Senaste nytt

Tillgänglighet award flights med SAS efter 1 september

Emil123

Medlem
Vilket jag spontant tänker skulle kunna bero på att drygt 20k biljetter bokats. Men som sagt, spekulation från min sida.
Det borde ju inte spela så stor roll vad som bokats, har Delta/Virgin tillgänglighet så borde väl SAS ha samma? Eller kanske inte så det fungerar.

palmen

Moderator
Det borde ju inte spela så stor roll vad som bokats, har Delta/Virgin tillgänglighet så borde väl SAS ha samma? Eller kanske inte så det fungerar.
Nej det är inte så det fungerar. Alla biljetter är inte tillgängliga för alla bolag, var precis samma i star alliance, tex kunde AC/UA boka en hel del flyg med LH/LX som SAS inte kunde boka. Tex kunde det finnas 5 tillgängliga platser i First på Lufthansa för AC men SAS kunde bara boka 2 av dessa.

Flyer722

Medlem
Jo, men vår vän Aron sa väl att det var precis så det skulle fungera nu i Skyteam. Det skulle vara samma tillgänglighet för alla. I det fallet borde ju inte antalet bokade awards ha någon påverkan? Eller får ex SAS, Delta, Virgin 2 award-platser vardera på en avgång?
Aron - All bark and no bite.

palmen

Moderator
Jo, men vår vän Aron sa väl att det var precis så det skulle fungera nu i Skyteam. Det skulle vara samma tillgänglighet för alla. I det fallet borde ju inte antalet bokade awards ha någon påverkan? Eller får ex SAS, Delta, Virgin 2 award-platser vardera på en avgång?
Fast det stämmer ju inte, La Premiere släpps tex enbart till Flying Blue och inga andra.
Det finns alltid undantag till alla dessa "regler". AF/KLM har ju dessutom dynamisk prissättning, en award som kan bokas för 250k flying blue poäng kommer högst troligt inte gå att boka för eurobonus poäng osv

caberg

Medlem
Någon som lyckats boka Xiamen Airlines på award?? Kommer inte vidare till betalningssidan, verkar helt omöjligt. Ringde in och agent ser inte resan över huvudtaget så det måste tyda på spöktillgång...

Climber

Medlem
Nej det är inte så det fungerar. Alla biljetter är inte tillgängliga för alla bolag, var precis samma i star alliance, tex kunde AC/UA boka en hel del flyg med LH/LX som SAS inte kunde boka. Tex kunde det finnas 5 tillgängliga platser i First på Lufthansa för AC men SAS kunde bara boka 2 av dessa.
Det stämmer såklart. Jag upplevde dock att tillgängligheten av AF/KLM-business var ungefär den samma för Delta och SAS innan allt plötsligt "försvann" runt den 16:e September.

kajjan85

Medlem
Hur är det med att applicera en amex 241 voucher i efterhand på en sas poängresa nu på senaste, går det fortf? Deras webb är ju riktigt kass på att hålla kvar markeringen för 241 när man bokar så jag upptäckte att den inte applicerats på min senaste bokning.
Ja, den går att applicera i efterhand. Kravet är att vouchern var intjänad innan bokningen gjordes.

Toppen