Till USA efter öppnandet 2021-11-08

När man ska åka Finnair till usa så står det i appen att man kan checka in via appen men att man ändå måste checka in via en bemannad disk i Arlanda. Men på Arlandas hemsida för avgångar står det att check in diskarna för samma flyg som jag ska ta så var det bagage drop. Så hur funkar det nu, tänkte om man kan förbereda något så det går smidigt på arlanda.

Barjas skrev:När man ska åka Finnair till usa så står det i appen att man kan checka in via appen men att man ändå måste checka in via en bemannad disk i Arlanda. Men på Arlandas hemsida för avgångar står det att check in diskarna för samma flyg som jag ska ta så var det bagage drop. Så hur funkar det nu, tänkte om man kan förbereda något så det går smidigt på arlanda.Klicka för att utvidga...
För några veckor sedan kunde jag checka in online på hemsidan ( ej i appen) och få boardingkort efter att ha laddat upp alla dokument.

Semestern och därmed USA-resan närmar sig med stormsteg! Har jag förstått rätt att EU-covidbeviset som man änvänder inom EU även duger i USA?

Hej på er, äntligen dags att åka på resa igen!

Jag ska resa till USA på semester med mina barn om ett par veckor. Barnens mamma följer inte med. Behöver jag ett dokument som visar att hon godkänner att jag reser ensam med dem? Och om ja, var hittar jag det dokumentet?

Steve skrev:Hej på er, äntligen dags att åka på resa igen!Jag ska resa till USA på semester med mina barn om ett par veckor. Barnens mamma följer inte med. Behöver jag ett dokument som visar att hon godkänner att jag reser ensam med dem? Och om ja, var hittar jag det dokumentet?Klicka för att utvidga...

Ja – det er så jättebra att resa igen. Ingen formella krav om dokument till USA med barn, men eventuellt kan ni ju skriva ett själva som du kan visa upp om någon frågor. Hur gamla är barnen? Jag resta ensam med min dotter till Dubai – de frågade henne i pass kontrollen i Danmark om hon var okej med att resa ensam med pappa. Och igen på planet hem från Qatar frågade cabin crew mig var mamman fanns nånstans. Så ja, de frågor ibland, men ingen bad om dokumentation.

fcx skrev:Nej respektive ja.Klicka för att utvidga...

Tack för svar. Jag tänker att jag safe'ar och åker ut dagen innan och checkar in så att iaf ett kömoment är färdigt. Reser med SAS, är incheckningsdiskarna öppna dygnet runt då? Tänker så man inte lyckas åka ut förgäves.

Jag vill minnas att det alltid är en separat incheckning/bag drop när man åker till USA, och sist så stod vi och väntade ett bra tag på att disken skulle öppnas upp.

Steve skrev:Hej på er, äntligen dags att åka på resa igen!Jag ska resa till USA på semester med mina barn om ett par veckor. Barnens mamma följer inte med. Behöver jag ett dokument som visar att hon godkänner att jag reser ensam med dem? Och om ja, var hittar jag det dokumentet?Klicka för att utvidga...
Om allt funkar som det ska behövs oftast inget papper.

Om något knasar kan det vara bra att ha:

Jag och min son, som då var 4-5 år, skulle resa till USA tillsammans med några kompisar.

Kompisen hittade på morgonen inte sitt och dotterns pass, och ute på Arlanda var polisen glasklar med att inget reservpass utfärdas för barn med delad vårdnad utan a) bägge vårdnadshavare på plats, eller b) fullmakt från frånvarande förälder. I detta fall fanns ingen fullmakt så det blev för pappan att köra rally ut till Arlanda och intyga att det var ok.(Vi hann med flyget med ca 30 sekunder till godo)

Tyvärr råkade vi senare i USA ut för en liten olycka och behövde uppsöka vård.

Jag och sonens pappa skrivit en sådan "resefullmakt" som sa dels att jag hade rätt att resa utomlands med min son, dels att jag hade rätt att vid behov fatta olika typer av beslut för hans räkning (t.ex. fatta beslut om vård, beställa nytt pass osv). Och det var en himla tur att jag hade det - personalen var extremt fyrkantiga och utan detta papper hade jag varit tvungen att få tag på hans pappa på telefon så att han via fax(!!!) skulle intyga att jag hade rätt att be om vård.

Vi hade säkert otur, och det är ju 7-8 år sedan, men efter denna upplevelse har jag inte rest en meter utomlands med barn utan fullmakt. Har aldrig mer behövt visa, men vågade inte chansa...

Någon som varit i New York efter mitten av maj och kan dela med sig av erfarenheter kring COVID samt mask-läget?

