Senaste nytt

Strul med resebyrå

Nightfly

Medlem
Jag är naturligtvis medveten om att man i första hand ska försöka boka direkt med flygbolagen, men ibland är prisskillnaden så stor att det får vara värt risken. Jag har heller aldrig haft några problem tills nu.

Jag bokade en BA-resa till USA för flera månader sedan där första flighten till LHR har blivit inställd. Enligt resebyrån vill BA boka om till nästa avgång från CPH, men då blir det alldeles för kort tid på LHR för att hinna med bytet till USA. Resebyrån föreslår att även USA-flyget bokas om så att vi får tillräckligt med tid för att byta plan, men eftersom jag inte har valt något "supportpaket" vill de ha en avsevärd avgift för att ändra bokningen och "skriva ut" nya biljetter.

Är det någon som har varit i en liknande situation? Av principskäl vill jag inte betala mer till resebyrån. Kan jag ändra direkt hos BA? Vad händer om BA på eget initiativ bokar om mig till en flight som innebär att jag inte hinner min transfer i London?
 

igelkotten

Medlem
Varför skulle BA försöka boka om till en flight som gör att du inte hinner byta på LHR? Om det är för kort transfer skulle de inte försöka boka om dig till det. Vem säger att bytet är för kort?
 

mha321

Medlem
Du lär inte kunna ändra direkt på Ba när resebyrån äger bokningen.

Om ba bokar om dig (det lär de göra enligt mct ju) och du ändå missar anslutningen så får de boka om anslutningen också när du är där.

Detta förutsätter att du är bokad på genomgående biljett. Det gör de flesta men det finns ju en del lågpris resebyråer på nätet som kan sälja en sådan som två olika bokningar utan att vara tydliga med det, och då får du problem.

Hur kort anslutning vill de boka om dig till?
 

Nightfly

Medlem
Resebyrån har inte varit särskilt tydliga med vem som vill boka om, men i det första mailet låter det som att BA vill boka om så att vi får 15 minuter på LHR. Helt omöjligt naturligtvis.

I det senaste mailet står det: "Här kommer förslaget igen som flygbolaget nu erbjuder och som vi kan boka. För att vi ska kunna slutföra ombokningen behöver nya biljetter skrivas ut och för detta behövs servicepaketet i fråga." Och då föreslår de att båda flighterna bokas om så att vi hinner bytet.
 

mha321

Medlem
Nej, 15 minuter lär inte BA boka om till. Om det inte är så att BA redan i förväg vet om att även ditt USA-flyg är ordentligt försenat. Men risken är nog att det kan ligga på två olika bliijetter, och då vet ju inte BA om biljett nr 2... Är det typ idag/imorgon, så har de ju haft hyfsat rejäla IT-problem...
 

FFS

Medlem
Utan att veta vilka villkoren är mellan dig och resebyrån så tycker jag det låter orimligt att de ska ta extra betalt av dig för att ett flyg har blivit inställt.
Du har väl köpt en resa mellan två punkter?! Isåfall bör ändringar, som du inte bett om, göras utan avgift.
  • Vilken resebyrå handlar det om?
  • Hur ser din bokning ut? Samma bokningsnummer mellan CPH-LHR som vidare till USA? Samma bolag?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Berglund

Medlem
Det verkar orimligt av resebyrån att vilja ha betalt för detta. Deras uppgift är att just biljettera biljetterna. De har sålt en resa, nu har den blivit ändrad. Men noteringen om olika bokningar som vävts ihop av resebyrån som nämnt ovan är en luring.

Vad hävdar resebyrån skulle hända om du inte betalar och dyker upp på flygplatsen för flygningen enligt ordinarie bokning?
 
  • Gilla
Reactions: FFS

Nightfly

Medlem
Tack för alla tips. Vad jag kan se ligger hela resan på ett bokningsnummer - alla flighter är med BA. Resebyrån är Flightsearch.se som verkar tillhöra Traveldesign i Stockholm. Det står visserligen i deras villkor att man måste ha ett servicepaket för att de ska göra ändringar om flygbolaget ändrar avgångstiderna, men jag undrar om en sådan formulering verkligen håller.

När jag loggar in på BA:s hemsida med mitt bokningsnummer syns bara hemresan från Miami. Det står ingen utresa alls.

Jag undrar också vad som händer om jag inte gör något mer. Jag har ju betalt resan och avgången från CPH finns inte längre.
 
Spontant låter det som att resebyrån inte sålt genomgående biljett till dig utan två separata biljetter därav att du hamnar under MCT när en flight blev ändrad.
 
Toppen