Senaste nytt

Ta in mat i Sverige?

Morgan

Medlem
Är lite sugen på att ta hem en kylväska med amerikansk frysmat till Sverige. Rent praktiskt är det inte då svårt att lösa: med frysklampar bör maten incheckad klara direktflyget från New York.

Jag har aldrig varit med om att jag kontrollerats för livsmedelsinförsel i Sverige, medan jag i både USA och Japan känts som knarkkurir när jag råkat ha ett äpple i väskan.

Maten är för privat bruk, får jag alltså ta in den om de är djurfri? Flygbolagen måste väl acceptera kylväska som bagage?

Livsmedel, privat bruk - Tullverket
 

Canadien

Medlem
Intressant. Ibland har jag sett hundar på T5 men de lär vara narkotikatränade och inte på sojafärs så det borde vara lugnt. Check-in agenten i US blir säkert frågvis om du inte har maskerat kylväskan inuti en vanlig resväska. TSA kan möjligen sabba något också ifall de vill undersöka att kylklamparna inte innehåller nitroglycerin eller något.
 
Så länge det inte innehåller kött, mejeriprodukter eller något tjafs som kan innehålla levande insekter så är det gerellt sett ingen fara att ta in i Sverige. Men lär väl finnas ett maxvärde på hur mycket man man ta in tullfritt.
Kylväska är inga problem att checka in, med fördel i originalkartongen som skydd på utsidan
 

Morgan

Medlem
Smuggla går alltid.
Finns väldigt mycket livsmedel som är förbjudet att föra in utan kontroll.
Hej och tack för ditt bidrag till diskussionen. Du får gärna:

1, Förtydliga varför du menar att det alltid går att smuggla
2, Ge exempel på icke-animaliska livsmedel som inte är narkotikaklassade och som man inte får föra in
 

aldrighemma

Medlem
Är lite sugen på att ta hem en kylväska med amerikansk frysmat till Sverige. Rent praktiskt är det inte då svårt att lösa: med frysklampar bör maten incheckad klara direktflyget från New York.

I USA kan man ju köpa torris på t ex Wallmart, då borde kylväskan klara sig väldigt länge. Torris används ju inom flyget i kylcontainers lastade i vanliga cargo bay, så det borde vara tillåtet.
 

Morgan

Medlem
I USA kan man ju köpa torris på t ex Wallmart, då borde kylväskan klara sig väldigt länge. Torris används ju inom flyget i kylcontainers lastade i vanliga cargo bay, så det borde vara tillåtet.
Upp till 2 kg verkar vara tillåtet om man märker förpackningen, dock kan det se lite suspekt ut med en väska det ryker om... :)
 

Thornado

Medlem
I USA kan man ju köpa torris på t ex Wallmart, då borde kylväskan klara sig väldigt länge.

Har man något sådant i kylväskan så bör man dock se till att väskan inte är alltför tät. Viktigt att expanderande gas kan smita ut så att det inte bildas ett alldeles för högt tryck inne i väskan tills den exploderar.

Dessutom säger Wikipedia detta om torris:

Wikipedia skrev:
Torris måste transporteras som ett farligt gods i enlighet med ICAO-TI och ADR regelverken. Paket med torris måste bland annat bära farligt gods klass 9 etikett. Torris UN-nummer är UN1845.
 
Toppen