Försöker förstå vad dom nya riktlinjerna/rekommendationerna sen 17 maj innebär, från NYC Go;

Since May 17, 2022, the City has been in a “high” alert phase for Covid-19 transmission rates. In response, the NYC health commissioner issued an advisory. PDF File that high-quality (KN-95 or other medical grade) masks should be worn in indoor public settings. While short of a mandate, the recommendations represent the best-known way, along with vaccinations, boosters and common-sense precautions among those most at risk, to reduce the risk of transmission.

Hur strikt följs "advisory"; bär folk i KN95/N95/FFP2-mask inomhus? Bär folk mask ute på gatan också?

pedantic skrev:Någon som varit i New York efter mitten av maj och kan dela med sig av erfarenheter kring COVID samt mask-läget?Försöker förstå vad dom nya riktlinjerna/rekommendationerna sen 17 maj innebär, frånNYC Go;Since May 17, 2022, the City has been in a “high” alert phase for Covid-19 transmission rates. In response, the NYC health commissioner issued an advisory. PDF File that high-quality (KN-95 or other medical grade) masks should be worn in indoor public settings. While short of a mandate, the recommendations represent the best-known way, along with vaccinations, boosters and common-sense precautions among those most at risk, to reduce the risk of transmission.Hur strikt följs "advisory"; bär folk i KN95/N95/FFP2-mask inomhus? Bär folk mask ute på gatan också?Klicka för att utvidga...

Det är en rekommendation att använda mask, det innebär också att fler ställen kan komma att kräva mask och hoppar de upp ett steg till kommer tvånget tillbaka. På gatan tror jag inte det är så många som har mask om det inte är extremt trångt.

USA ser stor spridning av Omicron just nu.

Jag skrev ihop ett eget efter lite googlande. Jag skrev att mamman känner till och godkänner att barnen reser med mig, vart vi skulle, vilka datum osv samt att vi skrev på det båda två samt två "vittnen" som intygade att vi skrivit våra egna namnteckningar. Dock behövdes det aldrig visas men kändes bra att ha med utifall att.

Jag har alltid använt bifogad mall när jag rest såväl utan ena föräldern till mina egna barn, som med barn till helt andra familjer. Jag har inte en enda gång behövt visa upp det men brukar ändå alltid ha med det för säkerhets skull.

fcx skrev:Nej respektive ja.Klicka för att utvidga...

Var det länge sedan du gjorde detta? Efter att precis ha pratat med SAS kundtjänst så säger dom att det som tidigast går att checka in baggage kl. 4 på morgonen dagen man ska göra sin utresa.

palmen skrev:Varför frågar du sas kundtjänst? 90% fel svar där ifrån mean du på forumet i 90% av fallen få rätt svar.Klicka för att utvidga...

Ett av följande svar är korrekt:

För att jag älskar att sitta i telefonkö.
För att jag ville få det bekräftat av flygbolaget jag reser med.

Telefonlinjerna är öppna för röster!

sh1pment skrev:Ett av följande svar är korrekt:För att jag älskar att sitta i telefonkö.För att jag ville få det bekräftat av flygbolaget jag reser med.Telefonlinjerna är öppna för röster!Klicka för att utvidga...

Måste vara 1... annars får man korrekt svar här, det vet alla.. (ja alla).

sh1pment skrev:Ett av följande svar är korrekt:För att jag älskar att sitta i telefonkö.För att jag ville få det bekräftat av flygbolaget jag reser med.Telefonlinjerna är öppna för röster!Klicka för att utvidga...
Problemet är ju att kundtjänst på flygbolagen med högst sannolikhet ger dig helt fel svar. De som svarar har ingen erfarenhet hur det fungerar i verkligheten. Läs 3e budordet i länken jag postade.

Så om du gillar telefonköer så låter det ju rimligt att du ringde.

pedantic skrev:Någon som varit i New York efter mitten av maj och kan dela med sig av erfarenheter kring COVID samt mask-läget?Klicka för att utvidga...

Jag kom hem från New York i morse och det enda stället som många hade mask och det påmindes om detsamma var på flygplatsen och lokaltrafiken. På Finnair dit påpekade de även att alla av lag är tvungna att bära mask på flygplatsen vilket många gjorde men inte alla. Annars generellt var hade de flesta inte mask även fast det absolut är endel som har mask inne på affärer och liknande men även enstaka fall utomhus. Såg skyltar vid affärer om att man var tvungen att bära mask om man inte var fullt vaccinerad. Annars kändes det som att många där har börjat gå tillbaka till det nya normala, tillbaka på kontoren etc. Man ser gratis Covid test i små tält lite överallt men annars upplevde jag förvånansvärt mycket som det gamla vanliga NYC, jag upplevde inte som att jag såg mer hemlösa ute på stan än för 8-10 år sedan vilket jag sett andra har reagerat på.

Back