Senaste nytt

Tips & erfarenheter för längre resa med (små)barn

MrJohan

Ny medlem
Hej,

Första ungen kom nu i maj och allt flyter (än så länge) på bra.
Jag och frugan tänkte ta gemensamma föräldrar-dagar nu i vinter, jan-mars och eventuellt åka iväg på längre resa, 3-4 veckor isch.

Har försökt googla på resmål och tips men får bara upp massa tråkiga packningslistor om vilka solkrämer man ska ha till en bebis.

Behöver lite tips och idéer från er som varit iväg (längre bort) med barn som är under 1 år.
Lillen kommer vara 8-10 månader i vinter och bör väl på sin höjd vara i kryp-stadiet.

Jag har själv varit mycket i sydostasien, Singapore, Thai, Bali. Vi har tittat åt det hållet igen men försöker vidga vyerna lite.

Har en jäkla massa EB-poäng som kan ta oss lite vart som helst så länge Star Alliance flyger rutten. Flyga C, bo bra och äta gott; det är kraven.

Så vad har ni för erfarenheter att åka iväg med en liten? Vart åkte ni? Varför valde ni det resmålet? Vad gjorde ni om dagarna? Flöt allting på bra? Något ni ångrade?
Hade varit oerhört intressant för oss att få höra lite recensioner från era resor, om jag nu inte bara är en naiv idiot som ens tror att resa med barn är en bra idé!?

Vi kan väl leka lite med tanken att corona har lagt sig lite vid tänkt avresa i vinter.
 

Senator

Moderator
Det finns en del liknande trådar med en del tips så testa att söka lite så hittar du säkert en del bra tips.

Vår kille är snart 2 1/2 år men vid 20 månader hade han varit i 16 länder inklusive Sverige. Av naturliga skäl har han inte varit i nya länder sedan januari Alla barn är olika, men får vår del har själva resan handlat om att min grymma sambo har sätt till att vi har varit väldigt förberedda. Vi har också valt avgångar om möjligt som passar bra med sovtider.

En lärdom är research vad som finns på destination. Särskilt hur det är att leka. Vi var i NYC, Florida och Bahamas runt samma ålder. Det gick väldigt bra med tidsomställningen.

Men som sagt kolla runt i andra trådar för inspiration.
 

AtleFlyg

Medlem
Vid 10-12 månaders ålder hade vår grabb, förutom runtom i Sverige, varit i Bulgarien, Thailand, New York, Kina och London.

Alltså det blir ju inte jobbigare än man gör det. Det blir en annorlunda resa gentemot att resa utan barn men det är inte speciellt mycket jobbigare om man är avslappnad, lugn och tar det för vad det är...
 

ante_77

Medlem
Själva flygandet har aldrig varit ett problem för min familjs del.
Det har varit Korea, Paris, Thailand, Norge och Sverige.
Norge och Sverige kan man ju stryka från listan då det är precis som att vara hemma.

Det man kan tänka på är just att barn i den åldern inte direkt kan ta sig en vandringstur genom staden på egna ben och en vettig vagn kan vara bra att ha och fungerar det fortfarande med någon form av bärsele så kan man ta med sig en sådan.

Hotellrum av lite större storlek är bra att ha om man har tänkt bo på hotell.
Ett vettigt hotell har nog varit den bästa investeringen för vår del. Diska en massa mjölkflaskor, blöjbyte, badkar och annat komfortabelt är riktigt skönt.

Sedan får man fundera på om det är storstad eller strand man vill ha.
 
Vi åkte med vår son till Miami, Bahamas (Long island) och Middle Caicos när han var typ 6 månader. Vi reste i mars så kanske inte mitt i vintern.

Vi valde resmålen då ville ha fina stränder och lugnt omkring oss. Inte heller allt för mycket konstiga djur eller farligheter.

Det jag var mest orolig för var transfers med småplan och båtar men det gick superbra.

