[Strejk avblåst] Pilotstrejk på SAS 10-14 juni

Agö skrev:28 800 SEK/månad är alltså ingen dålig ingångslön. Tycker jag.Klicka för att utvidga...

För ett yrke som inte kräver akademiska studier torde det vara bland de absolut högsta ingångslönerna. Dessutom i ett yrke där det finns väldigt många sökande till tjänsterna. Många bristyrken där man skriker efter folk har ju betydligt lägre löner.

Jag är för att parterna skall lösa sina avtal själva men här är det uppenbarligen något som är väldigt fel. Undrar om det finns någon bransch som strejkar så ofta som flygbranschen och ibland undrar man om inte målsättningen verkar vara att det skall slå så hårt som möjligt mot 3:e man. Har väldigt svårt att förstå varför man inte t ex kan undanta charterflygningar så man slipper strandsatta "småbarnsfamiljer på semestermål".

011430121 skrev:Det är stor skillnad på SAS och Norwegian även i sådana här saker.Klicka för att utvidga...
Det är det verkligen. Norwegian tog väl in externa wet lease på helt nya avtal. Och hävdade att det var ok så länge de flygplan som de ordinarie piloterna skulle flugit stod kvar på marken.

Samtidigt kan man ju tycka att det vore ok att med befintliga resurser flytta om. Alltså inte ta in fler, men tex flytta några atr till att flyga på de "större inrikes linjerna" istället för de minsta.

Resultatet blir ju andra drabbade passagerare eftersom trafiken på de små destinationerna får ta smällen då.

Jag tror man är klart tveksam till att ta över från dk/no. Gör man det genom att kalla in extra personal så kommer det garanterat att ses som strejkbrott (med rätta tycker jag). Och flyttar man folk som annars skulle flugit tex inrikes Norge så får man mycket mycket mer jobb med att förklara vilka flyg som ställs in och varför.

ZZZebra skrev:För ett yrke som inte kräver akademiska studier torde det vara bland de absolut högsta ingångslönerna. Dessutom i ett yrke där det finns väldigt många sökande till tjänsterna. Många bristyrken där man skriker efter folk har ju betydligt lägre löner.Jag är för att parterna skall lösa sina avtal själva men här är det uppenbarligen något som är väldigt fel. Undrar om det finns någon bransch som strejkar så ofta som flygbranschen och ibland undrar man om inte målsättningen verkar vara att det skall slå så hårt som möjligt mot 3:e man. Har väldigt svårt att förstå varför man inte t ex kan undanta charterflygningar så man slipper strandsatta "småbarnsfamiljer på semestermål".Klicka för att utvidga...

Fast "inte kräver akademiska studier" är väl inte helt rättvist då du ska läsa en hel del utbildning som bara inte råkar vara akademisk. En pilotutbildning är knappast billig heller.

crazy voyager skrev:Fast "inte kräver akademiska studier" är väl inte helt rättvist då du ska läsa en hel del utbildning som bara inte råkar vara akademisk. En pilotutbildning är knappast billig heller.Klicka för att utvidga...

Akademiska studier innebär att man får akademiska poäng. Flygskolorna har inte den statusen idag så vitt jag känner till, men rätta mig gärna (med källa).

Det finns ju gratis utbildning på flygskolor som även är studiemedelsberättigad, att det finns alternativ som är dyra gäller väl i så fall även alla som t ex läser på ett utländskt universitet inom ekonomi, medicin eller annat med höga terminsavgifter.

ZZZebra skrev:Det finns ju gratis utbildning på flygskolor som även är studiemedelsberättigad, att det finns alternativ som är dyra gäller väl i så fall även alla som t ex läser på ett utländskt universitet inom ekonomi, medicin eller annat med höga terminsavgifter.Klicka för att utvidga...

Tromsø og Lund, 2 stk. Tromsø har inntakskrav tilsvarende forsvarsmakten, minus "killer-instinct". Plass til 10-14 stk per termin. Hvor finnes disse ellers i Europa?

thh skrev:Jag har nog lite högre krav på min pilot än på en undersköterska.Klicka för att utvidga...
Jasså? Tänk på din gamla mor och vem som tar hand om henne //emoji.tapatalk-cdn.com/emoji6.png

Om inte lönen, förmånerna eller avtal passar får väl man som många av oss andra söka annat arbete/arbetsgivare för att få upp lönen.

Rejält tjockt på Måndagens avgångar med LH och BA nu. De som blir inställda imorgon och på måndag kommer få svårt att boka om. Jag knep sista platsen (D) på ARN-FRA kl 10.00 så det ska nog bli av att jag kommer till Toronto till slut.

Är inga flighter på sträckan Stockholm-Köpenhamn utförda av danska besättningar längre?

arncph-png.53252

Eller beror detta på att det är lördag? På Stockholm-Oslo v erkar det vara något mer jämnfördelat...

