Thomas Cook går i konkurs 2019-09-23

Johan010 skrev:Har en vän med familj och barn i Turkiet. De bor på ett av vings sunwing hotel. De ska flyga hem i natt, men ser det redan är markerad inställd på swedavia. Vad är lämpligast lösning? Resan är bokad som flyg+hotel. Ser inga direktflyg hem (med annat bolag) finns förrann tidigast på torsdag. Hör via media semesterfirare blir inlåst på sina hotell då hotelägare vill först få betaltKlicka för att utvidga...


Utförs flygningen av Thomas Cook Scandinavia? Om inte går väl flyget som vanligt.



Aktuell information | Ving
 
Johan010 skrev:Har en vän med familj och barn i Turkiet. De bor på ett av vings sunwing hotel. De ska flyga hem i natt, men ser det redan är markerad inställd på swedavia. Vad är lämpligast lösning? Resan är bokad som flyg+hotel. Ser inga direktflyg hem (med annat bolag) finns förrann tidigast på torsdag. Hör via media semesterfirare blir inlåst på sina hotell då hotelägare vill först få betaltKlicka för att utvidga...






Arrangören har skyldighet att ordna ersättningstransport.

Finns väl förhoppningsvis någon reseledare från Ving på plats?
 
@Homer Tror inte skyldigheter betyder något då de faktiskt har gått i KK. Hoppas Johans Vänner använt Amex så får de nog hjälp med att ta sig hem.
 
M.K skrev:@HomerTror inte skyldigheter betyder något då de faktiskt har gått i KK.Klicka för att utvidga...
Der hänger ju på vem som gått i kk.



Ving har ju inte gjort det, och alltså har de väl skyldigheten. De verkar ju vara fristående nog för att ha egen verksamhet, dock inte egna flyg.
 
M.K skrev:@HomerTror inte skyldigheter betyder något då de faktiskt har gått i KK. Hoppas Johans Vänner använt Amex så får de nog hjälp med att ta sig hem.Klicka för att utvidga...




Det är ju ving som är researrangören och de är inte i kk, ännu.
 
Ving borde vara i KK. Detta kommuniceras kanske under dagen?



"Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving Sverige AB som i sin tur ingår i den nordiska resekoncernen Thomas Cook Northern Europe. I gruppen ingår researrangörerna Ving, Globetrotter, Spies, Tjæreborg Rejser, flygbolaget Thomas Cook Airlines Scandinavia samt hotellbolaget Resort & Hotels där de egna hotellkedjorna Sunwing Family Resorts och Sunprime Hotels ingår. Gruppen säljer runt 1,5 miljoner resor årligen i de nordiska länderna."



*Källa: Wikipedia.
 
Åtminstone Tjäreborg (d.v.s. Thomas Cook i Finland), officiellt Oy Tjäreborg Ab, har ställt in allting och det är då frågan om samma Thomas Cook Nordic Holdings AB som Ving (Ving Sverige AB) hör till. Finska Konsumentverket har idag börjat ordna ersättande flyg för de som ska åka hem till Finland från sina ferier.



Skulle personligen vara proaktiv, i fall jag skulle nu vara på semester med något bolag som har anknytningar till koncernen. Condor Flugdienst har sökt om nödlån från den tyska förbundsstaten.
 
Jag tycker att Ving har varit och är riktigt usla med sin kommunikation. Det står exemplelvis att bara Thomas Cook Airline är berörda, men faktum är ju att hela Thomas Cook är i konkurs, alltså även Ving. Resenärerna lär få vända sig till kammarkollegiet för att få tillbaka pengar om nu inte konkursförvaltaren driver Thomas Cook Northern Europe vidare, då den delen faktiskt har varit lönsam.
 
apknug skrev:Ja man kan undra, 4 st ca 20 år gamla a330 och en knippe nyare a320 vilka är leasade.DI spekulerar i om riskkapitalbolag ett Triton skall lägga bud igen.Analytiker: Efter konkursen – räkna med nytt bud från TritonKan vara betalvägg.Klicka för att utvidga...




