Dr. Miles
Expert
Jag reste mellan Berlin och Prag med tåg några veckor sedan.
Flygresan mellan Berlin och Prag skulle ta ca 1 timme och biljetten kostade ca 3.500 SEK, därför bestämde jag att åka tåg istället. Tidvinsten med flygresan var nästan obefintligt när jag räknade hotell-till-hotell.
Tåget passerar också floden Elbes dalgång i Dresden, som är UNESCO världsarv (World Heritage Site).
Bokning av biljett:
När jag bestämde mig att ta tåget kollade jag olika sajter för att veta olika alternativ.
Det visade sig att det var ganska stor prisskillnad (i procent) när jag jämförde Deutche Bahn och Tjeckiska statens järnväg.
Tågresa mellan Berlin Hauptbahnhof och Praha hlavní nádraží i 2 kl kostar 44 EUR på Bahn.de.

Men om man söker samma resa på České dráhy, a.s. (tjeckiska statens järnväg), blir det priset 763 CZK (ca 30 EUR).
Detta fungerar dock endast på 2 kl. Om man försöker att boka 1 kl biljett får man felmeddelande på tjeckiska statens järnvägs webbsida.

På Berlin Hauptbahnhof:
Känd svenskt företags reklam ovanpå perrongen.

och även reklam av kanadensisk flygplan-/tågtillverkare.

Eftersom det inte ingick mat/dryck ombord, köpte jag några mackor från en kiosk på stationen.

Tåg EC173 Vindobona mot Villach i Österrike.
Vindobona är ett celtiskt/latinstkt namn av staden Wien.


Ganska bra beläggning i tågvagnen men jag fick ett fri säte bredvid mig. Seatblocking för resenär med BusinessClass.se tag?


Tåget började rulla ut från Berlin Hauptbahnhof. Utrop var på tyska, tjeckiska och engelska.
Utskit av Berlins förort.

Konduktören med fin mustasch kontrollerade biljett. Mer tyskt kan man inte bli.

Dresden:
Dresden station. Många klev av tåget och det blev ganska tomt i vagnen.


Säte:
Seat konfiguration var 2-2 i vagen.
Några var 4 platser med 2 stolar riktade mot varandra. Litet bord fanns vid fönstret.

Några andra var bara 2 stolar med uppfällbart bord.

Seat pitch var helt okej och lutning av stolen var godkänd även om det saknades justeringsmöjlighet.

Eluttag finns vid fönsterplats.

Toalett:
Ljus men inte fräsch toa. Ytan är aningen större än en vanlig flygplanstoa.
Av förklarligt skäl, hade de blästrat fönster. Vilket förhindrade njutning av utsikten under besöket.

Bad Schandau:
Tåget stannade vid gränsstad Bad Schandau. Tåget med massor av Audi bilar väntade på andra sidan av spåret.


Lite taskiga bilder av landskapet runt Bad Schandau.


men så här ser det ut enligt Bad Schandaus turistinformations webbsida.


(Foto: Bad Schandauer Kur- und Tourism)
Prag/Praha:
Tåget närmade sig mot Prag. Byggnaderna såg mycket bättre ut än i Berlin/Dresden.

Tåget anlände till Praha Hlavní Nádraží (huvudstation) några minuter efter planerad ankomsttid.

Även pendeltåg stannar i denna station. Det här tåget var dubbeldeckare.

Utsidan av Praha Hlavní Nádraží (huvudstation).

Sammanfattning:
Det var behagligt att åka tåg även i 2 kl. Jag hade nog tur att jag fick en sittplats utan reservation och till och med seatblocking. För dem som vill ha säkrad sittplats kan man boka sittplats antingen på nätet eller på stationen.
Som jag skrev i början, tidsvinsten att flyga mellan de två städerna är mycket marginellt mot att resa med tåg.
Eluttag vid sätet var ett stort plus. Jag kunde se film på min dator och ladda på min mobil samtidigt.
Mobilt internet fungerade dåligt efter Dresden, men det blev bättre när tåget kom till Tjeckien.
Utropet på tre språk blev mycket fortare när vi kom till tjeckiska sidan. Konduktören pratade så fort så att jag trodde först att han pratade endast på tjeckiska.
Skulle jag åka igen? Ja.
Skulle jag rekommendera till andra? Ja, absolut.
Det syns inte på mina bilder men det var vacker utsikt över floden Elbes dalgång. Rekommenderas starkt.
Bonusbild: Prags kommunhuset

