Tråd för diskussion om USA immigration

Mycket tveksamt om det svenska belastningsregistret kontrolleras vid ESTA-ansökning. Finns någon tråd på detta forum där det diskuteras har jag för mig och en ganska (i sedvanlig stil) inflammerad tråd på ett stort svensktspråkigt forum som säger sig stå för "yttrandefrihet på riktigt". Slutsasten i bägge har jag för mig att ESTA-proceduren inte kollar upp detta...

RickardG skrev:Landar på ORD om 9h, avlägger rapport om familjevänligheten dåKlicka för att utvidga...
Det var en i det närmaste surrealistisk känsla på ORD igår. Landade, tog det lugnt med barnen och lät alla löpa gatlopp till immigration. Döm av min förvåning när det är TOMT när vi dyker upp. Vi gick fram direkt till ett bås och var igenom på fem minuter.

Idag får vi den stora äran att utvärdera security och TSA på terminal 1.

Hum...har funderat lite efter att ha läst den här tråden i ett par dagar. Det är kanske så att vi har haft lite mer problem med terror i Europa dom senaste åren än i USA och det kan ju bero på att kontrollerna på vem som reser in och ut är lite högre. Iaf jag uppfattar säkerhetskontrollerna med helkroppsscanning som högre i USA än här. Så kanske köandet är en konsekvens av vårt eget fel.

agehall skrev:Du är medveten om att dessa scanners har rätt rejäla säkerhetsbrister va?Klicka för att utvidga...
Säkert, men jag syftar mest på att dom faktiskt frågar folk vad dom ska göra i USA vid inresan etc.

Cristoffer Cedergren skrev:Säkert, men jag syftar mest på att dom faktiskt frågar folk vad dom ska göra i USA vid inresan etc.Klicka för att utvidga...
Jaha. Den delen har inget med säkerhet att göra - det är bara till för att hindra att du ska flytta till USA eller jobba olagligt där, inget annat. Det finns nog många svenska som hamnat i mer eller mindre trubbel för att de råkat säga "work" (att arbeta/ta anställning i USA) istället för "business" (utföra uppdrag i sin tjänst i icke-amerikanskt bolag).

agehall skrev:Jaha. Den delen har inget med säkerhet att göra - det är bara till för att hindra att du ska flytta till USA eller jobba olagligt där, inget annat. Det finns nog många svenska som hamnat i mer eller mindre trubbel för att de råkat säga "work" (att arbeta/ta anställning i USA) istället för "business" (utföra uppdrag i sin tjänst i icke-amerikanskt bolag).Klicka för att utvidga...
Been there, done that. Men det löste sig efter lite diskussion med en "extrakontrollant".

Cedergren, Immigrationsprocessen i USA har faktiskt blivit mycket enklare på senare åren. Först kom ESTA, och vi blev av med I-94. Under senaste året har vi fått automaterna som jag tycker snabbare på rejält.

Det som verkar hända nu är mer en budget och kostnadsfråga där US Custom and Border Patrol (US CBP) verkar ha begränsade resurser.

Både US CBP och Transportation Security Agency (TSA) är en del av Department of Homeland Security.

Tror inte du och Agehall skall göra soppa på en spik. Blanda hellre inte ihop flöden är mitt tips (Immigration på inkommande med säkerhet på utresa). Två olika agencies med olika ansvarsområden.

Det jag läser är rena resursfrågor.. Slut i kassan...

En struntsak i sammanhanget är väl att det snarare är DHS som har ont om pengar med tanke på problemen som TSA har just nu.

En annan egentlig struntsak men som får mitt blod att koka är när folk blandar ihop TSA med CBP(och motsvarande i andra länder). Det är två olika processer.

Inga problem på EWR i går. 19 minuter från dörren öppnades till jag var genom tullen och på väg till anslutande flyg...

däremot så tog det 30 minuter att ta sig in i T3 trots liten kö. det gick oerhört segt.

Har ett ESTA sedan tidigare då vi gjorde en transfer i EWR för vidare flyg till Costa Rica. Då angav i att syftet med vistelsen i USA var just transfer. Flyger till LAX i juni och nuvarande ESTA är fortfarande giltigt och denna resa ska vi vistas i USA en vecka. På ESTAs hemsida står att man kan ändra kontaktuppgifter och vistelseadress i aktuell ESTA, men när jag försöker göra det går det bara att ändra emailadress. Hur gör ni andra när ni reser in i USA vid olika tillfällen på samma ESTA - ändrar ni adressuppgifter i ESAT för vistelse i USA vid varje inresa?

