Strawberry - det här gjorde ni inte bra!

• Thread starter Thread starter FilipJ
  • Start date Start date
mha321 skrev:Om man ska hårddra det...Ser man presentkort som ett sätt att tjäna mer poäng genom att flytta spend, så är det ett uselt erbjudande efter de ändringarna (om de nu är permanenta), det håller jag helt med om. Men jag dristar mig att tänka att det inte är det som ärtankenbakom att de säljer presentkort, utan att den snarare är att du köper presentkortet och ger bort det till någon, tex som present, och de sedan använder det för betalning. Och gör du så, så är det fortsatt ett helt rimligt erbjudande (även om jag håller med om att giltighetstiden är kortare än en del, men min uppfattning är nog att 1-2 år är det normala och snarare tex Systembolaget som är en outlier med 5).Jag tror snarare isåfall att det var en "glitch" att det fungerade som det gjorde tidigare, och att det nu är tillräckligt många som rullat stora belopp över presentkort just under kampanjperioder för att det verkligen började synas, och därmed har hålet täppts till.Klicka för att utvidga...
Om man köper ett presentkort idag möts man med detta: Dig själv är det förvalda alternativet. Så knappast något jättekonstigt i deras åsikt.

1722506540113-png.155585

Giltighetstider? Snabb googling: Systemet 5 år, H&M-5 år. Elgiganten-3 år. Coop-2 år. ICA-2 år. Coop och ICA är knappast sällanköp butiker så det är rätt generös med 2 år. H&M med 5 år är generös även om man inte köpa kläder varje vecka (eller varje månad). Systembolaget är otroligt generöst. Elgiganten kan verkligen ses som sällan köp. Skulle placera hotellnätter som någonstans mellan Elgiganten och livsmedel i skala hur ofta man köpa det. Restaurangbesök lite oftare än hotell. Hursomhelst är 1 år väldigt snålt i min åsikt, särskilt som present till en annan person. För sig själv är det inget problem eftersom man bör veta hur ofta man bor hos Strawberry innan man köpa presentkortet.

Men å andra sidan är presentkort från Scandic också 1 år.

Skickade in om de felaktiga poängen på vistelsen ovan och bifogade kvittot..

Fick följande svar

Har du möjlighet att skicka ett kvitto till oss på din betalning så ska vi skicka detta vidare till våran IT avdelningKlicka för att utvidga...

Kanske filtreras alla bilagor bort i deras kundtjänst mail eller länkas inte in i deras ärendehantering men det framstår som rena gökboet

intuition skrev:Skickade in om de felaktiga poängen på vistelsen ovan och bifogade kvittot..Fick följande svarKanske filtreras alla bilagor bort i deras kundtjänst mail eller länkas inte in i deras ärendehantering men det framstår som rena gökboetKlicka för att utvidga...
Nix. När jag ringde och talade med kundtjänst kunde hon se bilden jag hade skickat. Personen i gökboet hade helt enkelt inte bläddrat ner i konversationen för att se bilden.

intuition skrev:EUR/SEK som 1:10 har de väl länge kört med när det gäller poäng från rum, men har de gjort samma för din spend i utlandet?Klicka för att utvidga...
Det är jäkligt svårt att se då det inte framgår vilka transaktioner som hör ihop, men det är fortfarande fel efter att de "rättat" alla felen. Det var spenden på hotellet som var fel, men där är det så många poster så den som jag trodde var för spend var för något annat så där stämmer det nu med omkring 12 sek för en euro (efter de rättat så man fick 3x). Så bedrövligt dålig sammanställning och framgår inte vilka transaktioner som hör ihop, vilka poäng som kommer från vad på en bokning osv.

Ibland står det att poängen är från hotellet, har andra poster som rör hotellbokningar som bara står som extra poäng mm.

Hur ska man som vanlig användare kunna förstå allt detta utan att ha en master examen i strawberry poängsystem och "tekniska fel"?

palmen skrev:Det är jäkligt svårt att se då det inte framgår vilka transaktioner som hör ihop, men det är fortfarande fel efter att de "rättat" alla felen. Det var spenden på hotellet som var fel, men där är det så många poster så den som jag trodde var för spend var för något annat så där stämmer det nu med omkring 12 sek för en euro (efter de rättat så man fick 3x). Så bedrövligt dålig sammanställning och framgår inte vilka transaktioner som hör ihop, vilka poäng som kommer från vad på en bokning osv.Ibland står det att poängen är från hotellet, har andra poster som rör hotellbokningar som bara står som extra poäng mm.Hur ska man som vanlig användare kunna förstå allt detta utan att ha en master examen i strawberry poängsystem och "tekniska fel"?Klicka för att utvidga...
Försök att titta på poängen både online och i appen. Då och då är det olika beskrivningar för samma poäng som kan ge lite insight, särskilt om man har transaktionerna uppe i Spendwise samtidigt.

