:2. Hur ekonomskt är det att ha personal från en annan bas (t ex CPH/OSL sovande i Stockholm), något är fel....??!Klicka för att utvidga...
Jag misstänker att SAS försöker minimera detta men att det är billigare att maximera arbetstiden istället för att alltid ha crews bo hemma. Då får man ta smällen att de sover borta då och då.
 
agehall skrev:Jag misstänker att SAS försöker minimera detta men att det är billigare att maximera arbetstiden istället för att alltid ha crews bo hemma. Då får man ta smällen att de sover borta då och då.Klicka för att utvidga...
Att besättningar (FD/CC) bor på hotell på utestationer dvs inte på baser är rätt naturligt i flygbranchen.

Men att besättningar från andra baser sover på en annan bas så känns det fel.
 
Ricci skrev:Men att besättningar från andra baser sover på en annan bas så känns det fel.Klicka för att utvidga...
Fast om crew kan göra X flighter om de sover borta men X-1 om de inte sover borta gör ju viss skillnad. Det kan låta konstigt, men jag tror nog det finns en viss logik i det.
 
Back
Top