Senaste nytt

Tillgänglighet award flights med SAS efter 1 september

Har hittat lite VS tillgänglighet till Nordamerika senare i år fr. LHR, får upp dessa i SAS i bokningsmotor i Business, man lägger jag in ARN så får jag bara upp economy trots att det finns PLUS, ARN - LHR... Nu är det första gången jag bokar award med SAS i Skyteam, har hört en massa kommentarer om att det är problem att boka anslutningar från ARN/CPH/OSL och att det inte går att lägga på dessa i efterhand?? Vad säger ni som hunnit boka ett antal awards...?
Skall jag plocka LHR - Nord Amerika online och sedan rinag in? Eller ringa in och boka rubbet?
Om du bokar först och ringer sen så får du betala ombokningsavgift på 150 kr. Om du ringer direkt så kostar det antingen ingenting extra, eller 400 kr extra om bokningen inte går att göra online (gratis telefonbokning för EBD gäller bara rena SAS-awards).
 
Har hittat lite VS tillgänglighet till Nordamerika senare i år fr. LHR, får upp dessa i SAS i bokningsmotor i Business, man lägger jag in ARN så får jag bara upp economy trots att det finns PLUS, ARN - LHR... Nu är det första gången jag bokar award med SAS i Skyteam, har hört en massa kommentarer om att det är problem att boka anslutningar från ARN/CPH/OSL och att det inte går att lägga på dessa i efterhand?? Vad säger ni som hunnit boka ett antal awards...?
Skall jag plocka LHR - Nord Amerika online och sedan rinag in? Eller ringa in och boka rubbet?
Jag bokade LHR-SEA//SFO-LHR och la sedan till connection både i USA och till/från Stockholm utan problem i business.
Gick dock inte göra i en bokning utan först boka det långa och sedan betala för en ändring, bra värde ändå för 150 kronor
 
Jag bokade LHR-SEA//SFO-LHR och la sedan till connection både i USA och till/från Stockholm utan problem i business.
Gick dock inte göra i en bokning utan först boka det långa och sedan betala för en ändring, bra värde ändå för 150 kronor
Visst räknar de om skatterna då när du lägger på feeder? Man slipper UK's "lyxklasskatt"?
 
Släpper både SV och KE numera bara en plats i business? För oss som vill flyga österut finns numera i princip inga alternativ med 2+ platser i business. Zzz.
 
Släpper både SV och KE numera bara en plats i business? För oss som vill flyga österut finns numera i princip inga alternativ med 2+ platser i business. Zzz.
I höstas när jag tittade fanns det massa KE-förslag via alla deras destinationer från Europa till ICN och i vissa fall vidare till Japan (Tittade främst feb-mar-apr). Till ICN fanns flera med 2 platser (titta ej fler) och Japan var det lite mindre
 
Hade sedan tidigare bokat LHR-YYZ-LHR med VS i Business (juli). Ringde idag och skulle addera connections ARN-LHR. Pga av begränsad tillgänglighet på SK så fick jag boka ARN-OSL-LHR både ut och hem. Det knepiga var dock att agenten sa att man inte kunde koppla ihop PLUS segment med SK med Business på Skyteam bolagen...:eek: Nåja har ju EBG i bagaget så egentligen ingen större förlust... Men det lät "mye knepigt"... Någon annan som råkat ut för detta?
 
Hade sedan tidigare bokat LHR-YYZ-LHR med VS i Business (juli). Ringde idag och skulle addera connections ARN-LHR. Pga av begränsad tillgänglighet på SK så fick jag boka ARN-OSL-LHR både ut och hem. Det knepiga var dock att agenten sa att man inte kunde koppla ihop PLUS segment med SK med Business på Skyteam bolagen...:eek: Nåja har ju EBG i bagaget så egentligen ingen större förlust... Men det lät "mye knepigt"... Någon annan som råkat ut för detta?
Ja det hände även med Star Alliance då platserna måste finnas som Business awards och inte plus awards då du inte kan ha plus awards på en skyteam eller star alliance bokning.
 
Star Alliance tillåter bonusbiljett bokningar för blandade klasser. Sedan är det valet av det bonusutgivande flygbolaget om de vill göra det eller inte. Så här var det när SAS var med i Star Alliance.

SAS EuroBonus-chefer indikerade att sådana bokningar skulle vara möjliga per telefon under vissa omständigheter under SkyTeam-eran.
 
Last edited:
Toppen