Tillgänglighet award flights med SAS efter 1 september 2024

Problemet med EuroBonus är att värdet i programmet till 90% är byggt på ryggen av sina partners. Utan möjligheten till partner awards är programmet mer eller mindre stendött. Kikar man på trenden i branschen så är de flesta program påväg bort från partner awards, både i form av att flygbolagen är mindre benägna att släppa bonusplatser till sina partners, samt att många program begränsar tillgänglighet eller höjer poängpriser.



Nu senast så kommer t.ex Aeroplan att införa dynamisk prissättning för bonusresor på United och Etihad, två flygbolag som tidigare kunde bokas till fasta priser. Aeroplan blockerar för övrigt även möjligheterna att söka vissa flygbolag (däribland ANA och Thai Airways) online just i syfte att begränsa antalet bokningar. Även LifeMiles har tokhöjt sina awards på partners (enkelresa i business över Atlanten gick från 63K, till 70K till 80K miles inom loppet av ett år).



EuroBonus i sin nuvarande skepnad är ingen modell som kommer att hålla i framtiden. De möjliga utvägar som jag ser är att man antingen höjer kostnaderna för partner awards ganska kraftigt och/eller fortsätter att begränsa tillgängligheten likt idag, därav riskera att döda värdet i programmet. Alternativt att man övergår till Flying Blue fullt ut och får tillgång till en större flygbolagskoncern med större kapacitet och därmed bättre tillgänglighet på egna bolagen.
 
ARN01 skrev:Jag vet inte men jag hoppas, och tror, ändå inte att SAS medvetet jävlas med de de som vill utnyttja sina poäng. Vad skulle motivet vara, att de hoppas att de skall gå ut för folk? Väldigt kortsiktigt och minst sagt tveksamt beteende. Sen absolut att det inte är högst på deras priolista att göra ett toppverktyg för att söka resor.Håller med om att de satt sig i en sits där de säljer långt mer poäng än folk kan/vill göra av med. Denna obalans behöver de komma till rätta med på något sätt. Ett problem tycker jag är att det är så extremt dåligt värde på det mesta förutom C-klass long haul. Åtminstone är detta hur många uppfattar det.Skulle det vara något värde i att hyra bil, boka hotell (har iof varit hyfsat värde vill jag minnas(?)) eller för den delen köpa muffins, stekpannor, ullbollar eller annat för poäng skulle det förhoppningsvis tömma systemet poäng samtidigt som folk skulle känna att de får något tillbaka.Sedan undrar jag om poängen är så jäkla billiga som man vill få det till ibland. Jag vet inte (och vill nog inte veta) hur många tusen per år jag lägger på dyrare flygresor, kreditkortsavgifter, dyrare kaffe, apoteksvaror, böcker kläder, risiga burgare, div el- och telefonabonnemang, prenumerationer eller överlag onödiga varor som inhandlas under poänghelger… tacka fan att jag känner att jag vill få något tillbaka.Klicka för att utvidga...
Håller helt med dig men måste medge att jag ganska ofta nu för tiden funderar just på om SAS trilskas med oss när de väl (då inte samma utrull som tidigare) släpper bonus platser för är det öppet på utresan så är det totalt stängt på hemresan och vice versa.
 
Om någon har problem med att boka till feederflights som syns som tillgängliga när man bara söker exempelvis: ARN-AMS-LHR och LHR-AMS-ARN men sen inte går att lägga på om man har exempelvis LHR-JFK tur och retur...



skicka ett PM jag lyckades lösa detta så berättar jag hur.
 
Linmet skrev:Om någon har problem med att boka till feederflights som syns som tillgängliga när man bara söker exempelvis: ARN-AMS-LHR och LHR-AMS-ARN men sen inte går att lägga på om man har exempelvis LHR-JFK tur och retur...skicka ett PM jag lyckades lösa detta så berättar jag hur.Klicka för att utvidga...
Varför inte berätta öppet så alla kan ta del av hur man ska göra för att lösa detta problem?
 
palmen skrev:Varför inte berätta öppet så alla kan ta del av hur man ska göra för att lösa detta problem?Klicka för att utvidga...


För att varje gång någon berättar hur det gjort saker så kommer det någon och slår dem på fingrarna för de outar någon slags info som någon anser ska vara hemlig.
 
