Senaste nytt

SWISS Privacy seat: tar betalt för platsbokning av ensamt säte på long haul flygningar i Business

Dr. Miles

Expert
SWISS har infört ett nytt servicekoncept Privacy seat, vilket i verkligheten är en försämring för icke-Senator/HON Circle medlemmar.

Det finns ensamt säte i Business class på SWISS long haul flygningar och hittills behövde man inte betala för platsbokning i förväg, men numera kostar dessa säte 199 CHF (ca 1.800 SEK) om man inte har Miles&More Senator eller HON Circle member status.

SWISS skrev:
Privacy seat SWISS Business

Improved privacy and space
For an even more exclusive travel experience, we give you the opportunity to reserve the most sought-after Privacy Seats in SWISS Business for all long-haul flights before take-off. Privacy Seats are individual seats that offer a higher level of privacy.
Privacy seat - SWISS

Exempel:

Screenshot20180809 02 LX.png

Kan tycka att det är bra att man prioriterar Senator och uppåt. Har själv rest där och klart det är tråkigt att man inte kan välja platsen gratis längre men ändå rätt att prioritera egna status-kunder.

Kan tycka att det är bra att man prioriterar Senator och uppåt. Har själv rest där och klart det är tråkigt att man inte kan välja platsen gratis längre men ändå rätt att prioritera egna status-kunder.
Håller med att man höjer statusen för sina egna och tar bort möjligheten för *G. Vad som blir bäst för Swiss får väl framtiden utvisa.

Det gäller alltså alla ensamma säten? Även de som bara har 1 bord? Exempelvis 14K? :(

Då tänker jag inte personligen boka Swiss C framöver, så länge det inte är en jäkligt bra deal.
Försämrades avsevärt nu enligt mig men bra för alla SEN/HON.

Last edited:
Hade detta säte från DXB tidigare i våras. Gillar fönsterplats personligen men hade aldrig betalat den summan för att få det sätet. Då duger plats på annan A/K lika bra.

Det gäller alltså alla ensamma säten? Även de som bara har 1 bord? Exempelvis 14K? :(

Då tänker jag inte personligen boka Swiss C framöver, så länge det inte är en jäkligt bra deal.
Försämrades avsevärt nu enligt mig men bra för alla SEN/HON.
Hade detta säte från DXB tidigare i våras. Gillar fönsterplats personligen men hade aldrig betalat den summan för att få det sätet. Då duger plats på annan A/K lika bra.
Även ensamma säte på K (markerat blått i skärmdump i mitt första inlägg) får man betala 199 CHF per flight.

Jeg rejste med Swiss for 6 måneder siden. Tricket er (var?), at booke sit sæde højst 3 dage (72 timer) før afgang - så slap man for at betale for et "tronsæde". Hvis Business er tom/halvtom kan de vel umuligt charge for tomt sæde ved siden af? Ellers kan man være nødsaget til at vælge sæde sammen med de få andre, der er? Hvis du har købt en biz-billet har du også ret til et sæde! Hvis du ikke vælger noget må de anvise en plads - ellers er billetten jo ikke komplet. Det er deres pligt at kunne anvise et sæde. Ombord, kan man jo stadig flytte, hvis der er plads

Last edited:
Toppen