Tips: Boka Lufthansa First med Eurobonus-poäng

rsimon skrev:Jisses.Först på tredje försöket lyckades SAS koppla mig till en medarbetare som kunde hitta och boka F-plåtarna med Lufthansa till New York i helgen. Den första agenten förslog andra biljetter, den andra agenten ifrågasatte hur jag kunde hitta platser på önskade flyg trots att jag upprepade flightnumren mer eller mindre som ett mantra.Klicka för att utvidga...
Låter som en helt vanlig dag på SAS. Antar att du ringde vanliga kundtjänst och inte den i Tallinn?
 
Jakob Österberg skrev:Låter som en helt vanlig dag på SAS. Antar att du ringde vanliga kundtjänst och inte den i Tallinn?Klicka för att utvidga...


Efter första försöket ringde jag och ville boka med Tallinn, men eftersom de inte kunde boka utan att applicera 2-4-1 så hänvisade de mig till tillbaka till vanliga kundtjänst. Men jag fick hjälp att bekräfta de lediga platserna på mina önskade flyg, och det gjordes på nolltid!
 
Enligt en Tallinn-agent idag är det vanligt att LH släpper O-platser några dagar innan avgång, och sällan så långt som 2 veckor. Om det stämmer eller inte kanske någon annan har observerat
 
Daniel Brage skrev:Enligt en Tallinn-agent idag är det vanligt att LH släpper O-platser några dagar innan avgång, och sällan så långt som 2 veckor. Om det stämmer eller inte kanske någon annan har observeratKlicka för att utvidga...
Det släpps från 14 dagar innan. När jag bokade för 1 månad sedan släpptes några destinationer 14 dagar innan och andra släpptes närmre inpå. Det beror helt på bokningsläge och vad lufthansa förväntar sig att sälja.
 
ELOS skrev:Ja det stämmer. De har brytpunkter 14 dagar, 7 dagar och 24 timmar.Klicka för att utvidga...
Och lite däremellan antar jag? Jag tycker det brukar dyka upp platser löpande fram till avgång. Kan ju iof vara avbokningar...
 
Brytpunkter är när de släpps till Star Alliance. För miles and more medlemmar med Senator status eller högre finns bättre tillgänglighet långt i förväg. Jag har bokat första klass till LA i maj nästa år.
 
ELOS skrev:Brytpunkter är när de släpps till Star Alliance. För miles and more medlemmar med Senator status eller högre finns bättre tillgänglighet långt i förväg. Jag har bokat första klass till LA i maj nästa år.Klicka för att utvidga...
Känns faktiskt som att det kan dyka upp närsomhelst fö partners när man är inom 14 dagarsfönstret, men jag har inte fört statistik på det.
 
Jakob Österberg skrev:Och lite däremellan antar jag? Jag tycker det brukar dyka upp platser löpande fram till avgång. Kan ju iof vara avbokningar...Klicka för att utvidga...



agehall skrev:Känns faktiskt som att det kan dyka upp närsomhelst fö partners när man är inom 14 dagarsfönstret, men jag har inte fört statistik på det.Klicka för att utvidga...


Stämmer med mitt intryck. Jag försöker just nu få till en ändring i en resa med avfärd om ett par dagar, och jag har därför hållit kontinuerlig koll sedan 2-veckorsfönstret öppnades. Sedan dess har det dykt upp platser även vid andra tidpunkter än vid +14, 7 resp 1 dag. Dock endast enstaka platser ska sägas, och det verkar som att de större släppen sker vid intervallen ovan.



Kanske är det som Jakob Österberg skriver, att "ströplatserna" rör sig om avbokningar som återförs, och att nya "friska" platser endast kommer vid de intervall som @ELOS anger?
 
Sedan kan man ju alltid pröva vid gate. Någon gång har jag haft business på LH med SAS EB och betalat mellanskillnaden med miles and more till första klass då det varit tomma platser.



Det där med intervallen 14, 7 och 1 dag har jag inte hittat på själv. Den informationen har jag fått från en person som arbetar på LH Revenue avdelning. I princip är det så att är kabinen tom släpps 2 platser 14 dagar före. Om det är upp till 2 bokade platser i first sker släpp vid 7 dagar. Om det är mer än 2 bokade sker det inget släpp förrän 1 dygn före avresa. Vissa destinationer tycks dock släppa upp till 4 platser om inte kabinen är bokad 14 dagar före t.ex. till Bogota. Det finns också en LH first class waitlist för Senator och HON. Då går platserna dit först och om dessa inte accepteras släpps de till Star Alliance. Det kan vara orsaken att släppen sker lite då och då.

Själv har jag waitlist på 8 olika flighter liggande.



Så bästa sättet att komma åt first platser är att uppnå Senator status, göra en waitlist och om man har en Amex 2-4-1 tacka nej till waitlist så går de ganska omedelbart över till Star Alliance enligt min egen erfarenhet.



Är det förresten någon som prövat konceptet sitta i first men få business service som LH nu introducerat på några destinationer där de kör 747-800 utan first class?
 
ELOS skrev:Det där med intervallen 14, 7 och 1 dag har jag inte hittat på själv. Den informationen har jag fått från en person som arbetar på Lufthansa Revenue avdelning. I princip är det så att är kabinen tom släpps 2 platser 14 dagar före. Om det är upp till 2 bokade platser i first sker släpp vid 7 dagar. Om det är mer än 2 bokade sker det inget släpp förrän 1 dygn före avresa. Vissa destinationer tycks dock släppa upp till 4 platser om inte kabinen är bokad 14 dagar före t.ex. till Bogota. Det finns också en Lufthansa first class waitlist för Senator och HON. Då går platserna dit först och om dessa inte accepteras släpps de till Star Alliance. Det kan vara orsaken att släppen sker lite då och då.Själv har jag waitlist på 8 olika flighter liggande.Klicka för att utvidga...
Det stämmer inte, tidigare i år bokade jag 1 plats i First då den dök upp 4 dagar innan när det var 5 bokade platser i First redan.