Men kombinationen frekventa felaktiga poäng och dåliga sammanfattningar av poängen är inget bra. Om poängen var alltid, eller iallafall oftast, korrekt skulle man inte bry sig lika mycket.

intuition skrev:Det är ju extra lustigt att betalning i hotellets reception inte kategoriseras som spend hos strawberry... Speciellt som kundtjänst kan hävda att "endast köp på hotellen räknas".Klicka för att utvidga...
Min erfarenhet är att olika transaktioner på samma hotell, under samma vistelse, kan ge olika antal poäng beroende på vilken betalterminal man gjort sin betalning i. Mycket irriterande alldeles hursomhelst och förstår inte hur svårt det kan vara att fixa till att köp på deras egna hotell kategoriseras rätt...

Do all Strawberry Mastercards in Sweden start with the same 4 card numbers of 5412? And are those first 4 (and/or first 8) bank card numbers not used by any of SEB’s other Mastercard products beside Strawberry Mastercard? [SEB Invited’s starting 4 numbers of 5275 are not unique to SEB Invited cards, but maybe the first 8 numbers are limited to a particular SEB card product.]

Strawberry or SEB don't seem to keep good track of all the merchant codes and other transaction ID info needed to make sure that Strawberry Mastercard users get all the points due for using the Strawberry Mastercard for Strawberry hotel payments. But since hotel properties don't always stick to one and only one merchant processor rail for processing all customer payments, Strawberry customer service should have a way to fix the issue or be aware it's an issue and know how to fix it quickly for the customers.

I have the same issues with Intercontinental Hotels Group credit cart at various IHG hotels even when the hotel brand names in the card transaction detail are obviously an IHG hotel. But then the issue is that Chase hasn't added the hotel's merchant transaction ID info into the proper category. Sometimes I ask for additional compensation for having to waste my time chasing down points. Does anyone here do that with Strawberry, and do Strawberry give bonus points as compensation?

There are a lot of things that are strange with points earnings with Strawberry on regular paid stays, but the inconsistency is never to my advantage on such stays. For example, my Villa Copenhagen stays booked via Amex FHR always give Strawberry points but there is a lot of inconsistent in how many points I will get for any fixed amount of DKK I see on the folio at check-out.

Strawberry has been closing various holes this year, but those closed have been the holes which benefit them at my cost.

ekf skrev:Min erfarenhet är att olika transaktioner på samma hotell, under samma vistelse, kan ge olika antal poäng beroende på vilken betalterminal man gjort sin betalning i. Mycket irriterande alldeles hursomhelst och förstår inte hur svårt det kan vara att fixa till att köp på deras egna hotell kategoriseras rätt...Klicka för att utvidga...

It would be simpler for us as guests if the brand standard was that all payments are to be handled by centralized Strawberry payment modules. But the hotels won’t go for that, and Strawberry itself should be reluctant as there is also a risk from putting all the (payment processing) eggs in one basket. Since this is a situation of guests losing points and the hotels saving money from giving fewer points, the pressure to fix this is probably not as big as if the hotel were giving away the Strawberry credit card bonus points more than they are required to do so.

intuition skrev:Men precis, logiken för spend borde vara enkel att implementera1. Kategorisera transaktionen ia) spend Strawberryb) spend utlandc) spend hemland( där a) är den enda om är lite svår eftersom det antingen kräver en underhållen lista på deras egna merchantIds eller någon textuell mönstermatcning på MerchantName )Gör detta för varje transaktion och ge avrunda(spend x 0,3) resp avrunda(spend x 0,2) resp avrunda(spend x 0,1)2. Kampanj-bonus har de implementerat separat, med ännu enklare logik.Om datum är i en kampanj-period: För varje poäng-transaktion som skapats i steg ett, skapa ytterligare en kampanj-transaktion med dubbla antalet poäng om det är klass a) eller samma antal poäng om det är typ b) eller c)En högstadie-elev borde klara att koda det.Klicka för att utvidga...

@mbb ! Nu har intuition gjort första delen av jobbet, bara att implementera. ;-)

Ju mer jag tänker på det, desto mer absurt är svaret "vi ska skicka ärendet till vår IT".

Aldrig skulle någon på en kundtjänst under mig säga till en kund att ett fel i kundens konto ska hanteras av IT.

Även om det är ett systematiskt fel i affärssystemet skulle de (och vilken normal kundtjänst som helst) be om ursäkt, rätta till felet i kundkontot och sedan eskalera internt att "nu får ni f-n fixa det här så vi slipper skämmas inför kunder".

Kundtjänstchefen skulle veckovis eller åtminstone månadsvis rapporter uppåt att personalen utför X ärenden helt i onödan eftersom tekniken är för dålig, tillsammans med en rapport om hur mycket extra resurser det kräver.

