[Strejk avblåst] Pilotstrejk på SAS 10-14 juni

Agö skrev:Testa det amerikanska numret, finns angivet i tråden. Lycka till nu, trist detta.Klicka för att utvidga...
Såklart det är trist. Men du förstår väl att detta är för en bra sak. Självklart skall ingångslöner vara över 35.000 och slutlönen över 100.000. Dock, det absolut viktigaste är att man skall få flyga business vid tjänsteresor. Om nu SAS faktiskt har lyckats sälja alla business-platser så är det ju bara självklart att de skall få betala skadestånd till piloterna på tjänsteresa, eller hur?
 
Aurora skrev:Hva med å stille spørsmålet til SPF?Forslag fra min side:*Hvorfor skal det være forskjell på kaptein og styrmenn ad tjenestereise?*Når man reiser i tjenesten er det greit å få noe å spise på + komme tidlig av flyet, særlig hvis man har en ARN-LPA-ARN slinge hvor man bruker oppmot 14 timer i cockpit aktiv jobbing.Klicka för att utvidga...
Fast mat kan man ju hantera oavsett var de sitter.



Det är trevligt för alla att komma av snabbt. De som betalar borde prioriteras.
 
Grismetoder av piloterna. Om det är så jävla risigt att jobba för SAS, så får de väl börja flyga för en annan arbetsgivare. Det gäller ju alla andra med ersättningar på den nivån. Svinaktigt beteende!
 
Lynx skrev:Kollade min SAS app klockan 16.30, ser då att morgondagens flight till ARN från CPH kl 17.05 är inställd, efter 17 piper appen till och säger att jag nu kan checka in.... testar att försöka checka in, appen säger att det är för sent att checka in.... nån timma senare får jag ett SMS som säger att jag nu kan checka-in via SMS... svarar inte då men efter nån timma testar jag mest för sakens skull och får svar: " Incheckning via SMS är fn inte möjlig. Försök senare el checka in på flygplatsen".... fortfarande inget SMS kl 21.40 om att flighten är inställd.... SAS IT i ett nötskal....Tur man var proaktiv och la in en FLEX bokning med norsken för nån dag sedan, hemresan på måndag är med en A321 så den borde vara lugn då det borde vara dansk besättning...Klicka för att utvidga...


Nu kom SMS - " Cancellation info: SK 1408 12 jun. Due to limited rebooking options, we recommend you to refund your unused ticket and make a new reservation. Your SAS team. SAS Flight Info"
 
Lynx skrev:Nu kom SMS - " Cancellation info: SK 1408 12 jun. Due to limited rebooking options, we recommend you to refund your unused ticket and make a new reservation. Your SAS team.SAS Flight Info"Klicka för att utvidga...




Fick samma sms just om en annan flight (AMS-ARN) men vi är redan ombokade och incheckade på annan flight. De verkar ha skickat sms ganska brett...
 
Intrssant att SAS valt att skicka ner 4 administratörer med pilotlicenser till Grekland för att flyga hem strandade resenärer SAS strejk: Piloter flyger till Grekland – ska få hem folk | Dina Pengar



Det borde innebära att det redan står ett plan på någon av dessa öar. Det boende som de nya resenärerna skall ha borde kunna användas av dem som redan är där, eller? Är det extra synd om charterresenärer i Grekland - frånsett att det finns få andra alternativ som det står i artikeln?
 
fcx skrev:Funkar tyvärr inte. Det är samma telefonnummer, men man knappar in sitt personliga guldkortsnummer när man ringer, och då ser agenten direkt vilka bokningar man har. Skulle nog fungera så där att låna någon annans nummer då...Klicka för att utvidga...
I och med att jag ringer i egenskap av vårdnadshavare av EBB-resenär skulle det förvåna mig om de lägger på när jag uppger bokningsnummer...
 
erc skrev:I och med att jag ringer i egenskap av vårdnadshavare av EBB-resenär skulle det förvåna mig om de lägger på när jag uppger bokningsnummer...Klicka för att utvidga...


Men de kanske kommenterar att du ringt in med ett EBG nummer som inte är ditt...
 
RobHK skrev:Ni som följt SAS strejker genom åren, vilken dag satsar ni era pengar på att detta är löst?Klicka för att utvidga...


Måndag. Men inte säker på om det blir måndag morgon eller måndag kväll.
 
Johanna skrev:Det är trevligt för alla att komma av snabbt. De som betalar borde prioriteras.Klicka för att utvidga...


Med disse ordene føles det på meg som at du ikke helt har innsikt i hverdagen til en pilot. Anbefaler å snakke litt med flight crew om hvordan hverdagen deres er. Gjerne følge de i løpet av en dag.... You'd be surprised.
 
Aurora skrev:Med disse ordene føles det på meg som at du ikke helt har innsikt i hverdagen til en pilot. Anbefaler å snakke litt med flight crew om hvordan hverdagen deres er. Gjerne følge de i løpet av en dag.... You'd be surprised.Klicka för att utvidga...
Kabinbesättningen då? Är det OK att de placeras i Go efter 14 timmar i tjänst till och från Las Palmas?
 
Jo, men det är ändå SAS personal som är 'servicefolket' pch passagerarna som är kunden. De har ändå frivilligt valt en servicearbetsplats. Tycker denna mentalitet att personalen (inte bara piloter) är förmer än PAX:et blir mer och mer förekommande, även om stora majoriteten fortfarande är väldigt professionella och serviceinriktade.



Jag förstår deras agerande fullt ut dock, jag skulle också bli arrogant i ett sådant yrke, därför har jag valt ett helt annat.
 
Mkt avundsjuka i den här tråden känns det som.



Men bortsett från det, grundproblemet att SAS har dålig lönsamhet är inte piloternas löner utan att det är för billigt att flyga. 2500 kr till Hongkong, och sedan får du poäng som även räcker till en inrikes resa. Det är inte en rimlig prissättning.
 
Mikael S skrev:Mkt avundsjuka i den här tråden känns det som.Men bortsett från det, grundproblemet att SAS har dålig lönsamhet är inte piloternas löner utan att det är för billigt att flyga. 2500 kr till Hongkong, och sedan får du poäng som även räcker till en inrikes resa. Det är inte en rimlig prissättning.Klicka för att utvidga...
SAS kan inte ensidigt välja vilka priser de vill sätta. Så funkar det liksom inte.
 
Back
Top