Senaste nytt

Swedavia börjar ta betalt för laddning av bil.

011430121

Medlem
Hittills har det varit kostnadsfritt att ladda bilen när man har parkerat på vissa av Swedavias parkeringar.
Men nu skall man börja ta betalt för denna tjänst, Swedavia lämnar över driften av laddning till Virta som kommer att bygga ut med fler laddstationer.
Ännu en liten försämring för oss som kör fossilfritt

Helt logiskt att man gör detta. Varför ska de som kör bensinbilar subventionera elbilsägare? Det får staten göra direkt om de tycker det är nödvändigt.

Det är också helt logiskt i termer av att den som använder en tjänst också betalar för den vilket är alla flygverksamheters ledstjärna dessa dagar.

Ännu en liten försämring för oss som kör fossilfritt
Lite surt är det, men jag föredrar att betala för mig om det betyder att de kan utöka antalet laddpunkter rejält, så att man i princip är "garanterad" att få en när man så behöver.

Prissättningen med en fast startavgift är jag dock tveksam till. Det blir "dyra"* kWh för mig, eftersom jag inte behöver fylla på med så väldans många för att ta mig hem från GOT igen om jag startar med 100% SoC hemma (men klarar inte en t&r året runt utan påfyllning).

*dyra är ju relativt såklart, men påslaget blir signifikant när antalet laddade kWh är litet. Under 20 kWh är påslaget mer än 1kr/kWh. 20 kWh motsvarar cirka 30% SoC för många vanligare elbilar och är i alla fall för mig mer än vad jag behöver fylla på. Samtidigt förstår jag att de med prissättningen vill undvika att folk okynnesparkerar på laddplatserna trots att de egentligen inte behöver ladda...

Toppen