Malu
Medlem
Så - här är mitt första försök till reserapport.
I början av november var det dags för den årliga konferensresan som i år styrde mot Singapore. Då jag är egen företagare har jag förmånen att kunna boka och arrangera på egen hand, vilket gör det möjligt att baka in lite extra upplevelser i bokningen. First med Lufthansa i A380 stod högst på önskelistan denna gång. Förra året testade jag First med Singapore Airlines i deras 77W, så det skulle bli intressant att jämföra!
SK 673 ARN-FRA 1650-1900
Boeing 737-600
Business, 2A
En fullsatt anslutningsflygning inledde färden österut. I gaten erbjöds €500 i kompensation mot ombokning till senare flyg, men det kändes inte så relevant med tanke på kommande äventyr. Boarding skedde per rad, men som vanligt erbjöds EBG och *G att boarda när man så önskar. Trots att planet var fullt så avgick vi på tid och kabinbesättningen var på gott humör. Typiskt stabil SAS-service, med en varm middag och ett klart godkänt vin till det.
Efter ankomst och en längre promenad från gaten följde jag inlärda instruktioner om hur man tar sig ut till den separata Lufthansa First Class Terminal. Enkelt beskrivet så går man helt enkelt ut i ankomsthallen, tar en rulltrappa ner, ut genom dörrarna och sedan vänster. Därefter följer man en liten gångbana förbi taxiparkeringar och ett café, tills den magiska terminalen uppenbarar sig på andra sidan gatan. Ingången var lätt att hitta och där tar man helt enkelt hissen upp till den ingång där alla "vanliga" F-resenärer anländer med bil.
Lufthansa First Class Terminal
Frankfurt
En mycket trevlig man hälsade välkommen och bad att få min bokningsbekräftelse och mitt pass. Därefter blev jag smidigt hjälpt genom säkerhetskontrollen och sedan väntade FCT i all sin glans. Jag berättade att jag särskilt sett fram emot detta besök och min assistent tog sig gott om tid att visa och förklara allt som erbjöds. Särskilt stolt verkade han vara över nya Panasonic massagestolar som fanns bakom en liten avsats i ett hörn av loungen. Jag slog mig ner med ett glas champagne och lite tilltugg medan jag loggade in på wifi-nätet och svarade på några jobb-mail. Loungen var mycket glest befolkad, högst tio gäster och lika många i personalen. Efter några minuter så dök min assistent upp med mitt boardingkort i ett elegant fordral och förklarade att jag gärna fick prova lite mer av faciliteterna så skulle han leta upp mig när det var dags för boarding.
Efter en stund flyttade jag över till restaurangdelen och testade lite av det som fanns på buffén tillsammans med ett glas Rheingau Riesling. Lite men gott. Kul var det att man hade ett Halloween-tema på menyn. Det är cateringfirman Do&Co som står för maten och kvaliteten var utmärkt. Stämningen är väl lite "stram" för min smak, men elegans och klass är det minsann. En sväng förbi badrumsdelen hann jag med också, där jag plockade upp en obligatorisk FCT-badanka, försedd med slips och headset!
När jag till slut pustade ut i en soffa efter ett par timmars utforskning av FCT så dök min assistent upp igen och yttrade den trevliga frasen "Excuse me, your aircraft is ready, Sir!". Jag blev eskorterad ner till parkeringen där jag också passerade passkontrollen och fick tillbaka passet. En svart Porsche Panamera väntade och jag tog farväl av förstklassterminalen för den här gången. Egentligen kan man tycka att en Porsche är lite onödigt, men chauffören gjorde sitt bästa att nyttja hästkrafterna på raksträckorna och det var helt klart en bit att åka till planet (jag tror inte att vi åkte några extra omvägar...) Väl framme så klev jag in i hissen upp till övre bryggan och det var bara att gå ombord.
LH 778 FRA-SIN 2205-0555
Airbus A380 (D-AIMC)
First, 1A
Jag visades till min plats som en av de sista som klev ombord. Förstaklasskabinen består av åtta stolar och alla var upptagna. Nu kan man inte direkt kalla det för trångt ändå, för intrycket av kabinen är mycket luftigt och öppet. Platserna 1A och 1K har tillgång till var sitt rymligt skåp direkt i anslutning till stolen. Övriga platser har sina skåp lite längre bak i anslutning till galleyt. Förvaringsmöjligheterna var mycket bra även i övrigt, då det förutom skåpet finns plats i ottomanen och i två fack mot fönstret. Utdelning av necessär, pyjamas och ett glas champange skedde snabbt och effektivt. Plötsligt uppenbarade sig också en gigantisk valrossmustach vid min stol. Det var pursern som med ett kraftfullt handslag och barsk stämma hälsade mig välkommen med namn och titel som om jag just klivit ombord på en tysk pansarkryssare. Lätt omtumlad så återvände jag till att studera stolen, menyn och min champagne...
