[Strejk avblåst] Pilotstrejk på SAS 10-14 juni

flygahitochdit skrev:Går inte att komma fram till SAS på telefon...Klicka för att utvidga...
Värt att prova att dra fram Skype eller motsvarande och ringa gratisnumret i USA (1-800-221-2350). Det brukar ofta funka när det är strejk i Europa -- har använt motsvarande ett antal gånger när det varit Lufthansa-strejk...

Nån som sett info om när de ska återuppta förhandlingarna? Rubriken på denna tråden är väl missvisande, strejken är väl inte bara fram till 12/6 utan på obestämd tid tills de kommer överrens. Datumet 12/6 har jag bara sett i officiell info från SAS när det gällde t o m vilka datum man fritt kunde omboka innan strejken bröt ut.

Kom fram till sas efter några försök, verifierad att min biljett verkligen var avbokad... Det har kommit många olika besked via app och sms i kväll. De på sas tele visste inget. De sa att det skulle gå fler plan senare o kväll enligt system, men höll med om att det var osannolikt... ger upp, har bokat en kupé på nattåget till Luleå. EU 261/2004 är ju svårt vid strejk, så får väl prova någon slags försäkring. Någon med erfarenhet av denna typ av trubbel?

Tyvärr tycker jag detta är en oerhörd smutsig kamp. Samma sak förra året. Snälla lös ett avtal på längre än ett år.

Filip skrev:Någon som uppfattat om strejken även gäller i dotterbolaget CIMBER? / flyger de med svensk personal...Klicka för att utvidga...
Det är SAS Sverige som inte har kommit fram till ett nytt avtal med dom svensk-baserade piloterna. Cimber är ett danskt dotterbolag.

Kvällens London-flight blev inställd och jag och min mor blev istället ombokade till LH801 samt LH908 imorgon, blir även en natt på Clarion Arlanda.

Måste säga att, även fast det gick sakta, så skötte sig SAS riktigt bra. Service var utmärkt när vi kom fram och mannen gjorde det bästa han kunde för att få igenom våra önskningar //emoji.tapatalk-cdn.com/emoji1360.png

Fick inga ombokningar. Skickades iväg med orden "ni får ta er hem". Skulle till Östersund kl 18. Försenades till 18:25 (jo jo...) och sedan kört. Vi åkte in till Stockholm och är nu på Radisson Waterfront.

Försökte med jobbets resebyrå att boka om min resa men alla rimliga alternativ till London på söndag verkar vara slut.

Hur proaktiv kan man vara? Går det att kostnadsfritt be om ombokning av flighter på måndag redan nu?

Det borde inte vara lagligt att använda strejkmedlet för att försöka få upp sin månadslön över t.ex. cirka 1.5 basbelopp. (Idag 66450 kr.)

RickardG skrev:Hur proaktiv kan man vara? Går det att kostnadsfritt be om ombokning av flighter på måndag redan nu?Klicka för att utvidga...

Flyg med avgång 10JUN16-12JUN16 får ombokas kostnadsfritt för tillfället.

johansch skrev:Det borde inte vara lagligt att använda strejkmedlet för att försöka få upp sin månadslön över t.ex. cirka 1.5 basbelopp. (Idag 66450 kr.)Klicka för att utvidga...
Ska arbetarrörelsen bara vara för vissa? Oavsett tjänst eller plats i karriären så kan facket komma till hjälp.

Strejkrätten är viktig. Och som någon som bor bara några kilometer från belgien och upplever deras tågstrejker för vad som känns som småsaker, så svider det ibland. Men samtidigt så ser jag poängen.

Nu vill inte jag vara sådan men det är alltid ett himla tyckande när man strejkar på Kastrup. Detta känns inte bättre för mig i alla fall.

lillemannen skrev:Nu vill inte jag vara sådan men det är alltid ett himla tyckande när man strejkar på Kastrup. Detta känns inte bättre för mig i alla fall.Klicka för att utvidga...

Det här är inte bra, men det är ändå en viss skillnad på en strejk som utlysts långt i förväg, och en som "bara uppstår spontant".

johansch skrev:Det borde inte vara lagligt att använda strejkmedlet för att försöka få upp sin månadslön över t.ex. cirka 1.5 basbelopp. (Idag 66450 kr.)Klicka för att utvidga...

Det borde inte vara lagligt att ha tramsiga åsikter om folks rätt att enligt gällande arbetslagstiftning gå ut i konflikt för att uppnå önskat resultat.

lillemannen skrev:Nu vill inte jag vara sådan men det är alltid ett himla tyckande när man strejkar på Kastrup. Detta känns inte bättre för mig i alla fall.Klicka för att utvidga...

Strejken är varslad i enlighet med svensk lag och har varit känd länge för företaget, det är skillnad mot en vild strejk i Danmark.

Oj, nu ställdes visst sk446 in imorgon, jag trodde jag var helt bortom fara och utgick från att det var dansk personal, men tydligen inte. Tror ni man kan övertyga SAS att boka om hela sträckan Milano-Göteborg med typ Lufthansa istället?

Smithy skrev:Strejken är varslad i enlighet med svensk lag och har varit känd länge för företaget, det är skillnad mot en vild strejk i Danmark.Klicka för att utvidga...
Det är faktiskt inte så ofta det har varit vild strejk på Kastrup som vissa vill tror. Lagstiftning i Danmark är inte lika den vi har i Sverige vad som gäller vid strejk och arbetsrätt. Jag har tyvärr inte speciellt mycket sympati för någon strejk. Detta skulle vara löst långt innan.

Back