För något år sedan bokade jag 2 platser i F och det fanns totalt 5 awardplatser på den avgången som släpptes 14 dagar innan.

I somras bokade jag 1 plats (fanns 2) 14 dagar innan på en flight med 2 bokade personer.
 
Man kan hålla på att spekulera i olika algoritmer precis hur mycket som helst. Så visa du inte är Senator eller HON så ser Du inte alla platser hur de släpps innan de blir tillgängliga i Star Alliance. Jag såg t.ex. i juni 2 platser FRA-Johannesburg i 3 veckor före avresa och de släpptes 24 timmar före till Star Alliance. Så satsa på Senator status så har Du mera spelrum.
 
Fast @palmen såg ju 2 platser (för Star Alliance) trots att det var platser tagna i kabinen så det stämmer inte som @ELOS skriver att inget släpps T-14 om em eller flera platser är tagna.



Jag har själv bokat en plats T-5 med Eurobonus som inte fanns T-14--T-6



Jag tror de går igenom inventoryt varje dag sista veckan och släpper till om det verkar vettigt. Samma med Business där jag sett platser tillkomma "udda" dagar nära inpå flight och inte precis 14, 7 eller 1 dag innan.
 
Canadien skrev:Fast@palmensåg ju 2 platser (för Star Alliance) trots att det var platser tagna i kabinen så det stämmer inte som@ELOSskriver att inget släpps T-14 om em eller flera platser är tagna.Jag har själv bokat en plats T-5 med Eurobonus som inte fanns T-14--T-6Jag tror de går igenom inventoryt varje dag sista veckan och släpper till om det verkar vettigt. Samma med Business där jag sett platser tillkomma "udda" dagar nära inpå flight och inte precis 14, 7 eller 1 dag innan.Klicka för att utvidga...
+1, fick notis (från expertflyer) om FRA-SIN i first T-3, då var ändå 5 säten tagna och det var en 380 och jag sökte två platser.



Tyvärr fanns inget (inte ens eco) SIN-BKK så jag behöll mina platser till ICN.



Edit: award med EB, 2-4-1 och ja, Tallinn såg dem
 
Jag har följt denna tråd sporadiskt och ber därför om ursäkt om min fråga redan besvarats innan. För ett tag sedan läste jag om att LH har släppt på 14-dagarsregeln, dvs. First-tillgången kan släppas tidigare, ända upp till 330 dagar. Men de senaste 15 inläggen i denna tråd har fokuserat på 14-dagarsintervallet. Är vi tillbaks på ”14-dagarsregeln” igen, dvs. att det inte är någon idé att söka efter First-biljetter förrän 2 veckor innan avgång?
 
Hej! Vet inte om detta är rätt tråd men har en fundering avseende en LHfirstbokning. Jag har en bokad resa i med LH nu i höst. Har hört mycket gott om swiss förstaklasslounge och funderar lite på om man skulle ändra avreseort till Zurich istället, dvs ZRH-FRA—>USA behåller naturligtvis min bokning i LHF. Skulle man i sådana fall ha tillgång till Swiss förstaklasslounge? Gäller detsamma ifall resorna ligger på olika bokningsnummer? Någon som testat swissloungen och vet om det värt omvägen för swissloungen?
 
DOEL skrev:Skulle man i sådana fall ha tillgång till Swiss förstaklasslounge?Klicka för att utvidga...
Ja om du har en avgång i First samma dag.




DOEL skrev:Gäller detsamma ifall resorna ligger på olika bokningsnummer?Klicka för att utvidga...
Ja




DOEL skrev:Någon som testat swissloungen och vet om det värt omvägen för swissloungen?Klicka för att utvidga...
Beror nog på hur mycket du tycker om lounger. Jag hade nog inte gjort den omvägen men om du aldrig har varit där så kan det ju vara en kul grej.



Kolla först om det är möjligt att lägga till ett ben inom Europa på din befintliga bokning. Det kan möjligtvis gå att få till t ex Sverige-ZRH-FRA-USA på samma bokning så slipper du köpa separata biljetter
 
DOEL skrev:Hej! Vet inte om detta är rätt tråd men har en fundering avseende en LHfirstbokning. Jag har en bokad resa i med LH nu i höst. Har hört mycket gott om swiss förstaklasslounge och funderar lite på om man skulle ändra avreseort till Zurich istället, dvs ZRH-FRA—>USA behåller naturligtvis min bokning i LHF. Skulle man i sådana fall ha tillgång till Swiss förstaklasslounge? Gäller detsamma ifall resorna ligger på olika bokningsnummer? Någon som testat swissloungen och vet om det värt omvägen för swissloungen?Klicka för att utvidga...
Var där tidigare i år...

SWISS first first till Dubai [bilder] | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 
ELOS skrev:Så släpptes 2 st LH first på min flight Frankfurt-Johannesburg i morgon till SAS Eurobonus. Jag fick dock vara envis och ringa 3 okika handläggare innan de kunde se dem. Men nu är allt fixat!Klicka för att utvidga...
Hur har du bokat ?? Dvs hur ser den ursprungliga bokningen ut?
 
Back
Top