D
Dreamliner
Guest
OK, låt det var så då.Valley skrev:Leasing är leasing och regelverket detsamma oavsett antal bilar.Klicka för att utvidga...
OK, låt det var så då.Valley skrev:Leasing är leasing och regelverket detsamma oavsett antal bilar.Klicka för att utvidga...
Lauda 777 skrev:Känns väldigt rimlig. Dock så trodde jag att det var en BMW x nånting när jag såg den först.Klicka för att utvidga...
TP12 skrev:Polestar har inga traditionella handlare utan man får beställa på deras hemsida. De har formulerat alla avtal så att de inte explicit lovat leverans en specifik månad utan att det varit deras målsättning. Så var ganska inställd på att det skulle bli förseningar, speciellt när corona drog igång i Kina så deras fabriker stängdes.Hade lite kontakt med dem för några veckor sedan när de ett tag var inne på leverans i september men nu när det är augusti så släpper jag det. Bilarna kom till Belgien förra veckan så det borde rulla på nuKlicka för att utvidga...
TP12 skrev:Diverse strul med leveransen och de var ett tag inne på oktober. Men efter lite samtal fram och tillbaka så slutade det med att jag hämtade ut bilen för en timme sedan. Första provturen slutade med ett leende på läpparna så det här kan bli braMåste bara få föreningen att godkänna min laddbox nu....Klicka för att utvidga...
Snygg!TP12 skrev:Två spontanbilder om någon är intresserad av hur den ser ut med de mindre fälgarna och utan performancepaket.Visa bifogad bild 112924Visa bifogad bild 112925Klicka för att utvidga...
TP12 skrev:Två spontanbilder om någon är intresserad av hur den ser ut med de mindre fälgarna och utan performancepaket.Visa bifogad bild 112924Visa bifogad bild 112925Klicka för att utvidga...
Valley skrev:Klart snygg. Fälgarna är det då heller inget fel på.Vad kallar de för "mindre" - 19''?Klicka för att utvidga...
TP12 skrev:Tack! Ja det är 19 tum. Hade en Mercedes GLC innan med AMG-paket med deras 19" och tyckte inte de såg små ut och givet att denna bilen är mindre än GLC så kände jag att det var onödigt att ta 20 tum. Sämre komfort, drar mer el, dyrare däck osv. och inte mkt snyggare = hoppade över det.Klicka för att utvidga...
Polestar 2 är en riktig fullträff. Mycket läcker design (...ser ännu bättre ut i verkligheten). Hur långt kommer du i verklig räckvidd?TP12 skrev:Två spontanbilder om någon är intresserad av hur den ser ut med de mindre fälgarna och utan performancepaket.Visa bifogad bild 112924Visa bifogad bild 112925Klicka för att utvidga...
Enyaq kommer sälja som smör. Rätt prissatt, el-suv med utrymme och förmodligen lågt förmånsvärde (jämförelsebil Skoda Karoq).Palazzi skrev:SKODA verkar ha lanserat en el-suv för någon timme sedan. Är byggd på VWs MEB-plattform och andra modellen, med given plattform, att lanseras av koncernen.Modellmässigt känns det som en intressant modell för den svensk marknaden (?)I storlek mellan XC60 och XC40 och angiven räckvidd om 50mil.Inga priser finns angiva för Sverige, men jag har sett några indikationer för UK där den dyraste modellen verkar ligga motsvarande på 560.000och den billigaste på 430.000kr. Den billigaste ska inte erbjudas i Sverige, så får nog räkna med 500.000kr. Lite rabatt på listpris, samt 60.000kr i bonus tycker jag gör ekvationen potentiellt intressant.I den klassen är ju inte 420-430.000kr orimligt för en diesel heller.Skoda Enyaq iV: Nya elbilen officiell – räckvidd, lansering och versioner | Vi BilägareKlicka för att utvidga...
Palazzi skrev:Om budgetpropositionen, presenterad idag, går igenom så ser det ut att bli rätt mycket dyrare med tjänstebil (beroende på i vilken form såklart...).Utdrag ur Aftonbladet idag (ursäkta källan, men de var först på att bryta ut informationen i punktform):”Bilförmånen minskar. Reglerna för bilförmån ändras och gör det dyrare att ha tjänstebil. Tanken är att det ska kosta lika mycket att ha förmånsbil som att köpa en privat. Idag är kostnaden för en förmånsbil ungefär 25 procent lägre än en privatägd bil. ”Högre miljöbonus (bonus) och högre straffskatt på utsläpp (malus) föreslås också, vilket isf ytterligare kan styra bilvalen.Iprincip verkar det vara så att enkom ren elbil och små laddhybrider (alltså ej V6 + el) ska gynnas. Mildhybrider mfl kommer få det tufft med gränser och det innebär väl att de billigaste märkena (utan för VW-koncernen som har kommit igång med el även där) får svårt i Sverige.Magdalena Andersson (S) presenterar budgetpropositionen | AftonbladetKlicka för att utvidga...