Jag kan ge bägge parter delvis rätt i den här soppan. SPF borde inse att SAS inte har de ekonomiska musklerna som krävs för att möta deras krav på löneökning. Samtidigt tycker jag att det är ett anständigt krav att ha ett och samma löneavtal för anställda piloter. Problemet är väl att de piloter som har det "förmånligare" avtalet inte vill ge upp det och SAS har inte råd att låta "B-laget" komma till samma nivå som de etablerade piloterna, därav deras åsikt om att det är ett avtal som kostar ca 10%. SPF får ta sig i kragen när man har sagt nej till medlarnas bud och komma med ett förslag som kan övervägas vara rimligt av motparten.

Vidare så håller jag med SPF om att tolkningen av nuvarande kollektivavtal måste bli tydligare, det tjänar bägge parter på (konfliktrisker minskar).

Slutligen, anser piloterna att de tappat 20% av lönen i jämförelse med likvärdiga flygbolag, byt arbetsgivare. Piloter är inte bristvara då det finns många som är beredd att betala för att få flyga. Det var så DY bemannade under deras strejk....

Agö skrev:28 800 SEK/månad är alltså ingen dålig ingångslön. Tycker jag.Klicka för att utvidga...

Ungefär som en byggnadsarbetare m.a.o., och byggnads strejkade ju nyss för att få högre löner.

Homer skrev:Ungefär som en byggnadsarbetare m.a.o., och byggnads strejkade ju nyss för att få högre löner.Klicka för att utvidga...
Oj, är ingångslöner för en byggarbetare 28800? Har du någon bra källa på det? Det är ju ungefär där läkare och andra långa akademiska utbildningar ligger.

Homer skrev:Ungefär som en byggnadsarbetare m.a.o., och byggnads strejkade ju nyss för att få högre löner.Klicka för att utvidga...
Eh, va?

Man har flyt om man får en ingångslön norr om 30k efter 5års civing studier, generellt.

Verkar av någon anledning inte funka lägga in länkar till lonestatistik.se, men där finns snittlöner för byggnadsarbetare och det skulle förvåna mig om ingångslönerna för byggarbetare ligger högre än branschens snittlöner

Cristoffer Cedergren skrev:Jasså? Tänk på din gamla mor och vem som tar hand om henneKlicka för att utvidga...

Om min mor nu ska flyga så är det piloten som är ansvarig för det.

Om hon ska opereras är det en läkare som är ansvarig. Om hon får hjärtsjukdom är det en läkare. Om hon ska få medicin är det en sjuksköterska. Om hon behöver hjälp att gå på toaletten/insulin/sondmat/mat/bäddning kan en undersköterska hjälpa henne.

Förlåt mig för att jag tycker att en pilot utför ett mer krävande yrke och förtjänar en högre lön.

Golfkillen skrev:Oj, är ingångslöner för en byggarbetare 28800? Har du någon bra källa på det? Det är ju ungefär där läkare och andra långa akademiska utbildningar ligger.Klicka för att utvidga...

Jag skrev som sagt ungefär

Från Medlingsinstitutet:s statistik

Urval av överenskommelser träffade under år 2013 med lägstlöner/minimilöner för 18 år och äldre

Sveriges Byggindustrier/Svenska Byggnadsarbetareförbundet/ Byggavtalet

Avtalsår 2015

Yrkesarbetare 25 976 kr

http://www.mi.se/files/PDF-er/lagstlonerny.pdf

(Man kan naturligtvis hävda att byggbranschen är en skyddad verkstad där bristen på

konkurrens från utlandet drivit upp lönerna för lågutbildade till skrattretande nivåer,

men det är en annan diskussion)

Homer skrev:Jag skrev som sagtungefärFrån Medlingsinstitutet:s statistikUrval av överenskommelser träffade under år 2013 med lägstlöner/minimilöner för 18 år och äldreSveriges Byggindustrier/Svenska Byggnadsarbetareförbundet/ ByggavtaletAvtalsår 2015Yrkesarbetare 25 976 krhttp://www.mi.se/files/PDF-er/lagstlonerny.pdf(Man kan naturligtvis hävda att byggbranschen är en skyddad verkstad där bristen påkonkurrens från utlandet drivit upp lönerna för lågutbildade till skrattretande nivåer,men det är en annan diskussion)Klicka för att utvidga...
Det där är väl inte en ingångslön? Kollar man på övrig arbetstagare med en anställning under 12 månader är lönen runt 18k. En ganska stor skillnad.

Golfkillen skrev:Det där är väl inte en ingångslön? Kollar man på övrig arbetstagare med en anställning under 12 månader är lönen runt 18k. En ganska stor skillnad.Klicka för att utvidga...

Enligt den gällande texten i Byggavtalet är utländska arbetstagare utan svenskt yrkesbevis att anse som ”övriga arbetstagare” och ska enligt avtalet få 88 procent av full lön.

källa

Byggnads nya EU-linje | Byggindustrin

Vad de i byggavtalet menar med övrig arbetstagare 1, 2 eller 3 orkar jag inte bry mig om

https://www.byggnads.se/siteassets/kollektivavtal/extra/byggavtalet-2010-supplement-2015.pdf

F.ö. var min kommentar menat som ett skämt, som uppenbarligen inte gick fram,

dvs. att det finns ännu mer överbetalda yrkesgrupper än piloter.

Back