MajaKlara skrev:Har ett ESTA sedan tidigare då vi gjorde en transfer i EWR för vidare flyg till Costa Rica. Då angav i att syftet med vistelsen i USA var just transfer. Flyger till LAX i juni och nuvarande ESTA är fortfarande giltigt och denna resa ska vi vistas i USA en vecka. På ESTAs hemsida står att man kan ändra kontaktuppgifter och vistelseadress i aktuell ESTA, men när jag försöker göra det går det bara att ändra emailadress. Hur gör ni andra när ni reser in i USA vid olika tillfällen på samma ESTA - ändrar ni adressuppgifter i ESAT för vistelse i USA vid varje inresa?Klicka för att utvidga...
Du behöver inte ändra. Fyll bara i rätt på talongen som ni får ombord på flyget och sedan lämnar in i immigration.

MajaKlara skrev:Hur gör ni andra när ni reser in i USA vid olika tillfällen på samma ESTA - ändrar ni adressuppgifter i ESAT för vistelse i USA vid varje inresa?Klicka för att utvidga...

Då tar vi det här en gång till: Man behöver aldrig, aldrig, aldrig,aldrig, aldrig,aldrig, aldrig,aldrig, aldrig,aldrig, aldrig,aldrig, aldrig,aldrig, aldrig,aldrig, aldrig,aldrig, aldrig,aldrig, aldrig,aldrig, aldrig,aldrig, aldrig,aldrig, aldrig,aldrig, aldrig uppdatera godkänd ESTA.

cbp.gov skrev:Q:Can prospective travelers apply for an ESTA without specific travel plans if they want to be able to travel to the United States later on short notice?A:Yes. VWP travelers are not required to have specific plans to travel to the United States before they apply for an ESTA. If a traveler’s destination in the United States is unknown when he or she completes the ESTA application, the traveler should enter “Unknown.” Travelers may update this information when their plans are finalized,but they will not be required to update their destination addresses or itineraries should they change after their ESTA application has been approved.DHS recommends that ESTA applications be submitted as early as possible, as soon as, or even before travel is planned. ESTA will accept applications from last-minute and emergency travelers – those VWP travelers who arrive at the airport without an approved ESTA.Klicka för att utvidga...
Se det fetmarkerade i citatet ovan.

agehall skrev:Då tar vi det här en gång till: Man behöver aldrig, aldrig, aldrig,aldrig, aldrig,aldrig, aldrig,aldrig, aldrig,aldrig, aldrig,aldrig, aldrig,aldrig, aldrig,aldrig, aldrig,aldrig, aldrig,aldrig, aldrig,aldrig, aldrig,aldrig, aldrig,aldrig, aldrig,aldrig, aldrig uppdatera godkänd ESTA.Se det fetmarkerade i citatet ovan.Klicka för att utvidga...
Och man behöver egentligen aldrig va övertydlig för att folk ska fatta saker. En del är nya här och har inte kunnat läsa alla gamla trådar

Cristoffer Cedergren skrev:Och man behöver egentligen aldrig va övertydlig för att folk ska fatta saker. En del är nya här och har inte kunnat läsa alla gamla trådarKlicka för att utvidga...
Det behövs övertydlighet ibland. Samma fråga ställs om och om igen, ofta med svaret 5 inlägg tidigare i samma tråd. (Så var visserligen inte fallet nu, men frågan har besvarats om och om igen i andra trådar)

Oavsett om man varit med på BC sedan starten eller gick med för fem minuter sedan så är det bästa man kan göra innan man ställer en fråga att ägna 5 minuter åt att söka lite. Det är inte svårt och det ger ofta resultat.

MajaKlara skrev:Tack för svar! Jag ska söka söka söka söka innan jag ställer en fråga i forumet igen!Klicka för att utvidga...
Jag tycker det är svårt att hitta. Jag vet att trådar finns men jag hittar dom inte när jag söker. Lycka till du kanske är mer framgångsrik än jag.

Tyvärr är jag benägen att hålla med. Jag tycker inte alltid sökningen ger det resultat jag vill ha när jag letar efter trådar som jag vet finns... Men detta kanske är en diskussion för en annan tråd.

Back