Ta med gäst eller inte i SAS Scandinavian Lounge

Vaniljvodka skrev:Jaha, det var ju tråkigt. Märkligt att det inte står nåt om det på hemsidan. Eller så står det nån annanstans och jag som har missat. Tack för snabbt svar.Klicka för att utvidga...


Tråkigt? Han flyger DY liksom och ska utnyttja förmåner i Star, rimmar illa i mitt öra.
 
Märkligt att reagera på ordvalet "tråkigt". Det var jag som tyckte det vore trevligt att ha in honom, inte han som ville "utnyttja några förmåner". Jag visste inte vad som gällde och ställde en enkel fråga. Hade jag skrivit "katastrof" eller "jävla skit-SAS" hade du kunnat reagera som du gör.
 
Alltid värt att fråga. Misstänker att svaret blir nej, särskilt på ARN där det alltid är mycket folk i loungen.



På Chicago t.ex. har jag lyckats få med bekant som flög BA in i loungen med enkla argumentet att "han har lounge-status på BA. Men vi vill gärna sitta tillsammans och snacka i någon timme". Var helt OK så länge han lovade att lämna loungen samtidigt som jag gick, trots att det var en hel del tid kvar till hans flight (så han gick helt enkelt över i BA-lounge istället då).



Så nog kan de göra undantag - men de gör det säkert bara om det är hyfsat tomt på folk i loungen redan innan. Och mot just DY kan det säkert vara svårare än mot en BA-kund som ändå hade status där...
 
Vaniljvodka skrev:Jaha, det var ju tråkigt. Märkligt att det inte står nåt om det på hemsidan. Eller så står det nån annanstans och jag som har missat. Tack för snabbt svar.Klicka för att utvidga...
Det står jättetydligt på Star Alliance webbsida.




Star Alliance skrev:Type of Eligible CustomersEligible guests: International First, Star Alliance Gold and Eligible Paid Lounge Membership customers are entitled to one guestThe guest must also present a boarding pass for any Star Alliance flight departing from the local airportKlicka för att utvidga...




Lounge Access Policy - Star Alliance
 
Eftersom jag är EBG och ska in i SAS lounge så kollade jag bara SAS-sidan. Tänkte att infon borde stå där. Men då vet jag, tack.
 
pep skrev:Alle tiders. Så et gammelt boarding kort eller en anden persons boarding kort er vel også godt nokKlicka för att utvidga...



Annan persons boardingkort för en Star Alliance flight samma dag kanske fungerar men inte ett gammalt boardingkort då 2D streckkod scanner på lounger avslöjar att boardingkortet inte är giltigt.
 
ha ha ha.. Ja:...de har glemt (på *A's hjemmeside) at skrive at Boardingkortet skulle være gyldigt for samme dag...
 
De gånger jag har gästat har de aldrig bett min gäst visa upp sitt boardingkort.
 
agehall skrev:Mina gäster har alltid fått visa upp boardingkort.Klicka för att utvidga...


På Arlanda var de visserligen noga med att kolla, men på LIS, FCO, SVO, BUD, HEL, NRT brydde de sig inte att kolla.
 
Jag tog med en kollega in i LH loungen (Frankfurt) som gäst på mitt EBG. Han skulle vidare med en annan *A flight än jag. Inga problem att ta honom med, men jätteviktigt för "draken" vid ingången att hans flight gick före min. Dom ville inte att min gäst skulle vara kvar utan mig som värd.

Provade att ta med min familj (fru + 2 tonårsbarn) in i samma lounge i mars 2013. Reste med SAS och tänkte inte över att förmånen "ta med familj" bara gäller i SAS egna lounger. Det gick inte - endast 1 gäst var välkommen.
 
DonM skrev:...Provade att ta med min familj (fru + 2 tonårsbarn) in i samma lounge i mars 2013. Reste med SAS och tänkte inte över att förmånen "ta med familj" bara gäller i SAS egna lounger. Det gick inte - endast 1 gäst var välkommen.Klicka för att utvidga...


Fick samma svar en lugn torsdag morgon för två veckor sedan i Frankfurt med fru och två barn på 4+6 år. Det var ett mycket tydligt nein!



Kom däremot utan problem in med familjen i Toronto och Montreal. I Toronto fick jag svaret att extra gäster normalt kostade 25 dollar extra men mindre barn brukar inte vara något problem, de hade även en liten lekhörna att erbjuda.
 
Mr.Smith skrev:Tråkigt? Han flyger DY liksom och ska utnyttja förmåner i Star, rimmar illa i mitt öra.Klicka för att utvidga...



Jag instämmer - visst diskuterar vi mycket om att tänja regel-gränser för förmåner etc, men är det kanske ett sådant här exempel som gör att många lounger är "överbefolkade" vissa tider!?
 
Stefan62 skrev:Jag instämmer - visst diskuterar vi mycket om att tänja regel-gränser för förmåner etc, men är det kanske ett sådant här exempel som gör att många lounger är "överbefolkade" vissa tider!?Klicka för att utvidga...


…men jag ska ju inte ens försöka. Svarade ju att jag inte visste vad som gällde eftersom SAS inte skrev något om det på sin hemsida och att jag därför undrade om det var okej eller inte.



*tar på mig skulden för alla överbefolkade lounger alla BC-medlemmar någonsin varit i*
 
Förra sommaren var det nej i LH loungerna i München och i Düsseldorf då jag åkte med mina barn 11 + 13 med hänvisning till att jag endast får gästa en person med EBG i deras lounger.
 
För diskussion om loungetillgång med familjen finns också en annan tråd.



http://www.businessclass.se/forum/lounger/1144-lounge-access-med-barn.html




När det gäller tillgång till lounge när man reser med familjen som SAS EuroBonus Gold, det gäller endast på SAS egna lounger.




SAS skrev:Guldkorten som ger tillgång till loungen:Ta med familjen till SAS-loungen. EuroBonus guldmedlemmar får välja mellan att ta med en (1) gäst eller bjuda med den närmaste familjen (maka/make/sambo och egna barn, max 4 familjemedlemmar) tillSAS lounger.Klicka för att utvidga...
Tillgång till loungen - SAS
 
Jag (A3G) och två kolleger (EBB) flyger idag från ARN och jag tänkte att det skulle vara trevligt att visa dem loungen, men fick ett väldigt snorkigt bemötande. Jag inledde med att artigt fråga om det gick att få med sig en extra gäst, men bara frågan, eller möjligen det faktum att det var ett Aegean-kort jag visade upp, gjorde tydligen att jag inte var värd ett trevligt bemötande. "Betala för gäst nummer två eller försvinn" var väl ungefär innebörden. Att hänga kvar ett par minuter i förhoppningen att någon besökare utan gäst skulle uppenbara sig var liksom inte att tänka på, och att betala kändes inte riktigt motiverat då vi bara hade en knapp timme på oss.



Är det så att loungepersonalen ogillar Aegean, eller har de bara blivit generellt otrevliga? Jag har aldrig fått ett så icke-service-inriktat bemötande av personalen i en lounge...
 
bjobr skrev:Jag (A3G) och två kolleger (EBB) flyger idag från ARN och jag tänkte att det skulle vara trevligt att visa dem loungen, men fick ett väldigt snorkigt bemötande. Jag inledde med att artigt fråga om det gick att få med sig en extra gäst, men bara frågan, eller möjligen det faktum att det var ett Aegean-kort jag visade upp, gjorde tydligen att jag inte var värd ett trevligt bemötande. "Betala för gäst nummer två eller försvinn" var väl ungefär innebörden. Att hänga kvar ett par minuter i förhoppningen att någon besökare utan gäst skulle uppenbara sig var liksom inte att tänka på, och att betala kändes inte riktigt motiverat då vi bara hade en knapp timme på oss.Är det så att loungepersonalen ogillar Aegean, eller har de bara blivit generellt otrevliga? Jag har aldrig fått ett så icke-service-inriktat bemötande av personalen i en lounge...Klicka för att utvidga...


Nja, snorkiga svar har jag aldrig upplevt på ARN, de brukar vara väldigt snälla och trevliga. Om det är under morgonrusningen förstår jag dock om de tvekar att släppa in fler gäster...
 
Back
Top