Till USA efter öppnandet 2021-11-08

Noen som kjenner til om "Recovery certificate" på EU-koronapasset er god nok dokumentasjon, eller må man ha skriv fra lege i tillegg?

Gweilo_2 skrev:Flög LH via Frankfurt till Philadelphia häromdagen. Dokumenten gick smidigt att ladda upp och sedan var det aldrig någon som var intresserad av att se på dom igen, inte ens i immigration. LH s service var extremt nerskalad, snabbt ut med mat och dryck och sedan såg man inte röken av dom förrän en snabb service innan landning. Munskydd på i 14 timmar känns bakom öronen kan jag säga …Klicka för att utvidga...
Tips om man har overear hörlurar att hänga fast munskyddet på hörluren istället för bakom örat.

SAS Travel Center (uppladdning av dokument) inte möjligt att använda från CPH tydligen. Kommer jag som reser med carryon endast behöva mecka en massa redan på ARN eller blir det först när jag lämnsr passkontrollen på CPH som jag behöver plocka fram arkivskåpet och langa över Test, CDC-dokument och covidpass?

ptotheg skrev:SAS Travel Center (uppladdning av dokument) inte möjligt att använda från CPH tydligen. Kommer jag som reser med carryon endast behöva mecka en massa redan på ARN eller blir det först när jag lämnsr passkontrollen på CPH som jag behöver plocka fram arkivskåpet och langa över Test, CDC-dokument och covidpass?Klicka för att utvidga...
Det kommer definitivt kontrollera cdc i Köpenhamn, vad som kontrolleras i Stockholm beror på checkin agentens form, någonstans mellan allt och inget typ.

ptotheg skrev:SAS Travel Center (uppladdning av dokument) inte möjligt att använda från CPH tydligen. Kommer jag som reser med carryon endast behöva mecka en massa redan på ARN eller blir det först när jag lämnsr passkontrollen på CPH som jag behöver plocka fram arkivskåpet och langa över Test, CDC-dokument och covidpass?Klicka för att utvidga...
Senast jag flög (10/11) kollade de allt i Göteborg, det enda jag behövde langa över i Köpenhamn var CDC-dokumentet.

WF789 skrev:Noen som kjenner til om "Recovery certificate" på EU-koronapasset er god nok dokumentasjon, eller må man ha skriv fra lege i tillegg?Klicka för att utvidga...
Man måste också ha ett brev - "A letter from a licensed healthcare provider or public health official stating that the passenger has been cleared for travel (Documentation of Recovery)." Vi har flugit med SAS och Swiss och båda flygbolag hade det som krav - positiv test och brev.

Flyger till LAX via FRA i veckan med Lufthansa i C. Läst en del om avskalad service vilket jag inte hoppas blir alltför märkbart. Har förstått det som att det inte behövs någon speciellt dokumentation för mellanlandning i Tysklanf annat än vad USA kräver för inresa.

Vad gäller för mellanlandning i USA på hemresan? Ska vara borta en vecka i Kanada med mellanlandning i USA både bort och hem

Behöver jag testa mig där borta för att kunna resa hem?

Banbul skrev:Vad gäller för mellanlandning i USA på hemresan? Ska vara borta en vecka i Kanada med mellanlandning i USA både bort och hemBehöver jag testa mig där borta för att kunna resa hem?Klicka för att utvidga...

Så här skriver Lufthansa

upload_2021-11-23_14-55-32-png.123769

Banbul skrev:Vad gäller för mellanlandning i USA på hemresan? Ska vara borta en vecka i Kanada med mellanlandning i USA både bort och hemBehöver jag testa mig där borta för att kunna resa hem?Klicka för att utvidga...
Ja.

Mellanlandar du i USA så räknas det som inresa i USA.

Mattias Holmén skrev:Kan du länka? Finns några undantag?Klicka för att utvidga...

Finns inget att länka till, eftersom det just inte finns några undantag. USA har "alltid" (dvs redan före corona) inte tillåtit internationell transfer, utan alla passagerare måste först genom immigration för att gå in i landet och sedan resa ut i landet även om man bara är i USA för att byta flyg. Det är därför man även måste ha giltigt ESTA eller visum för att byta flyg i USA. Tittar man på flygplatserna i USA så blandar man ju inrikes och utrikes i samma terminaler, så även av den anledningen skulle det inte fungera med några undantag.

fcx skrev:Finns inget att länka till, eftersom det just inte finns några undantag. USA har "alltid" (dvs redan före corona) inte tillåtit internationell transfer, utan alla passagerare måste först genom immigration för att gå in i landet och sedan resa ut i landet även om man bara är i USA för att byta flyg. Det är därför man även måste ha giltigt ESTA eller visum för att byta flyg i USA. Tittar man på flygplatserna i USA så blandar man ju inrikes och utrikes i samma terminaler, så även av den anledningen skulle det inte fungera med några undantag.Klicka för att utvidga...

"alltid" är att ta ti.

Före 11:e september gick det att göra intl. transfer på flera amerikanska flygplatser,

pax fick vänta i avskilda områden.

Iberia hade t.o.m. en egen hub i Maimi, flög 747 från Madrid till MIA och sedan byte till mindre plan.

Det är den här lagändringen från 2003 som gör att det inte är tillåtet även där det skulle vara möjligt:

Suspension of The Transit Without Visa (TWOV) and International-to-International (ITI) program

Effective Date:08/02/2003 - Department of Homeland Security (DHS)

https://www.federalregister.gov/doc...-of-immediate-and-continuous-transit-programs

God förmiddag! Jag reser till LAX med Swiss nästa lördag. Ni som rest nyligen med Swiss och fick skicka in dokument i förväg, fick ni den informationen på mail? Isåfall hur långt innan avresa?

AgnesRebecka skrev:God förmiddag! Jag reser till LAX med Swiss nästa lördag. Ni som rest nyligen med Swiss och fick skicka in dokument i förväg, fick ni den informationen på mail? Isåfall hur långt innan avresa?Klicka för att utvidga...
Inte åkt ännu men igår (1 vecka före avresa) fick jag ett mail från Swiss med lite påminnelser (om Covid mm) och en länk till [Digital document check].

Edit. Inte gjort ngt ännu då jag måste avvakta antigen-test och Swiss PLF.

Mr Basic skrev:Inte åkt ännu men igår (1 vecka före avresa) fick jag ett mail från Swiss med lite påminnelser (om Covid mm) och en länk till [Digital document check].Edit. Inte gjort ngt ännu då jag måste avvakta antigen-test och Swiss PLF.Klicka för att utvidga...

Super! Då väntar jag några dagar till på det.

gastronaut skrev:Läste att Polaris-loungen nu ska ha öppnat på EWR. Om någon passerar där snart får den gärna berätta om airside-bussen går.Klicka för att utvidga...
Jag blev iaf insläppt i terminal C och polarisloungen utan frågor, visade mobilt boardingkort så jag slapp gå via B.

I lobbyn sa de att shuttlen nyligen har börjat igen. Får se när jag ska bort dit.

Back