Valley skrev:I detta fall hoppas jag verkligen att man sätter dit hybriderna. Ett enda stort skämt att många sådana skall kunna klassas som "miljöbilar" Helst skulle jag se att alla hybrider blir av med miljöstämpeln till förmån för rena elbilar.Nu börjar man även i Norge så sakteliga minska förmånerna för elbilarna. Får se hur långt det går där.Men det lär säkert bli en strid om detta. Volvo har säkert ett och annat att säga.Kanske man då också skall justera de skattemässiga ersättningsnivåerna för drivmedel. Som de är idag är de ett skämt.Klicka för att utvidga...
Palazzi skrev:Jag vill inte gå in i en alltför politisk diskussion men förstår att olika länder gör olika vägval, beroende på sin egen fordonsindustri och dess underleverantörer.Italienska FCA-koncernen, som mestadels tillverkar lågkostnadsbilar som med nuvarande teknik inte kan ställas om till BEV/PHEV och fortsätta sälja volymer.Dels så finns inte köpare för en större mängd dyra elbilar (om de inte subventioneras med 80% men finns annat att lägga pengar på i det landet nu) och dels så anställer industrin hundratusentals människor. Det blir ett oerhört högt pris på en miljöfråga som där inte har högst prio just nu.Är väl bra att många fler, i Sverige, redan kan unna sig en så stark miljöprioritering, utan gigantiska subventioner såklart.Misstänker dock att man även här kommer behöva hänvisa stora befolkningsdelar till enkom begagnat-marknaden, under minst 10år tills BEV-priserna kommit ner till liknande nivåer. VW talar om att sluta producera bensinbilar till 2040 och verkar samtligt ligga i framkant (av de som inte bara levererar premium).Känns som att Svenska bilköpare inte kommer ha lika stora valmöjligheter framöver, men det är väl iofs ingen mänsklig rättighet.Tror också att kostnaden för bilens livscykel, som snyggar till kalkylen till elbilars fördel, är en icke-fråga om man inte har initial kreditvärdighet för inköpet. 600.000kr är alltid 600.000kr osv. Även leasing påverkas.Kan spontant tycka att det är lite för lite morot för att befoga en så stor piska, även om man prioriterar klimatet. Nu känns det som om man dikterar rätt strama villkor, som konsumenterna tar ett väldigt stort ansvar att förverkliga.BEV står fortsatt för 2.3% av nybilsköpen så tror att mer bonusar ska till (likt i Norge och i Milano). Känns inte heller som om vi är landet med bäst infrastruktur för att ersätta bilåkande, utan det blir väl för folk att behålla äldre fordon.Vi får se. Hoppas också att BEV ökar i andel, men jag är försiktigt positiv om åtgärderna kommer leda till detta.Klicka för att utvidga...
Palazzi skrev:Skickar in en liten curveball i diskussionen efter att ha följt främst italienska medier (där den företeelse min fråga rör är vanligare). Någon här som testat, eller äger, en gasbil?Klicka för att utvidga...
Valley skrev:@PalazziGasbilar verkar inte ligga i ropet. T ex har väl VW-koncernen proklamerat att man tänker lägga ner den delen av produktion för att satsa på el.Har själv bara åkt gasbil och det var väl ingen skillnad mot att åka vanlig bil.Ett företag jag känner till testade att köra gasbil, men det blev ett kortvarigt försök. Tog för lång tid att fylla upp (en 10min) och då (vet inte hur det är nu) fanns bara en pump i stan. Och den hade också tendens att krångla lite då och då.Men det kan säkert gå att hitta verkligt prisvärda beg. gasbilar idag. Tror de är duktigt svårsålda.Klicka för att utvidga...
[/QUOTE][/QUOTE]Bjjb skrev:Mina föräldrar har en gasbil en Passat.Den är äldre, 2000, men går bra.Vi körde nyligen från Göteborg till Örebro och sedan runt lite, dubbdäck för de har redan haft lite snö och 3 personer med packning åt en. Den drog gas för knappt 7 kronor per mil och då låg jag väl lite (5-10 km/h) över hastighetsgränserna större delen av tiden.Men det var besiktning nyligen. På gasbilar måste tankarna friläggas plastkåporna som täcker dem innan besiktningen eller så måste en verifierad verkstad intyga skicket i förväg.Mina föräldrar tog bilen till Volkswagen återförsäljaren och deras verkstad. De kollade och sade att ventilerna på tankarna var rostiga och måste bytas, ca 12 000 kronor.Mina föräldrar tog inte det, när jag kom hem till del så monterade jag bort kåporna och tittade. Jag tyckte inte att de var i dåligt skick och sedan när vi besiktade så hade deingaanmärkningar alls, inte ens att ventilerna började vara rostiga.Bilar tillverkade från och med 2002 har tankar som är godkända i 20 år (provtryckning och så) sedan måste de bytas oavsett skick eller provtryckas och få en dispens.Visa bifogad bild 114511Klicka för att utvidga...