Senaste nytt

Swiss försöker blåsa mig på sin 24h öppet köp

henke12

Medlem
Hej!

Torsdagkväll 19 september bokade jag en biljett åt fru henke12 ARN-HKG-ARN med Swiss i Businessclass i slutet av Oktober för ca 18000SEK på Swiss hemsida.

Morgonen efter visade sig det dock att det var lite för tidigt att boka då frun inte fått sitt schema fastställt.

Kom då på att Swiss borde ha 24h öppet köp som de flesta europeiska bolagen,
Jodå! Jajjamen, Swiss erbjuder 24h öppet köp (med några små passusar som inte var tillämpliga dock) Perfekt!

Fredag eftermiddag 20 september ringde Swiss kontor i Hong Kong för att boka av,
Inga problem, däremot bad agenten mig själv gå in på swiss.com och fylla i ett refundformulär då hans avdelning inte kunde göra återbetalning i annan valuta! Men biljetten var nu avbokad! Ingen stress att fylla i formuläret men som mitt motto lyder;
"Om det är nåt som ska göras, vad är det för fel på nu?" Gjorde det på en gång!

Sagt och gjort, allt frid och fröjd.




Helgen gick och schemat fastställdes så Måndag 23 september bokade jag en ny biljett,
Denna gång ekonomi ut och business hem med samma flyg på samma datum (också på swiss.com)


Imorse Tisdag 24 september frågade jag swiss på facebook om hur lång tid återbetalningen skulle ta då jag inte fått nån "refund notice" på mailen för den gamla biljetten.

Fick till svar att vänta lite medan han undersökte, och som av ett trollslag kom mailet och fick till svar att då biljetten inte avbokats i tid skulle jag få åter ca 3000SEK av 18000SEK.

Ringde då HK-kontoret och undrade vad som hänt, fick där prata med en trevlig kvinna som
förklarade att det inte fanns några som helst records av mitt samtal.

Undrade även _vem_ som avokat biljetten idag 24september om jag nu inte gjort det 20 september....

Nu väntar jag på svar från Swiss facebook vad som gått snett.

Känns ju sådär att bli blåst på 15000SEK...

Är bra sugen att nyttja 24h ångerrätten igen nu för biljett 2 och boka annat bolag ifall Swiss inte löser detta på ett smidigt sätt!
 

Hachans

Medlem
Hej!

Torsdagkväll 19 september bokade jag en biljett åt fru henke12 ARN-HKG-ARN med Swiss i Businessclass i slutet av Oktober för ca 18000SEK på Swiss hemsida.

Morgonen efter visade sig det dock att det var lite för tidigt att boka då frun inte fått sitt schema fastställt.

Kom då på att Swiss borde ha 24h öppet köp som de flesta europeiska bolagen,
Jodå! Jajjamen, Swiss erbjuder 24h öppet köp (med några små passusar som inte var tillämpliga dock) Perfekt!

Fredag eftermiddag 20 september ringde Swiss kontor i Hong Kong för att boka av,
Inga problem, däremot bad agenten mig själv gå in på swiss.com och fylla i ett refundformulär då hans avdelning inte kunde göra återbetalning i annan valuta! Men biljetten var nu avbokad! Ingen stress att fylla i formuläret men som mitt motto lyder;
"Om det är nåt som ska göras, vad är det för fel på nu?" Gjorde det på en gång!

Sagt och gjort, allt frid och fröjd.




Helgen gick och schemat fastställdes så Måndag 23 september bokade jag en ny biljett,
Denna gång ekonomi ut och business hem med samma flyg på samma datum (också på swiss.com)


Imorse Tisdag 24 september frågade jag swiss på facebook om hur lång tid återbetalningen skulle ta då jag inte fått nån "refund notice" på mailen för den gamla biljetten.

Fick till svar att vänta lite medan han undersökte, och som av ett trollslag kom mailet och fick till svar att då biljetten inte avbokats i tid skulle jag få åter ca 3000SEK av 18000SEK.

Ringde då HK-kontoret och undrade vad som hänt, fick där prata med en trevlig kvinna som
förklarade att det inte fanns några som helst records av mitt samtal.

Undrade även _vem_ som avokat biljetten idag 24september om jag nu inte gjort det 20 september....

Nu väntar jag på svar från Swiss facebook vad som gått snett.

Känns ju sådär att bli blåst på 15000SEK...

Är bra sugen att nyttja 24h ångerrätten igen nu för biljett 2 och boka annat bolag ifall Swiss inte löser detta på ett smidigt sätt!

Har du någon som helst bekräftelse på att biljetten faktiskt avbokats?

Kan ju vara en potentiell felkälla i tidszonerna. Du bokade biljetten klockan 17 den 19:e september. Du ringde upp en agent där klockan redan var 21 den 20:e september. En snabb titt på din e-biljett gav att du avbokade den fem timmar sent. Därav blev det knas senare.
 

henke12

Medlem
Har du någon som helst bekräftelse på att biljetten faktiskt avbokats?

Kan ju vara en potentiell felkälla i tidszonerna. Du bokade biljetten klockan 17 den 19:e september. Du ringde upp en agent där klockan redan var 21 den 20:e september. En snabb titt på din e-biljett gav att du avbokade den fem timmar sent. Därav blev det knas senare.

All bokning/avbokning skedde i lokal hong kong tid.


Swiss ringde dock upp mig nu och bad om ursäkt,
De gör en fullständig återbetalning!

Slutet gott, allting gott!
 

henke12

Medlem
Har du någon som helst bekräftelse på att biljetten faktiskt avbokats?


Och nej, fick ingen bekräftelse!
Det är ett stort problem när man gör saker muntligt.
Men eftersom det inte gick online och refundsidan sa även att det inte gick att göra en refund om man inte bokat av biljetten först så trodde jag att det var lugnt.

Lärdomen bör bli då att man alltid ska få saker skriftligt samt vara noga med att ta namn på person man pratar med!
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Hachans

Medlem
Och nej, fick ingen bekräftelse!
Det är ett stort problem när man gör saker muntligt.
Men eftersom det inte gick online och refundsidan sa även att det inte gick att göra en refund om man inte bokat av biljetten först så trodde jag att det var lugnt.

Lärdomen bör bli då att man alltid ska få saker skriftligt samt vara noga med att ta namn på person man pratar med!

Skönt det löste sig!

Förtroende är bra, kontroll är bättre. :)

Trust, but verify.
 
Toppen