Vi hade oturen att han började få tänder just precis då vilket resulterade i två oroliga föräldrar som undrade vad som var fel. Men sonen var konstant nöjd och glad iaf.

Jag hade dock valt en ö istället för två. Blev kanske lite väl mycket konkande med väskor, barnvagnar och annat (de där packlistorna du nämnde, vi tog två av varje kändes det som)

Inget superfan av Karibien men båda dessa öar tyckte jag var väldigt fina och lugna (inga all inclusive-hotell eller spring brake).
 

intuition

Medlem
Lilla fröken intution flög till kina vid 11 månaders ålder och portugal vid 15 månader. Det flöt väl på OK, men det är en del praktiska saker att tänka på. Framförallt gå igenom alla detaljer och var överens om vem som ansvarar för vad.
Barnvagn som går att ta som handbaggage (typ yoyo babyzen) är en lifesaver. Termos som du fyller på med hett vatten så fort chansen ges för att alltid vara beredd att blanda mjölk. Tillräckligt många flaskor så du klarar dig till dess du kan sterilisera igen.

Var beredd på att många vill gulla med barnet, speciellt i vissa länder och speciellt om ni ser lite exotiska ut på den destinationen. Inkl flygvärdinnorna. Sprita av ungen med jämna mellanrum ;) Skämt å sido, men det kan bli lite tröttsamt, tex när folk från econ vallfärdar till businesskabinen för att titta på underverket.
Räkna inte med att göra så mycket på själva destinationen. Det blir att följa barnets rutiner och bara vara.
Framförallt var avslappade tillräckligt för att ta vara på de goa stunderna som kommer. När jag rullade ut i ankomsthallen i Hong Kong med lilla fröken sittande högst uppe på baggaget och hon började ropa "Hej!" till varenda en som passerade förbi - det är ju tt tillfälle som man lätt hade kunnat missa helt om man stressat och inte vågat ta sig tid att leka på barnets villkor.


Till sist de tre viktigaste sakerna: Flexibla biljetter, flexibla biljetter och flexibla biljetter. Just nu ammar ni kanske och då har barnet visst skydd men snart upptäcker ni vad det betyder att bygga upp ett immunförsvar från noll. När lilla sötisen fontänkräkts 24 timmar i sträck är det skönt att kunna ställa in/lägga om resan.
 

Samosaguas

Medlem

RickardG

Medlem
Hawaii. Inga insekter, mygg eller farliga djur. Bra klimat och fina stränder, lätt att ta sig runt och barnvänligt. Hyr ett mindre hus i Kailua, kanske kombinerat med en vecka i Waikiki och en hyrbil.
 

Protein48

Medlem
Om ni tänkt åka med SAS business så kommer kundtjänst (mer regel än undantag) en, två gånger neka till önskemål om babykorg då de bestämt hävdar att detta inte är möjligt i business pga avsaknad av anordning. Har åkt ett par vändor med babykorg på säte 1H men ,likt senaste tillfället med flyg ToR Miami, fick jag ringa tre gånger till SAS kundtjänst för att få babykorg bekräftat.
 

Buffon

Medlem
Dottern 3 månader vid första thairesan. Mitt bästa tips, låt barnet vara kvar i svenska tidzonen om ni reser österut. Vår dotter somnade ofta vid 18-19 svensk tid och det vi gjorde var att låta henne vara vaken till midnatt på plats i Thailand, många tyckte vi var konstiga när vi satt på någon restaurang/bar vid 23:00 med en 3 månaders bebis. På flyget hem med thai, avgång 00:25 hamnade vi bredvid en svensk familj med en lika gammal bebis, de hade dock kört 18-19 som läggdags och deras bebis hade sovit 4-5 timmar innan avresa och de hade en omöjlighet att få barnet att sova medan vår dotter bredvid slocknade omgående och de frågade hur vi bar oss åt? Ja, under 5 veckor nu har hon varit vaken fram till midnatt så därav att hon däckar precis nu...
 
Toppen