Senaste nytt

Tips önskas på andra reseforum

Status
Stängd för vidare inlägg.

Ystad

Medlem
Efter att ha blivit utsatt för ett ”rasistiskt” påhopp här på forumet har jag beslutat att lämna det. I mitt fall var det så att jag blev oförskyllt kallad rasist – och att anklaga en oskyldig människa för att vara rasist är också en slags ”rasism”.

När sen tråden där påhoppet skedde stängdes hade jag ingen chans att förklara eller försvara mig. Men de oförskämda anklagelserna låg kvar okommenterade i mer än ett dygn – vilket säkert ledde till att en eller annan som läste dom trodde dom var sanna.

Jag noterade också att personer här på forumet, som jag i andra fall uppfattat som omdömesgilla och logiska, ”gillade” anklagelserna och detta uppenbarligen utan att kontrollera om anklagelserna mot mig var sanna eller ej.

Visst är det så att vi alla kan uttrycka oss plumpt ibland, även jag, men en anklagelse som denna går över gränsen för vad jag anser vara acceptabelt.

Utvikning:

Vad skrev jag då som var så ”rasistiskt”? Jo – att konsumtionen av griskött har minskat i Sverige och Tyskland (Fakta: den har gått ner med ca 10-15% per capita de senaste ca 10 åren.) Jag uttryckte det som att ”många ogillar griskött”.

Att många ”ogillar griskött” beror sannolikt på det ökande antalet vegetarianer, moderna hälsotrender, fler som av religiösa skäl inte äter griskött o s v. Om nu någon misstänkte att mitt inlägg var ”rasistiskt” (eller ”islamofobiskt”) och blev upprörda över det så vore väl den normala och anständiga reaktionen att fråga mig vad jag menade och inte direkt ”dra rasistkortet”. Jag är f ö hobbylantbrukare och föder upp får – jag gläder mig åt den ökande konsumtionen av lammkött, bl a beroende på det ökande antalet invandrare som gärna äter lammkött. Med samma ”logik” som ovan skulle det då också vara rasistiskt att säga ”många gillar lammkött”.

Jag tycker personligen att debatten inom områden som migration och etnicitet blir märkligare och märkligare. Ett exempel, minst lika absurt som att bli kallad ”rasist” för att man kommenterar mängden konsumerat griskött, är att i USA kan man bli beskylld för rasism om man hissar norska flaggan – norska flaggan och den gamla sydstatsflaggan innehåller nämligen samma färger: St. Johns inn's Norwegian flag removed over Confederate flag confusion

Slut på utvikning.

Att bli utsatt för denna typ av obehagligt personangrepp är naturligtvis illa nog. Men när jag nu upptäcker att personen som hoppat på mig kan fortsätta att skriva här på forumet, och inte blir avstängd, blir jag beklämd. Enligt min uppfattning är det sannerligen inte första gången denna person begår ”övertramp” mot mig eller andra här på forumet. Jag inbillar mig att på många andra forum på nätet så hade man blivit avstängd efter denna typ av ogrundade anklagelser. Nu verkar detta inte ske här och ett forum som tillämpar denna form av etik är inget sammanhang jag vill finnas i – jag lämnar. Naturligtvis lite trist då de allra, allra flesta här är trevliga, förståndiga och beresta människor som det har varit givande att utbyta erfarenheter med. (Jag kommer väl sannolikt att behålla mitt konto här för att vid behov kunna söka information – men jag kommer aldrig mer att skriva här efter denna tråd.)

Så till min fråga: finns det någon här som har tips på andra forum, svenska eller andra, där man diskuterar resor och resande. Jag har fortfarande ett stort intresse för dessa frågor – men vill kunna diskutera utan att riskera att bli ärekränkt.
 

Fredrik

Medlem
Har du tittat på Flyertalk? Det är mestadels amerikanskt men de har delforum för olika flygbolag, resmål och trip reports.

Det var på Flyertalk som grundarna av det här forumet sökte upp de första medlemmarna, inklusive mig.
 

ulagun

Medlem
Så ytterligare en gammal medlem som sorgligt nog "fått nog".
Tyvärr allt fler trådar som urartar och spårar ur pga av självgoda personangrepp av medlemmar som äger sanningen
T.ex trådar som SAS Veganlåda , SAS lite annorlunda reklamkampanj, nu senast något så oskyldigt som bacon eller ej på Scandic..
Listan kan göras längre.
Att vara moderator på BC är väl snart ett heltidsjobb.
När jag anslöt 2011 och den ton vi då använde mot varandra så fanns det väl i princip inget behov av moderatorer.
Liten tröst Ystad, du är inte ensam.
 

Bankiren

Medlem
Jag har inte läst så noga i den berörda tråden, så har ingen input gällande den. Men nog kan jag känna att det emellanåt finns en sektliknande mentalitet här.

Om någon av de etablerade medlemmarna stör sig på något, så kan många haka på. Glömmer aldrig en tråd som jag skapade för några år sedan, där vissa gick helt bananas. Egentligen är det ett under att jag inte lämnade forumet den gången, vilket var något jag absolut tänkte göra. Men ja, jag stannade väl kvar framför allt för att ta del av kunskapen.
 

Resenären

Medlem
Jag antar att @Ystad och jag inte tillhör de yngsta på forumet och därmed har lite andra värderingar. Igår, i samband med Surströmming igår så kom vi att tala med matgästerna om hur liberalt samhället var under vår uppväxttid. Jag minns när Sverige blev känt som ”The land of the midnight sin”. Tidskriften MAD, hade giftiga satirer, osv.
Flyer Talk, därifrån blev också jag värvad till detta forum. Har knappt spenderat någon tid där de senaste åren.
 

Bati

Medlem
Som totalt ny på forumet är jag inte jävig genom etablerade relationer med någon forummedlem. I det fall min åsikt har någon sorts bäring kan jag bara framhäva att jag tycker att @Ystad's inlägg tolkades lite väl fritt. Jag såg inga problem med inlägget, och han har rätt i sak.

Sedan har jag varit medlem på andra forum och lärt mig tidigt att det är administratörer och moderatorer som bestämmer.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen