Senaste nytt

Ta med en gäst eller familj som guld/Diamond vid Prio boarding

Såg en liten kiosk på golvet på kastrup idag. Det kanske redan är känt men tydligen kör man ett test på cph med prio boarding för guld och diamant +1 (alt. +4 familjemedlemmar)
IMG_20190712_061324.jpg

Mycket dåligt anser jag. Nu blir förmånen ännu mer urvattnad trots att SAS redan har uppenbara problem med att hantera prioboarding. Det blir snart till att börja boka endast tex LH istället, som hittills aldrig har fallerat (för mig).

Nja, jag tycker nog att det är det rätta. Notera kravet på att man ska vara i samma bokning, så det är inte upp till diamond/guld-medlemmen att ta med vem som helst.
Istället stärker det förmånen, eftersom man annars måste antingen boarda vid olika tillfällen (fast att man sitter tillsammans) eller välja att avstå från sin förmån till prio-boarding så att man kan gå tillsammans. Haltar inte det lite när familjen har kunnat checka in tillsammans, gå genom fast-track tillsammans, vara i loungen tillsammans men sedan inte kan boarda tillsammans?

Att SAS har problem med att hantera prio-boarding löses ju bäst genom att man ser till att personalen har utbildning och verktyg för att göra en korrekt boarding. Det är ju där problemet är - när man gör första gate announcement rusar alla fram. Man måste alltså bli bättre på att skylta och informera om hur boarding går till, samt ha rutiner att effektivt avvisa de som försöker boarda i fel grupp.

Det här är bra!
Dock har det väl redan diskuterats i befintlig tråd här:
https://www.businessclass.se/forum/...ilj-som-guld-diamond-vid-prio-boarding.96875/

citerar även mig själv från 4 juni i år:
Det är rimligt att om jag får ta med en gäst i fast track och vidare in i loungen att man sedan också kan boarda planet tillsammans. Det har varit märkligt att man får vara tillsammans ibland och inte alls vid andra tillfällen. Klar förenkling om samma regler gäller hela vägen genom resan!

Toppen