Senaste nytt

Tokyo med en femåring. Tips?

joa

Medlem
Hej,

Skall börja med att säga att grabben och jag rest till både NY och Hong Kong så jag har bra koll på vi funkar ihop som reskompisar.
Så skippa gärna kommentarer som "han kommer ju ändå inte att komma ihåg nåt" och "varför väntar du inte till han är lite äldre" etc. Fick en del såna när jag lite trådar på olika forum infr vår NY-resa.

Hade tänkt mig 4-5 dagar.
Vad är "must sees" i Tokyo anser ni? Då jag är intressserad av knivar är Kappabashi givet. Mt Fuji, kan det göras på något vettigt sätt med barm i hans ålder?
Jo, jag vet, det finns nog massor att läsa på om, men jag har precis börjat och detta forum brukar kunna komma med mycket bra ideér.
Tips på saker för barn i hand ålder? Disney är ju givet. Snabbtåg tjatar han jämt om så det måste lösas.

När vi var i HK så var dessa några av de mer bestående minnena så man vet ju aldrig vad som fastnar:
Det inte disneyland tex utan poolen på taket på hotellet där vi badade på kvällarna, att man hade fisk i hinkar som man kunde beställa som mat på restaurangerna efter gatorna, att han såg en dvärg två dagar i rad, att det luktade illa, att han fick testa en radiostyrd båt när vi badade och att vi spelade basket i nån park.
Visst, en del av det här kan man ju göra i många svenska städer, men hela grejen med en resa är att göra saker tillsammans, flyga, ha egen tid en vecka, se helt andra miljöer, förvånas över saker och folk tillsammans, äta "konstig" mat etc.

Har blivit något av en expert att planera aktiviteter som väver in i varandra under dagarna för att kunna se lite av det jag vill se samtiidigt som han får med saker som han gillar.
Givet så gillar han ju en del sevärdheter också, men ibland kan det för honom vara överstökat på fem minuter :)

att han såg en dvärg två dagar i rad
Jag skrattade högt när jag läste detta!

Sorry för OT, men du har ju fått länken till en perfekt tråd redan :).

Det är ju helt underbart att resa med barn i den åldern. Sen kommer de kanske inte ihåg allt, men du gör det, du reser ju för dig själv också. Minns hur vi efter 1,5 månader på Bali med en massa spännande upptåg frågar vår då fyraåring vad han gillade mest och vad han skulle sakna. Svaret kom snabbt, leklandet vi hade flytt till en synnerligen regnig förmiddag.

Nu har jag ingen aning om hur en fem-åring fungerar men jag blir lika fascinerad varje gång jag kommer till Shibuya Crossing, där finns även statyn på hunden men det lär ju inte vara så intressant för 5-åringen antar jag.
Senso-ji templet ligger centralt och var intressant för egen del, men det är galet mycket folk. För att ta sig där ifrån tåg jag båten ner längs med floden. Tokyo Skytree ligger precis bredvid, är väl som vilken turistfälla som helst men om vädret är bra och man vill se staden från ovan kanske det är ett alternativ, det var dock inte helt gratis.

Hoppas ni får en bra resa, många bra tips får ni nog i tråden som är länkad ovan.

• Gilla
Reactions: joa
Har varit i Japan över jul och nyår med familjen nu, sonen är 4½, här är lite av vad vi gjorde:
Samurajmuseet vid Shinjuku, tog det eftermiddagen på första dagen, vi bodde i området, så det var nära och bra. Sonen sprang igenom det snabbt, men vi väntade 10 minuter för en liten uppvisning, som blev roligare för sonen när en ninja dök upp och fajtades lite med samurajen

Tokyo City View och Mori Art Museum var mkt bra båda två, fina vyer och mkt rolig utställning när vi var där. Det ligger en lekplats med robot-tema 5 min till fots därifrån som var ett bra pitstop

Kiddieland fick högt betyg av sonen. Käkade lunch på helgalna Kawaii Monster Cafe efter det.
Avslutade med burgare i området, magiskt gott!

Aqua Park var bra, lagom stort, vi var där när de öppnade, vilket var bra, mkt folk när vi stack.
Gick längs kanalerna ner till T.Y Harbour och käkade wagyuburgarre och drack deras egna öl.

Megaweb på Odaiba var uppskattat, plus att kolla Gundam. Vi käkade rullbandssushi på ett ställe i Diver City, gör man egen beställning kommer det med ett litet Shinkansentåg.

Tempel i Asakusa var ok tyckte sonen, roligast var att hitta statyerna av tjuvarna som skall stjäla skatten i templet.

Vi käkade på Ninja restaurangen en kväll, lite turistfällevarning, men sonen tyckte det var superkul!

Hojta till om du vill ha lite adresser till restauranger och annat

• Gilla
Reactions: joa
Toppen