Pushback skedde cirka femton minuter efter tidtabell och säkerhetsvideo visades. Starten var sedan väldigt odramatisk och man slås av hur tyst A380 är. Med de aktiva BOSE-hörlurarna på huvudet så blev det nästan obehagligt tyst...
Ganska direkt efter att seatbelts-skylten släcktes påbörjades serveringen med drycker och val av varmrätt, tätt följd av förrättsvagnen. Trevligt att man kan välja ett par olika förrätter efter vad man är sugen på. Jag testade kaviaren samt en bit hummer som var utsökt. Som varmrätt blev det kalvfilé med tillbehör och här blev betyget fyra av fem ungefär. Lite torrt och överstekt kött, men det franska rödvin som jag valde till höjde upplevelsen totalt sett. Efter detta så rullades ost- och efterrättsvagn ut. Nog kändes det att den sena kvällsavgången gjorde att middagen blev en smula forcerad, men servicen var korrekt och det fattades aldrig något. Glasen var välfyllda och flygvärdinnan var uppmärksam på minsta önskemål.
Så blev det dags att testa sovfunktionen och här visar Lufthansas F-klass sin bästa sida. Bäddningen görs med en tjock madrass som har ett överdragslakan. Till det kommer en suverän kudde och ett gigantiskt täcke. Först tyckte jag att täcket var en smula tjockt och varmt, men det ska tydligen vara någon slags temperaturreglerande fibrer i det och jag upplevde till slut temperaturen som perfekt. Utrymmet räcker väl till och man känner sig inte alls instängd, även med uppfälld skärm mot gången. Det var helt enkelt en mycket bra avvägning mellan privat känsla och öppenhet i kabinen. Full poäng här. Regleringsmöjligheterna på stolen är närmast löjligt många. Det finns en rad med knappar och jag är inte säker på att jag lyckades förstå alla varianter. IFE styrs med en separat kontroll och även här fanns ett stort utbud av musik, radio, filmer och annan information. Nu hann jag inte titta så mycket denna gång, för efter middagen var sängen alldeles för inbjudande.
Två timmar innan landning påbörjades servering av frukost och jag fick tillfälle att titta närmare på toalettavdelningen. Här har man också lagt mycket utrymme och det är riktigt snyggt och praktiskt när man ska byta om och fräscha till sig. Under tiden bäddades stolen ihop och varmt kaffe väntade tillsammans med färskpressad apelsinjuice. Flera valmöjligheter var gällde kallskuret, frukt och yoghurt erbjuds från vagnen, men jag valde att koncentrera mig på äggröra med bacon. Det speciella här är att Lufthansa faktiskt gör äggen ombord, vilket gör en milsvid skillnad mot de uppvärmda suddgummiaktiga äggrätter som man annars kan få, även i bättre klasser.
Inflygningen påbörjades cirka 30 minuter innan landning och de automatiska eldrivna fönsterjalusierna drogs upp. Lite moln över Singapore, men hela flygningen var lugn och stabil och hjulen sattes i marken nästan exakt enligt tidtabell. Changi tog emot med sin bästa sida och alla formaliteter ordnades snabbt och smidigt. Min väska dök upp som nummer ett på bandet och jag noterade att den vanliga prio-taggen som Arlanda satte på min väska hade bytts ut i Frankfurt mot en HON-tag! Det var ju omtänksamt.
Sammanfattningsvis så var jag mycket nöjd med min flygning och det är verkligen en kvalitetsprodukt från start till mål som Lufthansa levererar. Det enda man kan sakna är lite mer personlig touch och avsteg från det korrekta någon gång. Singapore Airlines har lyckats skapa en mycket mer familjär känsla ombord de gånger jag flygit med dem.
Vistelsen i Singapore är sedan en historia för sig, men jag måste passa på att nämna den helt galna skapelsen Marina Bay Sands, med shopping, casion och ett hotell som syns på bilden nedan. Ovanpå de tre huskropparna har man byggt en "sky park" med infinity-pool (you say!) och rekreationsområde. Man kan åka upp dit för att titta på utsikten, men jag hoppade faktiskt över det...