Någon annan som tvivlar på att det här stämmer, åtminstone inte valutan.



Till skillnad från den brittiska verksamheten är den nordiska delen av Thomas Cook lönsam.

Den skandinaviska delen av det brittiska bolaget redovisade ett resultat på 95 miljoner pund i fjol

samtidigt som den brittiska verksamheten förlorade 7 miljoner pund.
 
Homer skrev:Någon annan som tvivlar på att det här inte stämmer, åtminstone inte valutan.Till skillnad från den brittiska verksamheten är den nordiska delen av Thomas Cook lönsam.

Den skandinaviska delen av det brittiska bolaget redovisade ett resultat på 95 miljoner pund i fjol

samtidigt som den brittiska verksamheten förlorade 7 miljoner pund.
Klicka för att utvidga...
Ja Ving har ju iof haft snordyra charterresor riktiga uppmarket priser och Ving gick igår ut med, tror det var en radiointervju, att den nordiska delen levererade miljard resultat men det låter för bra för att vara sant det gör det. Vem vill inte ta över det?
 
NotRyan skrev:Jag tycker att Ving har varit och är riktigt usla med sin kommunikation. Det står exemplelvis att bara Thomas Cook Airline är berörda, men faktum är ju att hela Thomas Cook är i konkurs, alltså även Ving. Resenärerna lär få vända sig till kammarkollegiet för att få tillbaka pengar om nu inte konkursförvaltaren driver Thomas Cook Northern Europe vidare, då den delen faktiskt har varit lönsam.Klicka för att utvidga...
Har Stockholms tingsrätt försatt Thomas Cook Northern Europe AB samt Ving Sverige AB i konkurs nu på förmiddagen? Vet du vem som lämnade in konkursansökan?
 
Homer skrev:Någon annan som tvivlar på att det här stämmer, åtminstone inte valutan.Till skillnad från den brittiska verksamheten är den nordiska delen av Thomas Cook lönsam.

Den skandinaviska delen av det brittiska bolaget redovisade ett resultat på 95 miljoner pund i fjol

samtidigt som den brittiska verksamheten förlorade 7 miljoner pund.
Klicka för att utvidga...


Valutan kan vara korrekt om kallan ar en koncernredovisning, men ja, sjalva beloppet later ju ratt hogt for en skandinavisk reseverksamhet...
 
apknug skrev:Har Stockholms tingsrätt försatt Thomas Cook Northern Europe AB samt Ving Sverige AB i konkurs nu på förmiddagen? Vet du vem som lämnade in konkursansökan?Klicka för att utvidga...
Faller inte dessa också när moderbolaget försätts i konkurs? I varje fall lär det väl vara en tidsfråga? Om nu inte konkursförvaltaren driver bolaget vidare då TCNE varit lönsam.
 
Mer än jag visste, men SAS utför tydligen ett begränsat antal flygningar även åt Ving. Deras stora ramavtal är dock med Apollo.



Ett flyg med 90 pax skulle gått från Trondhem till Larnaca idag men är givetvis kansellerat.



SAS sjunker på börsen idag men troligen mer beroende på dystra siffror från Tyskland. Jag hävdar fortsatt att denna KK påverkar SAS positivt.
 
NotRyan skrev:Faller inte dessa också när moderbolaget försätts i konkurs? I varje fall lär det väl vara en tidsfråga? Om nu inte konkursförvaltaren driver bolaget vidare då TCNE varit lönsam.Klicka för att utvidga...
Nä faktiskt inte, inte per nån automatik, det är en tillgång i konkursboet nu. Risken att de också försätts i konkurs finns naturligtvis jag skulle inte boka en Ving resa nu kanske.



Här är det intressant för det finns helt tydligt ett värde i den vinstdrivande nordisk verksamheten, den skulle jag vilja sälja externt utan att den konkat först om jag var konkursförvaltare.



Sen är frågan om det rent praktiskt går att driva Ving när moderbolaget kanske står stilla åtminstone i det korta perspektivet.
 
Back
Top