Senaste nytt

Tillgänglighet award flights med SAS efter 1 september

Om leg för leg och mixade klasser inte går så blir det ju extremt svårt att få till en resa. Igår vreds kniven dessutom om ytterligare ett varv iom att de verkar ha strypt tillgången helt på business Linköping-Amsterdam och omvänt vilket gör det omöjligt att utgå därifrån. Innan fanns det gott om business. Igår tog jag stickprov under kommande år och hittade inte en enda businessplats men i förrgår fanns det gott om platser.

Att inte få boka leg för leg?
Att inte kunna boka 4 Pers på en bokning, inte boka mixade klasser samt nu då ev inte ben för ben är för mig helt Superuselt. För en familj på 4 faller väldigt många bolag o destinationer bort. Är ofta helt nödvändigt med ett Eco leg i Europa för att få till C långväga.. Nej detta kändes som ett stort nedköp.

Den uttalade anledningen till max 2 pax per bokning tillsammans med Amex ska vara brist på systemstöd efter alliancebytet. Övriga regler ska vara begränsningar i SkyTeams regler för partnerresor. Alltså någon annans fel.

Vad som är sant eller inte har jag ingen aning om.

Enligt SAS beror detta på SkyTeams regler.
Jag litar inte på den här förklaringen.

Om SAS sökmotor hade fungerat optimalt hade dessa segment beställts ändå.

Jag tror att Skyteam (speciellt AF/KLM) har blivit chockade över hur mycket som har bokats av SAS kunder de senaste två veckorna och bett SAS att vidta åtgärder.

Som andra har påpekat försvann all långdistanstillgänglighet i Business(allt jag har följt) med Air France och KLM i går.

Verkar som regeln om att boka segment för segment och strypningen av tillgängligheten kom samtidigt.

Det ska bli intressant att se vad som händer härnäst

Last edited:
Att inte få boka leg för leg?
Att inte kunna boka 4 Pers på en bokning, inte boka mixade klasser samt nu då ev inte ben för ben är för mig helt Superuselt. För en familj på 4 faller väldigt många bolag o destinationer bort. Är ofta helt nödvändigt med ett Eco leg i Europa för att få till C långväga.. Nej detta kändes som ett stort nedköp.
Missade dubbla priset för vissa bolag. Tror helt klart att det kan vara successiv anpassning, om än inte medvetet konspiratoriskt, till den dagen EB läggs ner. Verkar tyvärr som att första dagarnas eufori för att kanske använda lite starka uttryck tyvärr visade sig vara för bra för att vara sant med tillgång osv.

Jag var sugen på att skaffa ett Amex Elite till mig och frugan men nu när awardtillgången är lika dålig som innan alliansbytet så blev det genast mindre intressant. Får se om det är övergående.

• Gilla
Reactions: Gus
Tror inte vi ska dra för stora växlar av påståendet om att bokning ben för ben inte är möjligt, eller har många här fått det beskedet själva? Som sagt, flertalet agenter hävdade att det inte gick redan innan alliansbytet. Detta i kombination med att vissa agenter verkar vilja skylla mycket som inte alls har med bytet att göra på just övergången till SkyTeam gör att jag inte tror att man behöver dra för stora växlar av vad den norska bloggaren råkat ut för. Eller har många fått samma besked sedan dess?

Oroar mig mer för att inte kunna kombinera olika klasser och att tillgängligheten överlag ser ut att minska. Hoppas att det är övergående problem.

Tror inte vi ska dra för stora växlar av påståendet om att bokning ben för ben inte är möjligt, eller har många här fått det beskedet själva? Som sagt, flertalet agenter hävdade att det inte gick redan innan alliansbytet. Detta i kombination med att vissa agenter verkar vilja skylla mycket som inte alls har med bytet att göra på just övergången till SkyTeam gör att jag inte tror att man behöver dra för stora växlar av vad den norska bloggaren råkat ut för. Eller har många fått samma besked sedan dess?

Oroar mig mer för att inte kunna kombinera olika klasser och att tillgängligheten överlag ser ut att minska. Hoppas att det är övergående problem.
Norska bloggaren Markus har alltså pratat med 6 olika agenter och fått samma besked. Han har även delgivits info om vad de fått för direktiv internt gällande detta, så det stämmer ju tilll 99,9%.

Norska bloggaren Markus har alltså pratat med 6 olika agenter och fått samma besked. Han har även delgivits info om vad de fått för direktiv internt gällande detta, så det stämmer ju tilll 99,9%.
Det är fortfarande mycket vi inte vet. Var flighterna han försökte kombinera i samma kabinklass t.ex. eller kan det bero på att han försöker kombinera eco med business?

Har någon här försökt boka ben för ben senaste dagarna så får de ju gärna rapportera hur det gått. Har själv inte försökt boka något sedan i måndags och då var det inga problem.

Last edited:
Man får alltid höra här att man ALDRIG skall lita på vad kundtjänst säger. Men nu när en bloggare berättar något han i sin tur fått berättat för sig av kundtjänst så är det helt plötsligt en sanning?

Toppen