Till USA efter öppnandet 2021-11-08

palmen skrev:Tack för info, då behöver jag inte lägga tid på det. Finns ju en centurion lounge åtminstone som kanske hunnit öppna.Nu till en sak jag behöver hjälp med. Ombokad via Tyskland, tidigare har det inte krävt några tester när man åkt från Sverige. Har det ändrats något senaste dagarna för transit USA-Frankfurt-Sverige, eller kan jag åka utan nytt test? Är vaccinerad och har alla andra nödvändiga papper.Klicka för att utvidga...



fcx skrev:Det ska inte vara något problem, men Tyskland har ju varit ute och vevat om att FFP2-mask krävs på flygplatsen och flygen av och till. Vet inte vad statusen är just nu.Klicka för att utvidga...




Jag var i Frankfurt i torsdags. Inget krav på test då, utan vaccinationsintyg räckte. Ingen hade någon åsikt om min ansiktsmask heller (jag hade en vanlig ”surgical mask” inte FFP2)
 
fcx skrev:Konstigt val att ställa SFO då och inte ORD, när ORD-maskinen visserligen är rätt full, men massor av pax ombord skulle egentligen till SFO...Klicka för att utvidga...


SFO var så gott som full i biz och plus och drygt halvfull i eco när den ställdes. Säkert många i eco som inte hunnit välja plats än också. Runt två miljoner kronor i EU261-ersättning att betala ut på flighten+returen om bägge går halvfulla, plus att SAS får köpa nya biljetter på andra bolag. Det är en årslön för flera anställda...
 
fcx skrev:Konstigt val att ställa SFO då och inte ORD, när ORD-maskinen visserligen är rätt full, men massor av pax ombord skulle egentligen till SFO...Klicka för att utvidga...
I mitt fall är det dock EWR kärran det rör sig om. Så det var den jag refererade till när det gällde ”lack of deck crew”



Varför SFO ställdes in har jag inte frågat. Så det kan ju vara någon helt annan orsak bakom det beslutet.
 
igelkotten skrev:Nu har säkert någon faktiskt erfarenhet men kan tipsa om Lufthansas hemsida som brukar sammanfatta reglerna som gäller väldigt bra (om du nu inte redan kikat där)!Klicka för att utvidga...
Flyger United och SAS, men går säkert bra att kolla där ändå. Verkar enligt andra som att antigen/pcr inte ska behövas åtminstone.
 
palmen skrev:Tack för info, då behöver jag inte lägga tid på det. Finns ju en centurion lounge åtminstone som kanske hunnit öppna.Nu till en sak jag behöver hjälp med. Ombokad via Tyskland, tidigare har det inte krävt några tester när man åkt från Sverige. Har det ändrats något senaste dagarna för transit USA-Frankfurt-Sverige, eller kan jag åka utan nytt test? Är vaccinerad och har alla andra nödvändiga papper.Klicka för att utvidga...


Som flera redan har svarat så räcker det med vaccinationsbeviset och det ”blå” munskyddet vid transfer i Tyskland.



Trevlig hemresa!
 
palmen skrev:Jag skulle åkt samma flight, såg alla ändringar idag när jag vaknar och är inbokad med United via FRA istället. Där rök den arbetsdagen all världens väg, får väl köra lite extra i polaris loungen istället. Trots allt betydligt bättre avgångstid för resa till Europa.Klicka för att utvidga...
Här har du ett alternativ om du vill komma hem tidigare @palmen. Nu vet jag inte var du befinner dig, men SJC ligger inte så långt från SFO.





screenshot-2021-11-13-at-09-59-40-png.123370
 
Alx skrev:Tyvärr är Polaris loungerna stängda överallt förutom i Washington DC.Newark öppnar innan Thanksgiving och LAX/SFO runt årsskiftet.Klicka för att utvidga...
Ajdå, finns vanliga (iofs astråkiga) loungerna öppna eller det blir att hålla sig i publika områden?
 
fcx skrev:Konstigt val att ställa SFO då och inte ORD, när ORD-maskinen visserligen är rätt full, men massor av pax ombord skulle egentligen till SFO...Klicka för att utvidga...
Har inte SAS haft massvis med fraktflyg till just ORD under pandemin? Kanske fortfarande är mycket frakt som gjorde att det blev billigare att ställa in SFO. //emoji.tapatalk-cdn.com/emoji2373.png
 
squeezen skrev:Ajdå, finns vanliga (iofs astråkiga) loungerna öppna eller det blir att hålla sig i publika områden?Klicka för att utvidga...


