Senaste nytt

Tidsmarginal vid två olika biljetter?

John Mack

Medlem
Vär familj planerar en resa i USA i sommar och då funderar jag lite över tidsmarginalen som behövs för byte med olika biljetter. Tanken är att flyga ACK (Nantucket) via EWR till Stockholm. Trots att den första är en United flight (med Commutair DBA) så går det tydligen inte enligt SAS att få denna resa på en biljett... Brukar det vara så?

Om jag köper 2 olika biljetter och får plocka ut väskorna på Newark så borde ju 4 timmar vara tillräcklig säkerhetsmarginal. Detta är dock sista planet från Nantucket för att hinna med SAS flighten. Vågar ni köra på detta (när man reser med familjen)? Möjligen kan man ta planet innan men då få 7 timmar...på Newark.
 

Morgan

Medlem
Du får göra din egen riskbedömning, 4 timmar för byte inrikes->utrikes BORDE vara ok men väldigt mycket kan hända och händer... Alternativet är ju att planera för en heldag i New York/Jersey på vägen hem och hitta på något som gör att det inte känns som väntan, t.ex. Nickelodeon Universe vid Meadowlands om barnen är små.
 

Senator

Moderator
Vär familj planerar en resa i USA i sommar och då funderar jag lite över tidsmarginalen som behövs för byte med olika biljetter. Tanken är att flyga ACK (Nantucket) via EWR till Stockholm. Trots att den första är en United flight (med Commutair DBA) så går det tydligen inte enligt SAS att få denna resa på en biljett... Brukar det vara så?

Om jag köper 2 olika biljetter och får plocka ut väskorna på Newark så borde ju 4 timmar vara tillräcklig säkerhetsmarginal. Detta är dock sista planet från Nantucket för att hinna med SAS flighten. Vågar ni köra på detta (när man reser med familjen)? Möjligen kan man ta planet innan men då få 7 timmar...på Newark.

SAS har inga publicerade priser mellan Sverige och Nantucket så det kan stämma att det inte går att få som en resa om det är SAS du vill åka med till USA. United har publicerade priser och det går att boka United hela vägen.

Med väskor och barn hade jag bokat nästa dag. Ensamt med handbagage hade jag inte tvekat.
 

palmen

Moderator
Jag hade tagit en dag i New York.
Det finns så mycket saker som kan gå fel som gör att du missar hemresan med SAS och får köpa nya biljetter (vilket troligtvis inte blir billigt). Om möjligt åk dagen innan och ta en natt i New York och ta det lugnt.

Om allt går enligt planerna så ska dock inte 4 timmar vara några problem över huvud taget, men det räcker med lite försening för att det genast ska bli mer hektiskt och risk för att missa bytet.
 

Thornado

Medlem
Om ni skulle bestämma er för att flyga hem samma dag (med 4 eller 7 timmars väntetid) så prata med Uniteds personal i Nantucket när ni checkar in där och kolla om de kan checka in väskorna hela vägen till Stockholm. Finns ingen garanti för att de gör det, men är de på gott humör så kan det funka och då har ni isf ett moment mindre att hantera på EWR.
 

NotRyan

Medlem
SAS har inga publicerade priser mellan Sverige och Nantucket så det kan stämma att det inte går att få som en resa om det är SAS du vill åka med till USA. United har publicerade priser och det går att boka United hela vägen.

Med väskor och barn hade jag bokat nästa dag. Ensamt med handbagage hade jag inte tvekat.
Det är i såna lägen man kan ha nytta av en byrå :)
 

Senator

Moderator
Det är i såna lägen man kan ha nytta av en byrå :)

Jag kollade med en byrå och SAS kunde inte koppla ihop dem till en biljett.

Det kan vara så att den gode @NotRyan tänkte att man kan göra en s.k. END-ON-END
Fare Rule Glossary

Jag kollade SAS priser ARN-EWR i Q, W och M för sample size och SAS tillåter END-ON-END, dock verkar det begränsas till Wideroe (WF) samt intressant nog Avianca (AV). Ingenting om United.

Du kan boka allt i en bokning. Då ser både SAS och United allt. Jag har gjort så tidigare och checkat in bagage baserat på bokning och inte biljett. Men det bästa alternativ som är säkrast är att flyga United från Arlanda till Newark OM resa samma dag + en biljett är det viktiga. I Business skulle jag tveklöst rekommendera detta. Men jag vet ej om narrow body B757 i ekonomi är rätt.
 
Toppen