Trafikvarningstråden

trp_flyer skrev:Lite sent att se upp ;-) jag är på väg redan. Lite bökigt med resebyråbiljett som jag inte kan ändra själv, och jag vill gärna komma hem i rimlig tid fredag 14 februari (eller hellre torsdag 13 februari som planerat). Jag kan ta tåg till AMS och flyga därifrån men vill SAS det?Klicka för att utvidga...

Den 13:e är ju strejken så då kan du nog glömma att komma någonstans den 13:e. Den 14:e ska allt rulla igen.

Kortade själv av en resa dit. Av andra skäl dock!

trp_flyer skrev:Nä, flyga från Bryssel 13:e funkar ju inte. Men tågen kanske går? Jag bokade i alla fall en extra hotellnatt.Klicka för att utvidga...

Det hade jag inte vågat chansa på. Trafikledningen är offentligt anställd.

trp_flyer skrev:Nä, flyga från Bryssel 13:e funkar ju inte. Men tågen kanske går? Jag bokade i alla fall en extra hotellnatt.Klicka för att utvidga...
SAS säljer fortfarande biljetter till SK1590 från Bryssel till Arlanda den 13/2 så helt kört verkar det inte vara. Som jag förstått det är det inte total strejk utan ungefär hälften av flygen väntas kunna gå den 13/2 - även på fredagen finns det platser på många av SAS avgångar från Bryssel. Fast det är lite olika bud kring omfattningen av strejken i olika medier men SAS har i vart fall inte ställt in ännu.

Samtidigt säger ju Brussels Airport;

No departing passenger flights  

To ensure the safety of passengers and staff, we have decided, in consultation with the airlines, not to operate any departing passenger flight on 13 February. Airlines will contact passengers whose flight has been impacted. We ask not to come to the airport on that day. 

Jag är i händerna på min resebyrå så vi får väl se. Men det är intressant att informationen varierar. SCNB som kör tågen varnar för mycket passagerare den 13 februari.

trp_flyer skrev:Samtidigt säger ju Brussels Airport;No departing passenger flights   To ensure the safety of passengers and staff, we have decided, in consultation with the airlines, not to operate any departing passenger flight on 13 February. Airlines will contact passengers whose flight has been impacted. We ask not to come to the airport on that day.Jag är i händerna på min resebyrå så vi får väl se. Men det är intressant att informationen varierar. SCNB som kör tågen varnar för mycket passagerare den 13 februari.Klicka för att utvidga...
Jag skulle lita mer på informationen från Bryssels flygplats än andra och om den säger att det inte går några avgående flyg bör det rimligen stämma. Samtidigt är det märkligt att SAS fortfarande idag säljer biljetter till avgående flyg från Bryssel den 13/2. De kanske chansar på att strejken blir avblåst i sista stund.

Sist jag råkade ut för en strejk i Bryssel bad jag SAS boka om mig till Amsterdam istället som jag sen tog tåget från. Det var inga problem och SAS ersatte för tågbiljetten.

SAS tillät inte byte av avreseort så det blir hem fredag istället. Det var värt ett försök med AMS men nu blir det nån extra Trappist då.

ac595f97-8b05-487d-9f48-33aec5c334c1

Kastrup stänger – polisjakt på flygplatsen

En svensk bil som jagats av polis har kört in i ett staket till landningsbanan på Kastrup. Under tidig morgon har det pågått en polisjakt inne på flygplatsen s

favicon.ico

www.aftonbladet.se

Hela luftrummet över Kastrup stängt, kan bli en kämpig morgon

Link skrev:Kastrup stänger – polisjakt på flygplatsenEn svensk bil som jagats av polis har kört in i ett staket till landningsbanan på Kastrup. Under tidig morgon har det pågått en polisjakt inne på flygplatsen swww.aftonbladet.seHela luftrummet över Kastrup stängt, kan bli en kämpig morgonKlicka för att utvidga...
Ser att Köpenhamn fortfarande ligger efter med nästan alla flighter, i snitt 20-30 minuter. Har varit tjock dimma över hela regionen sedan tidig morgon.

Kom med SAS från Bangkok i morse. Efter 7 varv runt Bornholm så landade vi på Sturup 05.45. Sen satt vi där till 07.55 då vi flög de sista fjorton minuterna till Kastrup. Sedan en timmes väntan på bagage, så från det vi steg på i Bangkok i går kväll till det att vi fick vårt bagage tog det 17 timmar.

Man får tacka online checkin. Checkin stängt när jag kom fram, flera med bagage bakom mig som skulle med sas så de lär ha missat flygen.

Gick direkt till gate och var framme ca 25 minuter innan avgång. Nog aldrig varit så nära att missa en flight.

Under all kritik hur dåligt skött det är an Newark. Stationen är gated så går inte komma där ifrån på annat sätt. Många tog tåget till Newark Penn och tog Uber där ifrån. Hur svårt ska det vara att få fram tillräckligt med bussar när man haft dessa problem över en vecka?

2596286a-f9c2-4008-8658-dcc67dacc702

Flygplatsstrejk i Tyskland – Norden drabbas

Hamburgs flygplats har stängt ned med anledning av en oannonserad strejk, rapporterar flera medier. Anledningen är att fackförbundet Verdi vill se löneökningar och bättre avtal.

favicon.ico

omni.se

Flygplatsstrejk i Tyskland – Norden drabbas

Publicerad 9 mars, 10:17

Hamburgs flygplats har stängt ned med anledning av en oannonserad strejk, rapporterar flera medier.

Beskedet ger problem för många resenärer och även de nordiska flygbolagen Norwegian och SAS påverkas.

– Vi har ställt in flygningar till Berlin, Hamburg och Düsseldorf och satt in extraflyg i övermorgon, alla passagerare har informerats, säger Norwegians kommunikationschef Charlotte Holmberg till norska Dagbladet.

För SAS påverkas flighter till Hamburg från Köpenhamn och Stockholm, skriver TT.

Sedan tidigare har fackförbundet Verdi varslat om en mer omfattande strejk under måndagen. Då vid bland annat Münchens och Frankfurts flygplatser. Omkring 800 000 resenärer kan drabbas då.

Det verkar bli stora störningar till/från Tyskland imorgon. Enligt Flightradar är alla flyg med Lufthansa från Arlanda inställda och på Swedavias hemsida är flygen bortplockade. SAS flyg från Tyskland imorgon är markerade som inställda så då lär väl avgångarna också bli det snart.

Stor påverkan på tågtrafiken nästa helg från CPH både mot Malmö och Köpenhamn.

img_-490518136873786714.jpg

Stora banarbeten 15-17 mars

Helgen den 15–17 mars utför Trafikverket flera olika underhållsarbeten. Tågtrafiken i hela Skåne påverkas.

android-icon-192x192.png

www.skanetrafiken.se

Back