I början av november var det dags för den årliga konferensresan som i år styrde mot Singapore. Då jag är egen företagare har jag förmånen att kunna boka och arrangera på egen hand, vilket gör det möjligt att baka in lite extra upplevelser i bokningen. First med Lufthansa i A380 stod högst på önskelistan denna gång. Förra året testade jag First med Singapore Airlines i deras 77W, så det skulle bli intressant att jämföra!
SK 673 ARN-FRA 1650-1900
Boeing 737-600
Business, 2A
En fullsatt anslutningsflygning inledde färden österut. I gaten erbjöds €500 i kompensation mot ombokning till senare flyg, men det kändes inte så relevant med tanke på kommande äventyr. Boarding skedde per rad, men som vanligt erbjöds EBG och *G att boarda när man så önskar. Trots att planet var fullt så avgick vi på tid och kabinbesättningen var på gott humör. Typiskt stabil SAS-service, med en varm middag och ett klart godkänt vin till det.
Efter ankomst och en längre promenad från gaten följde jag inlärda instruktioner om hur man tar sig ut till den separata Lufthansa First Class Terminal. Enkelt beskrivet så går man helt enkelt ut i ankomsthallen, tar en rulltrappa ner, ut genom dörrarna och sedan vänster. Därefter följer man en liten gångbana förbi taxiparkeringar och ett café, tills den magiska terminalen uppenbarar sig på andra sidan gatan. Ingången var lätt att hitta och där tar man helt enkelt hissen upp till den ingång där alla "vanliga" F-resenärer anländer med bil.
Lufthansa First Class Terminal
Frankfurt
En mycket trevlig man hälsade välkommen och bad att få min bokningsbekräftelse och mitt pass. Därefter blev jag smidigt hjälpt genom säkerhetskontrollen och sedan väntade FCT i all sin glans. Jag berättade att jag särskilt sett fram emot detta besök och min assistent tog sig gott om tid att visa och förklara allt som erbjöds. Särskilt stolt verkade han vara över nya Panasonic massagestolar som fanns bakom en liten avsats i ett hörn av loungen. Jag slog mig ner med ett glas champagne och lite tilltugg medan jag loggade in på wifi-nätet och svarade på några jobb-mail. Loungen var mycket glest befolkad, högst tio gäster och lika många i personalen. Efter några minuter så dök min assistent upp med mitt boardingkort i ett elegant fordral och förklarade att jag gärna fick prova lite mer av faciliteterna så skulle han leta upp mig när det var dags för boarding.
Efter en stund flyttade jag över till restaurangdelen och testade lite av det som fanns på buffén tillsammans med ett glas Rheingau Riesling. Lite men gott. Kul var det att man hade ett Halloween-tema på menyn. Det är cateringfirman Do&Co som står för maten och kvaliteten var utmärkt. Stämningen är väl lite "stram" för min smak, men elegans och klass är det minsann. En sväng förbi badrumsdelen hann jag med också, där jag plockade upp en obligatorisk FCT-badanka, försedd med slips och headset!
När jag till slut pustade ut i en soffa efter ett par timmars utforskning av FCT så dök min assistent upp igen och yttrade den trevliga frasen "Excuse me, your aircraft is ready, Sir!". Jag blev eskorterad ner till parkeringen där jag också passerade passkontrollen och fick tillbaka passet. En svart Porsche Panamera väntade och jag tog farväl av förstklassterminalen för den här gången. Egentligen kan man tycka att en Porsche är lite onödigt, men chauffören gjorde sitt bästa att nyttja hästkrafterna på raksträckorna och det var helt klart en bit att åka till planet (jag tror inte att vi åkte några extra omvägar...) Väl framme så klev jag in i hissen upp till övre bryggan och det var bara att gå ombord.
LH 778 FRA-SIN 2205-0555
Airbus A380 (D-AIMC)
First, 1A
Jag visades till min plats som en av de sista som klev ombord. Förstaklasskabinen består av åtta stolar och alla var upptagna. Nu kan man inte direkt kalla det för trångt ändå, för intrycket av kabinen är mycket luftigt och öppet. Platserna 1A och 1K har tillgång till var sitt rymligt skåp direkt i anslutning till stolen. Övriga platser har sina skåp lite längre bak i anslutning till galleyt. Förvaringsmöjligheterna var mycket bra även i övrigt, då det förutom skåpet finns plats i ottomanen och i två fack mot fönstret. Utdelning av necessär, pyjamas och ett glas champange skedde snabbt och effektivt. Plötsligt uppenbarade sig också en gigantisk valrossmustach vid min stol. Det var pursern som med ett kraftfullt handslag och barsk stämma hälsade mig välkommen med namn och titel som om jag just klivit ombord på en tysk pansarkryssare. Lätt omtumlad så återvände jag till att studera stolen, menyn och min champagne...
