Senaste nytt

Til Filippinerne efter Covid

LarsCph

Medlem
Jeg tror ikke der er en tråd omkring dette så jeg tænkte skrive om mine oplevelser om at rejse til Filippinerne efter Covid. Jeg er i Manila nu siden 22 November og rejser hjem igen den 27 November. Rejsen var med Qatar Airways fra København via Doha til Manila. Flyet fra København til Doha var operated by Finnair. Rejsen var helt som jeg husker det fra før Covid bortset fra check af vaccinationsbevis + HealthPass ved check-in. Qatar Airways holder et meget højt niveau på servicen og mad serveringen - med opdækket bord med servering af de individuelle retter enkeltvis med ønsket drikke til. Meget god mad tilmed og dine-on-demand. Flyet fra Doha til Manila var det gamle 2-2-2 seating på 777-300ER, det er meget lidt privat med et fuldt fly, men jeg skulle primært sove og det gør jeg stadig meget godt i den gamle business stol som er lie-flat i fuld bredde. Finnair var også godt, men på service og servering er Qatar Airways altså bare bedre syntes jeg.

Der var ingen krav om masker eller andre Corona foranstaltninger nogen steder på rejsen. Dog en del rejsende som havde masker på specielt ved boarding/deboarding.

Jeg havde undersøgt på forhånd og siden 28. oktober har masker været optional herude (https://www.officialgazette.gov.ph/downloads/2022/10oct/20221028-EO-7-FRM.pdf) med få undtagelser som hospitaler og ombord på offentlig transport (men altså ingen krav som blev nævnt på flyet hertil, og ingen krav i Manila Airport).

Man skal anmelde sig her i forvejen https://onehealthpass.com.ph/ - med adresse og vaccinestatus (2 vacciner kræves ellers negativ Covid-test). Det giver en QR kode som kan skrives ud som man scanner ved ankomst inden emigration. Hvis man glemmer det skal man i en manuel kø så vigtigt at huske dette. Jeg var igennem dette check og emigration på 15 minutter. Spørg efter arrival form på flyet og udfyld den dér, så slipper man for papirarbejde i lufthavnen. Ellers var arrival helt som normalt og priority baggage fungerede.

Jeg har opholdt mig i Makati, Metro Manila hele ugen. Her er påfaldende færre mennesker på gaden stadig, forklaringen er at mange firmaer nu tillader en form af hybrid work from home så mange arbejder hjemmefra. Trafikken er til gengæld stadig slem, forklaringen syntes at være at flere har købt biler for de som skal til et kontor dels fordi den offentlig transport var meget begrænset under Covid - og fordi det er meget trygt med sin egen bil i forhold til Covid smitte. Både ude og inde er brug af masker stadig meget udbredt, det er mere end 9 ud af 10 som bærer maske ude såvel som inde stadigvæk. Det gælder også bland kollegaer når man er på kontoret eller ude og spise for eksempel, dog lidt mindre 5-6 ud af 10, Det er som sagt frivilligt iflg executive order #7 - og jeg er på intet heller tidspunkt blevet tilsagt at bære maske. Jeg har talte med et par kollegaer herude om hvordan det kan være at så mange stadig bærer maske og det virker til at den meget hårde nedlukning her var og krav om masker frem til slut oktober har bidt sig fast og mange er helt enkelt stadig bange for at blive smittet. Jeg har også set beskeder denne uge som "jeg var i nærheden af en som er testet positiv for Covid-19 i lørdags så jeg selv-isolerer mig i 10 dage nu". Generelt er folk vaccineret. Der kan være enkelte steder man skal vise vaccinations bevis for at komme ind, det var da jeg gik forbi et museum jeg hørte det.

Jeg var i en mall i dag og købe lidt ind, her var temperatur scanner ved indgangen hvor man holder hånden op - bip.. Er den grøn kommer man ind - ellers må man sikkert vente til en anden dag. Der er mange steder hvor er stadig står "face masks required" - jeg har valgt at tolke executive order #7 section 6 bogstaveligt og det har fungeret fint.

Her i Makati er der meget færre mennesker som sagt, så der er utrolig mange "for lease" opslag når man går af de forskellige walk-paths hvor der plejer at være en mylder af små butikker med mad og andre fornødenheder. Der er flere af de store hoteller som stadig er helt lukkede.

Jeg var herude for at deltage i year-end-party med kollegaer - 700+ mand stort arrangement og et mindre team specifikt arrangement. Jeg har kun opholdt mig i Makati området denne gang så inden melding fra de hvide strande. Check (mail eller telefon), at det du har booket faktisk er åbent, og hvis det er - så er det helt enkelt igen at rejse herud. Jeg har ikke fløjet domestic, muligvis skal man have en maske med der.


Sektion 6 som jeg nævner siger sådan her ->
2022-11-26_21-38-01.jpg
 
Last edited:

Ricci

Medlem
Ett stort tack för infon, men det blir nog att vänta till april/maj nästa år tills jag åker tillbaka till Filippinerna.
 

KED

Medlem
Tack för infon. Åker dit efter jul. Har en lång layover på TPE ( Taiwan) där vi hade hoppats på att kunna ha en trevlig kväll inne stan. Men med nuvarande restriktioner verkar det bli svårt. Blir nog en lååång vistelse på flygplatsen….
 

Chappy

Medlem
Tack för infon. Åker dit efter jul. Har en lång layover på TPE ( Taiwan) där vi hade hoppats på att kunna ha en trevlig kväll inne stan. Men med nuvarande restriktioner verkar det bli svårt. Blir nog en lååång vistelse på flygplatsen….
Om jag inte läst fel så har Taiwan släppt på de flesta restriktioner och läget ska vara som ”normalt”
 
  • Gilla
Reactions: KED

KED

Medlem
Om jag inte läst fel så har Taiwan släppt på de flesta restriktioner och läget ska vara som ”normalt”
Det verkar ju vara kvar en självkarantän på 7 dgr där man förväntas ta ett antal snabbtest. Inga myndighetskontroller av dessa dock. Som jag tolkar det förväntas man hålla sig på sitt hotellrum/boende men får gå ut och äta. Dock inget läge för sightseeing…..
 
Toppen