Senaste nytt

Tips på långvarig semester sommaren 2026 - 4-6 veckor

Var på Perenthian Islands för 15 år sedan, så mycket har ju hänt. Det var verkligen helt underbart, och som du skriver, relativt oexploaterat. För egen del så hade det varit FÖR oexploaterat om vi hade haft barn då.

Var där 2009 och var paradiset på jorden som en backpacker... bodde i en ofärdig bungalow med två andra jag träffade på båten dit för någon tia natten. Andra tider det!

Vet ej hur det ser ut just där idag men Malaysia/Singapore/Indonesien-kombo i 4-6 veckor är ett tips ifall ni gillar o resa runt lite iaf. Bali med en visit till Singapore och kanske Malaysia ifall ni helst stannar på ett ställe.

Resan är bokad. Det blir GOT-DPS // KUL-GOT med totalt 32 nätter över Jun-Jul 2026
Har väldigt vagt föreställt mig att mitt itinerary ser ut något enligt följande.

Bali:
4-6d Ubud
7-10d Villa (AirBnb/vacation rental)
3-4d Lyxresort

Malaysia:
6-8d Perenthian Islands/Redang
3-4d Kuala Lumpur

Som ni ser så är det bara om jag tar ut max nätter på varje poteniell destination som vistelsen fylls. Så det finns en hel del luft för att introducera andra destination. Penang? Lombok? Komodo ön? Kota Kinabula? Här behövs research och tips från andra med erfarenheter i området.

(Utesluter dock Singapore och Bangkok/Thailand denna vända)

Resan är bokad. Det blir GOT-DPS // KUL-GOT med totalt 32 nätter över Jun-Jul 2026
Har väldigt vagt föreställt mig att mitt itinerary ser ut något enligt följande.

Bali:
4-6d Ubud
7-10d Villa (AirBnb/vacation rental)
3-4d Lyxresort

Malaysia:
6-8d Perenthian Islands/Redang
3-4d Kuala Lumpur

Som ni ser så är det bara om jag tar ut max nätter på varje poteniell destination som vistelsen fylls. Så det finns en hel del luft för att introducera andra destination. Penang? Lombok? Komodo ön? Kota Kinabula? Här behövs research och tips från andra med erfarenheter i området.

(Utesluter dock Singapore och Bangkok/Thailand denna vända)
Tips för Malaysias östkust är resorten Batu Batu. Åker dit om en månad, skall kunna ge recension efter det men syrran har varit där tre (!) gånger på loppet av fem år så jag tror det är ganska bra.

Ta en trip till Kota Kinabalu och promenera upp på Mt Kinabalu så du får lite motion också, du kan ju inte ligga och fisa på Bali i veckor. Jag tyckte de va otroligt häftig upplevelse när jag promenerade upp för många år sedan. Boka gärna en stuga efteråt för att slappa lite på hög höjd i närheten av där vandringen börjar. Väldigt lustigt klimat där man har svenska sommartemperaturer runt 20 grader men solen är otroligt stark (jag blev lurad och brände mig)

Ta en trip till Kota Kinabalu och promenera upp på Mt Kinabalu så du får lite motion också, du kan ju inte ligga och fisa på Bali i veckor. Jag tyckte de va otroligt häftig upplevelse när jag promenerade upp för många år sedan. Boka gärna en stuga efteråt för att slappa lite på hög höjd i närheten av där vandringen börjar. Väldigt lustigt klimat där man har svenska sommartemperaturer runt 20 grader men solen är otroligt stark (jag blev lurad och brände mig)

För min del låter det riktigt härligt, men hur komplicerad strapats är det? Jag släpar på en 8 & 10 åring.

Toppen