Hachans skrev:För att varje gång någon berättar hur det gjort saker så kommer det någon och slår dem på fingrarna för de outar någon slags info som någon anser ska vara hemlig.Klicka för att utvidga...


Menar du att du tror lösningen här är ett tillvägagångssätt som bryter mot villkoren eller något som skulle försämra möjligheterna att boka resor?



Jag föreslår att vi stänger ner hela internet när vi ändå håller på.
 
Mattias Holmén skrev:Menar du att du tror lösningen här är ett tillvägagångssätt som bryter mot villkoren eller något som skulle försämra möjligheterna att boka resor?Jag föreslår att vi stänger ner hela internet när vi ändå håller på.Klicka för att utvidga...
Försämra möjligheterna stämmer väl iofs då fler skulle få ihop sina bokningar. Med det sagt tycker jag att det (och annat) kan skrivas öppet om man valt att ha ett öppet forum.
 
Mattias Holmén skrev:Menar du att du tror lösningen här är ett tillvägagångssätt som bryter mot villkoren eller något som skulle försämra möjligheterna att boka resor?Jag föreslår att vi stänger ner hela internet när vi ändå håller på.Klicka för att utvidga...


Jag har ingen aning om vad det är. Men jag vet bara att så fort någon delar med sig med något klurigt knep eller kreativ lösning här så händer det jag beskriver.
 
Släpper China Airlines väldigt lite awards eller är SAS sökmotor inte bra på att hitta?



Jag tittar på BKK-TPE som har typ 4 dagliga avgångar med CI. Hittar inte en plats på direktflyg. SAS vill gärna boka mig på KE via ICN och PUS eller VN via SGN / HAN.
 
intuition skrev:Släpper China Airlines väldigt lite awards eller är SAS sökmotor inte bra på att hitta?Jag tittar på BKK-TPE som har typ 4 dagliga avgångar med CI. Hittar inte en plats på direktflyg. SAS vill gärna boka mig på KE via ICN och PUS eller VN via SGN / HAN.Klicka för att utvidga...
Släpps väldigt få platser. Dock inte värt med tanke på att det kostar dubbla poängen.
 
intuition skrev:Släpper China Airlines väldigt lite awards eller är SAS sökmotor inte bra på att hitta?Jag tittar på BKK-TPE som har typ 4 dagliga avgångar med CI. Hittar inte en plats på direktflyg. SAS vill gärna boka mig på KE via ICN och PUS eller VN via SGN / HAN.Klicka för att utvidga...
Sista minuten, typ 14 dagar så finns det lite, utöver det inget.
 
Har man bara tillräcklig med poäng så har VN utmärkt tillgänglighet…

Från GDG till antingen HAN eller SGN och vidare…



AF dyker upp då och då, bl.a. lågsäsong till BKK.
 
Jonas C skrev:Släpps väldigt få platser. Dock inte värt med tanke på att det kostar dubbla poängen.Klicka för att utvidga...


Dock med Amex 2-4-1 och 375 k - poäng för 2 pers (med VN/GA)

Arlanda -Singapore - Bali ToR, nu till hösten, detta alt. betala 50-60 tkr /pers för samma resa i Biz via vanliga revenue biljetter, lätt val //emoji.tapatalk-cdn.com/emoji6.png



Sedan får man kolla om KL alt. AF lägger ut något under tiden, tidiga morgonar och kolla awardfares, har man tur får man tillbaka 50% av poängen. Dvs så illa är det inte tycker jag…
 
Det går alltid att hitta billigare eller dyrare... poängen är och att tillgängligheten på VN är enligt mitt tycke bra, ok dubbel så dyra, men har man po'ngen och typ "enbart" gör 1-2 långresor per år så hellre VN på en Amex 2-4-1 än att pröjsa 20,30,40 tkr eller mer...



Finns även till SIN med AF vid spridda dagar i Maj. Dvs så dj.a illa är det inte som en del vill mena..??




1740184192074-png.162803
 
Letar biljetter för 2 til Sydostasien eller Oceanien runt 15 dec, retur ca 3 v. senare och hittar precis ingenting, varken i business eller ekonomi. Rena skämtet!
 
Back
Top