Senaste nytt

Trafiktal december 2022

Homer

Medlem
En och en halv miljon passagerare reste med SAS i december

I december flög nästan en och en halv miljon passagerare med SAS, en ökning med 50 % jämfört med samma månad året innan. SAS kapacitet ökade med 13% jämfört med samma period 2020. Jämfört med förra månaden, minskade antalet passagerare med 12% samtidigt som kapaciteten minskade med 7%. Kabinfaktorn för december var 72%, en förbättring med 15 procentenheter jämfört med december förra året.
 

Taggen

Medlem
En och en halv miljon passagerare reste med SAS i december

I december flög nästan en och en halv miljon passagerare med SAS, en ökning med 50 % jämfört med samma månad året innan. SAS kapacitet ökade med 13% jämfört med samma period 2020. Jämfört med förra månaden, minskade antalet passagerare med 12% samtidigt som kapaciteten minskade med 7%. Kabinfaktorn för december var 72%, en förbättring med 15 procentenheter jämfört med december förra året.
Det är rätt ok siffror med tanke på lågsäsong och arbetsgivarjul. Kabinfaktorn är ett aber för SAS men så länge de får bra betalt.
 

henke12

Medlem
För någon som inte är bekant med industrin - vad anses vara en bra kabinfaktor?
Beror på om det är ett nätverksbolag eller lågpris.

Lågpris vill gärna ha så hög kabinfaktor som möjligt(typ 95%+)

Ett nätverksbolag med typ en pendlarlinje vill ha något lägre,
Annars försvinner incitamentet att köpa dyra flexibla biljetter.
typ ARN-CPH
om alla avgångar är fulla så kan du inte boka om till tidigare flyg, eller sälja dyra sista minuten biljetter!
(så kanske 80% är bra!)
 

Tonton

Medlem
För någon som inte är bekant med industrin - vad anses vara en bra kabinfaktor?

Från SAS-rapporten: "Kabinfaktorn för december var 72%"



Kabinfaktor för Europeiska bolag 2019-2022
Screenshot 2023-01-12 at 17.40.30.png


Källa: https://centreforaviation.com/analy...ssenger-load-factors-continue-to-slide-625478


Innan pandemin så låg snittet på cirka 85% för Europeiska bolag. Sas ligger långt under det, som vi kan se.
 

mha321

Medlem
Beror på om det är ett nätverksbolag eller lågpris.

Lågpris vill gärna ha så hög kabinfaktor som möjligt(typ 95%+)

Ett nätverksbolag med typ en pendlarlinje vill ha något lägre,
Annars försvinner incitamentet att köpa dyra flexibla biljetter.
typ ARN-CPH
om alla avgångar är fulla så kan du inte boka om till tidigare flyg, eller sälja dyra sista minuten biljetter!
(så kanske 80% är bra!)
SAS är ju i det perspektivet ett blandbolag. Spanien-och-kanarie-linjerna har ju ungefär samma utmaningar som lågpris och "borde fyllas", medans matarlinjerna på trinangeln, arn-got, svg-bgo och liknande ju helt klart har mer av den "klassiska näteverksbolagets"-modellen. Vore intressant att se om kabinfaktorn skiljer sig om man skulle dela upp rutterna på det sättet i en rapport.
 

Taggen

Medlem
För någon som inte är bekant med industrin - vad anses vara en bra kabinfaktor?
Jag erkänner själv att det är svårt att bedöma en bra kabinfaktor då som tidigare nämnts måste blandas in snittintäkt per såld stol etc. SAS har en lägre kabinfaktor än lågprisbolagen men högre intäkt per stol så de har olika break-even. Om man som SAS erbjuder flexibilitet och fler avgångar per dag finns en risk att du får en lägre kabinfaktor än Rajjan som har en avgång men du kan ta bättre betalt då många vill ha den flexibiliteten samt extra säkerhet om du missar en flight.
 
Toppen