Flygresan mellan Berlin och Prag skulle ta ca 1 timme och biljetten kostade ca 3.500 SEK, därför bestämde jag att åka tåg istället. Tidvinsten med flygresan var nästan obefintligt när jag räknade hotell-till-hotell.
Tåget passerar också floden Elbes dalgång i Dresden, som är UNESCO världsarv (World Heritage Site).
Bokning av biljett:
När jag bestämde mig att ta tåget kollade jag olika sajter för att veta olika alternativ.
Det visade sig att det var ganska stor prisskillnad (i procent) när jag jämförde Deutche Bahn och Tjeckiska statens järnväg.
Tågresa mellan Berlin Hauptbahnhof och Praha hlavní nádraží i 2 kl kostar 44 EUR på Bahn.de.

Men om man söker samma resa på České dráhy, a.s. (tjeckiska statens järnväg), blir det priset 763 CZK (ca 30 EUR).
Detta fungerar dock endast på 2 kl. Om man försöker att boka 1 kl biljett får man felmeddelande på tjeckiska statens järnvägs webbsida.

På Berlin Hauptbahnhof:
Känd svenskt företags reklam ovanpå perrongen.

och även reklam av kanadensisk flygplan-/tågtillverkare.

Eftersom det inte ingick mat/dryck ombord, köpte jag några mackor från en kiosk på stationen.

Tåg EC173 Vindobona mot Villach i Österrike.
Vindobona är ett celtiskt/latinstkt namn av staden Wien.


Ganska bra beläggning i tågvagnen men jag fick ett fri säte bredvid mig. Seatblocking för resenär med BusinessClass.se tag?


Tåget började rulla ut från Berlin Hauptbahnhof. Utrop var på tyska, tjeckiska och engelska.
Utskit av Berlins förort.

Konduktören med fin mustasch kontrollerade biljett. Mer tyskt kan man inte bli.

Dresden:
Dresden station. Många klev av tåget och det blev ganska tomt i vagnen.


Säte:
Seat konfiguration var 2-2 i vagen.
Några var 4 platser med 2 stolar riktade mot varandra. Litet bord fanns vid fönstret.

Några andra var bara 2 stolar med uppfällbart bord.

Seat pitch var helt okej och lutning av stolen var godkänd även om det saknades justeringsmöjlighet.

Eluttag finns vid fönsterplats.

Toalett:
Ljus men inte fräsch toa. Ytan är aningen större än en vanlig flygplanstoa.
Av förklarligt skäl, hade de blästrat fönster. Vilket förhindrade njutning av utsikten under besöket.

Bad Schandau:
Tåget stannade vid gränsstad Bad Schandau. Tåget med massor av Audi bilar väntade på andra sidan av spåret.


Lite taskiga bilder av landskapet runt Bad Schandau.


men så här ser det ut enligt Bad Schandaus turistinformations webbsida.


(Foto: Bad Schandauer Kur- und Tourism)
Prag/Praha:
Tåget närmade sig mot Prag. Byggnaderna såg mycket bättre ut än i Berlin/Dresden.

Tåget anlände till Praha Hlavní Nádraží (huvudstation) några minuter efter planerad ankomsttid.

Även pendeltåg stannar i denna station. Det här tåget var dubbeldeckare.

Utsidan av Praha Hlavní Nádraží (huvudstation).

Sammanfattning:
Det var behagligt att åka tåg även i 2 kl. Jag hade nog tur att jag fick en sittplats utan reservation och till och med seatblocking. För dem som vill ha säkrad sittplats kan man boka sittplats antingen på nätet eller på stationen.
Som jag skrev i början, tidsvinsten att flyga mellan de två städerna är mycket marginellt mot att resa med tåg.
Eluttag vid sätet var ett stort plus. Jag kunde se film på min dator och ladda på min mobil samtidigt.
Mobilt internet fungerade dåligt efter Dresden, men det blev bättre när tåget kom till Tjeckien.
Utropet på tre språk blev mycket fortare när vi kom till tjeckiska sidan. Konduktören pratade så fort så att jag trodde först att han pratade endast på tjeckiska.
Skulle jag åka igen? Ja.
Skulle jag rekommendera till andra? Ja, absolut.
Det syns inte på mina bilder men det var vacker utsikt över floden Elbes dalgång. Rekommenderas starkt.
Bonusbild: Prags kommunhuset

Last edited: