Till USA efter öppnandet 2021-11-08

filip23 skrev:Gällande vaccinationsintyg så har jag 3 sprutor men på intyget står det "giltig till 2022-08-12". Fick 3e och senaste sprutan i februari 2022. Måste man beställa nya intyg eller är "giltighetstiden" något som kollas vid incheckning eller ankomst i usa?Klicka för att utvidga...
Det kollas inte regelmässigt men de kan göra stickprov. Med tanke på hur trivialt det är att beställa ett uppdaterat intyg skulle jag göra det så slipper du fundera på saken.

En fundering kring Covidintyg. Mellanlandar i Houston på väg till Mexico.

Tog spruta 4 häromdagen vilket betyder att jag inte tagit den tidigare än de 14 dagar som UA nämner på som hemsida när jag började fylla i Travel Ready (se bild).

Min tredje spruta togs i Januari i år och i intyget står det att en är giltigt till 2023-09.

Så jag antar att jag är safe?

Borde man visa intyget from spruta tre eftersom spruta fyra inte är tagen 14 dagar innan avfärd utan närmare inpå?

mha321 skrev:Det kollas inte regelmässigt men de kan göra stickprov. Med tanke på hur trivialt det är att beställa ett uppdaterat intyg skulle jag göra det så slipper du fundera på saken.Klicka för att utvidga...
Hade glömt hur enkelt det va att förnya Tack

Attestationkrav vid mellanlandning?

Vi mellanlandar bara i USA på väg till Mexico. Behöver dessa papper fyllas i då?

joa skrev:Attestationkrav vid mellanlandning?Vi mellanlandar bara i USA på väg till Mexico. Behöver dessa papper fyllas i då?Klicka för att utvidga...

Mellanlandning existerar inte i juridisk mening i USA. Du passerar alltid gränskontrollen, så samma regler som vid inresa.

filip23 skrev:Gällande vaccinationsintyg så har jag 3 sprutor men på intyget står det "giltig till 2022-08-12". Fick 3e och senaste sprutan i februari 2022. Måste man beställa nya intyg eller är "giltighetstiden" något som kollas vid incheckning eller ankomst i usa?Klicka för att utvidga...
Ta ut ett nytt på covidbevis.se

joa skrev:En fundering kring Covidintyg. Mellanlandar i Houston på väg till Mexico.Tog spruta 4 häromdagen vilket betyder att jag inte tagit den tidigare än de 14 dagar som UA nämner på som hemsida när jag började fylla i Travel Ready (se bild).Min tredje spruta togs i Januari i år och i intyget står det att en är giltigt till 2023-09.Så jag antar att jag är safe?Borde man visa intyget from spruta tre eftersom spruta fyra inte är tagen 14 dagar innan avfärd utan närmare inpå?Klicka för att utvidga...
Ointressant gäller endast spruta 2..

Svarar mig själv. Då jag inte kunde lägga in Apis-uppgifterna på webben vare sig på SAS eller LOT så ringde jag SAS kundtjänst. Van vid långa telefonköer var det nästan en chock med tre minuters kö, och sedan ytterligare två minuter för handläggaren att lägga in våra uppgifter. Tumme upp för kundtjänst denna gång!

BAS skrev:Hmm. Om jag går in på LOT "Manage my bookings" och skriver in bokningsnummer och efternamn får jag felmeddelande "Your reservation has not been found". Första sträckan Arlanda - Warsawa utförs av SAS om det spelar roll.Klicka för att utvidga...
Jag kommer inte heller åt min bokning med LOT med bokningsnumret jag fått av sas. Jag trodde de hade samma system.

Åker för första gången sen november 2019 till USA igen nästa vecka. Denna gång med hela familjen. Åtta vuxna plus fyra barn (ålder 5,3,2,1).

Har gjort resan över pölen med massvis med gånger men för första gången känner jag mig faktiskt rätt novis och lite osäker.

Det som är fixat är följande.

- ESTA till alla

- APIS är ifyllt för alla hos BA

- Alla vuxna är vaccinerade och har uppdaterat sina vaccinbevis

Jag har förstått att följande länk nedan ska fyllas i och skrivas ut för samtliga passagerare?

https://www.cdc.gov/quarantine/pdf/Proof-of-COVID-19-Vaccination-For-Noncitizen-Nonimmigrants-Passenger-Disclosure-and-Attestation.pdf

Var lämnar man den? Tycker den är rörig. Hur ska jag fylla i?

Annars är väl allt grönt?

Reste ARN-VIE-JFK i förra veckan.

ESTA dubbelkollades på Arlanda. Inga andra papper kollades eller efterfrågades under resans gång.

Var för övrigt på Kuba 2017 (vilket ESTA nu sen januari tydligen inte tillåter) men det var inga reaktioner kring detta överhuvudtaget. Igenom passkontrollen på JFK på mindre än 1 minut.

OttoFerdinand skrev:Reste ARN-VIE-JFK i förra veckan.ESTA dubbelkollades på Arlanda. Inga andra papper kollades eller efterfrågades under resans gång.Var för övrigt på Kuba 2017 (vilket ESTA nu sen januari tydligen inte tillåter) men det var inga reaktioner kring detta överhuvudtaget. Igenom passkontrollen på JFK på mindre än 1 minut.Klicka för att utvidga...

Fast ESTA är väl digitalt, eller hade du en printad kopia? Inte rest till USA sedan innan Covid och har aldrig haft ESTA utskrivit.

Doctor-X skrev:Fast ESTA är väl digitalt, eller hade du en printad kopia? Inte rest till USA sedan innan Covid och har aldrig haft ESTA utskrivit.Klicka för att utvidga...
ESTA är mycket riktigt elektroniskt, men amerikanarna rekommenderar att man har en utskriven kopia med sig (står på bekräftelsen). Jag har fått visa det en gång vid checkin på Arlanda.

Senaste två resorna med Finnair till USA via Helsingfors kollade de ESTA-utskriften vid gaten i Stockholm tillsammans med passet (passerade aldrig incheckningen i avgångshallen). Innan pandemin behövde jag bara muntligen bekräfta att jag hade ett ESTA. Kan i alla fall inte påminna mig att jag behövde visa en utskrift.

Doctor-X skrev:Fast ESTA är väl digitalt, eller hade du en printad kopia? Inte rest till USA sedan innan Covid och har aldrig haft ESTA utskrivit.Klicka för att utvidga...

Hade ditt ESTA påverkats hade du fått mail om detta om att din ESTA officiellt är tillbakadragen av någon anledning.

Hachans skrev:Hade ditt ESTA påverkats hade du fått mail om detta om att din ESTA officiellt är tillbakadragen av någon anledning.Klicka för att utvidga...
Det är det inte alls säkert att du får nej.

Men man kan väl gå in på deras site och slå upp den igen...

fcx skrev:ESTA är mycket riktigt elektroniskt, men amerikanarna rekommenderar att man har en utskriven kopia med sig (står på bekräftelsen). Jag har fått visa det en gång vid checkin på Arlanda.Klicka för att utvidga...
Förr i tiden stod det explicit "you do not need to print this". På det jag har från 2021 står det "we recommend you print this for your records" men inte en bokstav om att man faktiskt skule behöva ta med det. Har de ändrat texten en gång till?

mha321 skrev:Det är det inte alls säkert att du får nej.Men man kan väl gå in på deras site och slå upp den igen...Klicka för att utvidga...

Jodå, det har rapporterats många gånger. Man får meddelande om status change och sen får man själv gå in och läsa om att den har blivit återkallad pga vilken anledning det nu är.

Back