Det är de nog. Iaf hänvisas man dit. Men vi valde att åka hem en dag tidigare så för oss står valet idag mellan en torrlagd LH lounge men med ”mat” eller en SAS lounge med vin men endast inplastade mackor o frukt att äta! ‍
2642.png
 
Här i New York är det krav på ansiktsmask i affärer och i kollektivtrafiken. Men det är ganska avslappnad stämming.



Covidbevis krävs på alla restauranger, men det räcker oftast med att visa ett vikt A4-papper.



På hotellet fungerade inte nyckeln till gymmet. Det visade sig att vi behövde visa covidbeviset en gång till i receptionen för att få access.
 
Nu ankommit Chicago. Lång kö i immigration, men den gick otroligt fort. Väntade mindre än 10 minuter, och det var bara de vanliga frågorna att svara på.



Totalt bagagekaos dock, men det är en annan historia.
 
Fråga: Såg på SAS hemsida att man inte längre kan uppgradera med poäng från SAS GO till SAS BUSINESS med poäng, endast från SAS PLUS. Ringde SAS och frågade, men man kunde inte ge ett svar. Någon som vet?
 
Håkan Brorson skrev:Fråga: Såg på SAS hemsida att man inte längre kan uppgradera med poäng från SAS GO till SAS BUSINESS med poäng, endast från SAS PLUS. Ringde SAS och frågade, men man kunde inte ge ett svar. Någon som vet?Klicka för att utvidga...
Kan du uppgradera med pengar från SAS GO till Business? Finns den möjligheten kvar?
 
Håkan Brorson skrev:Enligt denna sida kan man inte uppgradera med poäng från SAS GO till SAS BUSINESS med poäng vid resa till USA:Uppgradera med Star Alliance – Upp till 24 timmar innan avgång | SASSamma gäller för pengar:Uppgradera med Star Alliance – Upp till 24 timmar innan avgång | SASKlicka för att utvidga...
Okej, förstår hur du menar. Nej det stämmer. Bekräftad uppgradering med poäng endast från Plus till Business (i de bokningsklasser som nämns).

Men du kan lägga ett bud från GO till Business: SAS Upgrade – Uppgradera till en nivå med bättre komfort | SAS



Så här lägger du ett bud på en uppgradering


Uppgradera till SAS Plus eller SAS Business genom att lägga ett bud online. Du kan lägga ett bud på alla flygningar som utförs av SAS fram till 48 timmar före avgång.



Om vi har direkta uppgraderingar tillgängliga på din flygning har du också möjlighet att använda knappen ”Köp nu”. Det betyder att du kan köpa en uppgradering till ett fast pris i stället för att lägga ett bud. Du får din bekräftelse direkt och debiteras omedelbart.



Du kan betala med kreditkort eller EuroBonus-poäng. Du kommer att meddelas via e-post om huruvida ditt uppgraderingsbud accepterades eller inte, senast 36 timmar före avgång. Om ditt bud accepteras får du ett uppgraderat boardingkort när du checkar in.



Om din uppgradering bekräftas kommer ditt kreditkort att debiteras/poäng att dras från ditt EuroBonus-konto 36 timmar före avgång.
 
Million Miler skrev:Okej, förstår hur du menar. Nej det stämmer. Bekräftad uppgradering med poäng endast från Plus till Business (i de bokningsklasser som nämns).Men du kan lägga ett bud från GO till Business:SAS Upgrade – Uppgradera till en nivå med bättre komfort | SASSå här lägger du ett bud på en uppgraderingUppgradera till SAS PlusellerSAS Businessgenom att lägga ett bud online. Du kan lägga ett bud på alla flygningar som utförs av SAS fram till 48 timmar före avgång.Om vi har direkta uppgraderingar tillgängliga på din flygning har du också möjlighet att använda knappen ”Köp nu”. Det betyder att du kan köpa en uppgradering till ett fast pris i stället för att lägga ett bud. Du får din bekräftelse direkt och debiteras omedelbart.Du kan betala med kreditkort ellerEuroBonus-poäng. Du kommer att meddelas via e-post om huruvida ditt uppgraderingsbud accepterades eller inte, senast 36 timmar före avgång. Om ditt bud accepteras får du ett uppgraderat boardingkort när ducheckar in.Om din uppgradering bekräftas kommer ditt kreditkort att debiteras/poäng att dras från dittEuroBonus-konto 36 timmar före avgång.Klicka för att utvidga...


Ja, men inte på resor till USA.
 
Back
Top