Senaste nytt

Tidtabellsändring på Cathay, önskar råd

Peter65

Medlem
Hej vänner,

Jag behöver ett råd, ska man avvakta och se vad som händer eller vara proaktiv?

Bakgrund:
Vi har bokat via Cathay´s hemsida (i maj) för avresa i mitten av januari och original utresan såg ut så här; GOT-LHR BA793 18:30 - 19:35 LHR-HKG CX 254 22:05 - 17:55 +1 sen vidare men där finns nästan 8 timmar till nästa flight

Flygändring 1 (13/7):
BA793 18:30 - 19:45 (ändrad tid)
Ingen fara

Flygändring 2 (5/8):
CX 254 Borttagen.
Blev istället CX256 20:35 - 16:15 +1
Eftersom den kom mitt på semestern så tittade jag inte jättemycket på ändringen.

Flygändring 3: (3/9)
CX256 20:20 - 16:15 +1

NU upptäckte jag tiden, när jag la in det i kalendern…… det är ju bara 35 min på Heathrow för flyg- och terminalbyte vilket inte kommer att gå.
Om jag inte missminner mig så är det dryga 1,5 timma med termialbyte.

Hursomhelst tillbaka till frågan högst upp, ska man avvakta och se vad som händer eller vara proaktiv?

Egentligen kan vi inte åka på förmiddags-flighten till LHR pga semesterdagar… och vi vill inte komma en dag senare till slutmålet.

Men magen säger att vi ska ta förmiddags-flighten och ta de timmarna på Heathrow.

//Peter
 
  • Gilla
Reactions: Gus

squeezen

Medlem
Ja, 35 min känns ju omöjligt och emot min connection time.

Jag anser det alltid är bäst vara proaktiv för att undersöka alternativ.
De säger ju till i gott om tid då du kan nog inte välja o vraka men nog ska de ha en realistisk lösning, vilket du nu inte har. Den strider ju till och med mot regler om connection.

Kolla om det finns några flighter alls som passar. (Andra bolag inkluderat).

De lär väl iofs inte tycka dina krav om senesterdagar osv är något som får dem att rucka på regler.
Det de är skyldiga göra är att boka om till liknande, och de lär anse fm flyget är enligt de direktiven.
 

Peter65

Medlem
Det finns ju för all del fler alternativ än att flyga via London. Jag hade kollat det.
Ska sätta mig kolla ;)

Ja, 35 min känns ju omöjligt och emot min connection time.

Jag anser det alltid är bäst vara proaktiv för att undersöka alternativ.
De säger ju till i gott om tid då du kan nog inte välja o vraka men nog ska de ha en realistisk lösning, vilket du nu inte har. Den strider ju till och med mot regler om connection.

Kolla om det finns några flighter alls som passar. (Andra bolag inkluderat).

De lär väl iofs inte tycka dina krav om senesterdagar osv är något som får dem att rucka på regler.
Det de är skyldiga göra är att boka om till liknande, och de lär anse fm flyget är enligt de direktiven.
Ska undersöka ;)

Du skriver att CX254 är borttagen, menar du att de har ställt in den flighten?
Ja om man går in på tidtabellen på CX hemsida så finns den inte. Alltså är den väl inställd.
 
Om jag gissar på att ni ska åka den 18 januari så behöver ni åka senast 14:20 från GOT för att hinna med flyget från London. Men då är det SAS via ARN alt KLM via AMS.
Alternativt kan ni ju åka dagen innan då, om ni ändå åker på semesterdag på fredagen. Då kan ni fortfarande åka med kvällsflyget. Eller kolla om de vill boka om er till Finnair via HEL, då fungerar fredagen också.
 

Peter65

Medlem
Om jag gissar på att ni ska åka den 18 januari så behöver ni åka senast 14:20 från GOT för att hinna med flyget från London. Men då är det SAS via ARN alt KLM via AMS.
Alternativt kan ni ju åka dagen innan då, om ni ändå åker på semesterdag på fredagen. Då kan ni fortfarande åka med kvällsflyget. Eller kolla om de vill boka om er till Finnair via HEL, då fungerar fredagen också.
Nästan torsdag 17e ;)

Tackar!! ska kolla
 

Peter65

Medlem
Återkoppling på tidstabellsändringen;
Sent fredag em fick jag en mail från CX Copenhagen där de ursäktade för den inställda flighten från London och gav oss 2 andra alternativ. Visst var det förmiddagsflighten från GOT och således en lång tid att fördriva på Heathrow.

Under helgen satt jag och kollade lite andra alternativ och gav ett förslag med en tidigare flight från London till Hong Kong. Bättre att fördriva 10+ timmar där ;).

Fick då tillbaka ett 4de alternativ, där de föreslog att vi tar en tidigare flight vidare :D, vilket innebär att vi kommer nästan 6 timmar tidigare till destinationen.

Bra jobbat Cathay

Beträffande semesterdag, så är det löst också, har en bra chef:cool:
 
Last edited:
Toppen