Pushback skedde cirka femton minuter efter tidtabell och säkerhetsvideo visades. Starten var sedan väldigt odramatisk och man slås av hur tyst A380 är. Med de aktiva BOSE-hörlurarna på huvudet så blev det nästan obehagligt tyst...
Ganska direkt efter att seatbelts-skylten släcktes påbörjades serveringen med drycker och val av varmrätt, tätt följd av förrättsvagnen. Trevligt att man kan välja ett par olika förrätter efter vad man är sugen på. Jag testade kaviaren samt en bit hummer som var utsökt. Som varmrätt blev det kalvfilé med tillbehör och här blev betyget fyra av fem ungefär. Lite torrt och överstekt kött, men det franska rödvin som jag valde till höjde upplevelsen totalt sett. Efter detta så rullades ost- och efterrättsvagn ut. Nog kändes det att den sena kvällsavgången gjorde att middagen blev en smula forcerad, men servicen var korrekt och det fattades aldrig något. Glasen var välfyllda och flygvärdinnan var uppmärksam på minsta önskemål.
Så blev det dags att testa sovfunktionen och här visar Lufthansas F-klass sin bästa sida. Bäddningen görs med en tjock madrass som har ett överdragslakan. Till det kommer en suverän kudde och ett gigantiskt täcke. Först tyckte jag att täcket var en smula tjockt och varmt, men det ska tydligen vara någon slags temperaturreglerande fibrer i det och jag upplevde till slut temperaturen som perfekt. Utrymmet räcker väl till och man känner sig inte alls instängd, även med uppfälld skärm mot gången. Det var helt enkelt en mycket bra avvägning mellan privat känsla och öppenhet i kabinen. Full poäng här. Regleringsmöjligheterna på stolen är närmast löjligt många. Det finns en rad med knappar och jag är inte säker på att jag lyckades förstå alla varianter. IFE styrs med en separat kontroll och även här fanns ett stort utbud av musik, radio, filmer och annan information. Nu hann jag inte titta så mycket denna gång, för efter middagen var sängen alldeles för inbjudande.
Två timmar innan landning påbörjades servering av frukost och jag fick tillfälle att titta närmare på toalettavdelningen. Här har man också lagt mycket utrymme och det är riktigt snyggt och praktiskt när man ska byta om och fräscha till sig. Under tiden bäddades stolen ihop och varmt kaffe väntade tillsammans med färskpressad apelsinjuice. Flera valmöjligheter var gällde kallskuret, frukt och yoghurt erbjuds från vagnen, men jag valde att koncentrera mig på äggröra med bacon. Det speciella här är att Lufthansa faktiskt gör äggen ombord, vilket gör en milsvid skillnad mot de uppvärmda suddgummiaktiga äggrätter som man annars kan få, även i bättre klasser.
Inflygningen påbörjades cirka 30 minuter innan landning och de automatiska eldrivna fönsterjalusierna drogs upp. Lite moln över Singapore, men hela flygningen var lugn och stabil och hjulen sattes i marken nästan exakt enligt tidtabell. Changi tog emot med sin bästa sida och alla formaliteter ordnades snabbt och smidigt. Min väska dök upp som nummer ett på bandet och jag noterade att den vanliga prio-taggen som Arlanda satte på min väska hade bytts ut i Frankfurt mot en HON-tag! Det var ju omtänksamt.
Sammanfattningsvis så var jag mycket nöjd med min flygning och det är verkligen en kvalitetsprodukt från start till mål som Lufthansa levererar. Det enda man kan sakna är lite mer personlig touch och avsteg från det korrekta någon gång. Singapore Airlines har lyckats skapa en mycket mer familjär känsla ombord de gånger jag flygit med dem.
Vistelsen i Singapore är sedan en historia för sig, men jag måste passa på att nämna den helt galna skapelsen Marina Bay Sands, med shopping, casion och ett hotell som syns på bilden nedan. Ovanpå de tre huskropparna har man byggt en "sky park" med infinity-pool (you say!) och rekreationsområde. Man kan åka upp dit för att titta på utsikten, men jag hoppade faktiskt över det...