Om Stordalen bestämt sig för att kundtjänst inte ska ha några befogenheter alls, då är han väldigt fel ute.

guwonder skrev:It would be simpler for us as guests if the brand standard was that all payments are to be handled by centralized Strawberry payment modules. But the hotels won’t go for that, and Strawberry itself should be reluctant as there is also a risk from putting all the (payment processing) eggs in one basket. Since this is a situation of guests losing points and the hotels saving money from giving fewer points, the pressure to fix this is probably not as big as if the hotel were giving away the Strawberry credit card bonus points more than they are required to do so.Klicka för att utvidga...
Indeed, the strawberry chain is very decentralised. In part because of (I assume) how the owner is, a strong believer in people.

Nothing wrong per se, but how can you run a big business without knowing all your merchantId (or other attributes) associated with payments?

All it takes is one rouge payment terminal and anyone in this organization can pocket the money?

Finance or Billing surely knows every terminal and moneyflow, but apparently the knowledge stops there.

intuition skrev:Ju mer jag tänker på det, desto mer absurt är svaret "vi ska skicka ärendet till vår IT".Aldrig skulle någon på en kundtjänst under mig säga till en kund att ett fel i kundens konto ska hanteras av IT.Även om det är ett systematiskt fel i affärssystemet skulle de (och vilken normal kundtjänst som helst) be om ursäkt, rätta till felet i kundkontot och sedan eskalera internt att "nu får ni f-n fixa det här så vi slipper skämmas inför kunder".Kundtjänstchefen skulle veckovis eller åtminstone månadsvis rapporter uppåt att personalen utför X ärenden helt i onödan eftersom tekniken är för dålig, tillsammans med en rapport om hur mycket extra resurser det kräver.Om Stordalen bestämt sig för att kundtjänst inte ska ha några befogenheter alls, då är han väldigt fel ute.Klicka för att utvidga...
Frågan är väl om det verkligen är till "riktiga IT". Jag tror mer på att man skickar det till någon generell back office som får ta hand om det, med det är enklare att kalla det för IT och slippa förklara.

guwonder skrev:Sometimes I ask for additional compensation for having to waste my time chasing down points. Does anyone here do that with Strawberry, and do Strawberry give bonus points as compensation?Klicka för att utvidga...
I asked this time and they just ignored the request. Since it took 4 more emails and a phone call to fix the problem I never bothered to ask again.

andreas skrev:Frågan är hur man kan ta det vidare?Är det värt att samlas ett antal medlemmar som är av gemensam åsikt och skicka in något tillsammans? Finns det en väg förbi kundtjänst till programansvarig eller liknande?Klicka för att utvidga...

intuition skrev:+1 på detta.Det finns "feedback"-kanaler men min erfarenhet med dem är dyster. Det verkar bara vara en sorts second-line-support som inte har något direkt mandat eller separat uppdrag, utan slarvar igenom ärenden och försöker delegera tillbaka till kundtjänst eller hotellens receptioner. Vad jag vet finns det ingen väg in till någon som bryr sig tillräckligt för att den typen av inskick skulle göra någonsomhelst nytta.Petter Stordalen själv är hyfsat aktiv på linked-in, så man kanske kan skriva ett inlägg där man beskriver läget, taggar Stordalen och ber alla med samma uppfattningen att dela, kommentera osv.Klicka för att utvidga...
Jag kan inte läsa ut vem i koncernledningen (https://www.strawberry.se/om/koncernledning/) som har ansvar för bonusprogrammet. (Kanske en del av problemet?)

Kanske någon av:

* Katalin Paldeak, Chief Operating Officer

* Carl Oldsberg, Chief Digital Officer

* Daniel Stenbäck, Chief Development Officer

kunde vara intresserade?

Inte Daniel Stenbäck för han har hand om nyetableringar och om hotellet ska vara exempelvis comfort eller quality.

Carl Oldsberg skulle jag satsa på!

hco skrev:Jag kan inte läsa ut vem i koncernledningen (https://www.strawberry.se/om/koncernledning/) som har ansvar för bonusprogrammet. (Kanske en del av problemet?)Kanske någon av:* Katalin Paldeak, Chief Operating Officer* Carl Oldsberg, Chief Digital Officer* Daniel Stenbäck, Chief Development Officerkunde vara intresserade?Klicka för att utvidga...
Av dessa är det definitivt Carl Oldsberg som har detta på sitt bord, eller nära sitt bord åtminstone. COO och CDO lär inte syssla med detta.

Den tragikomiska utvecklingen gällande användningsmöjligheterna av vouchern i restaurangkioskerna.

Om man sällan har möjlighet att närvara på hotellet under dess egna restaurangs öppettider, vilket oftast börjar flera timmar efter incheckningstid, (förståeliga sådana dock).

Så har det åtminstone gått att använda vouchern i hotellens kiosker i ”ok” mån de senaste åren.

De exkluderade produkterna har dock blivit fler, och fler. För att nu hamna i vad man kan skönja vara någon form av lägsta nivå.

Under sommaren har jag bott på en del hotell som exkluderat ALLT utom läskflaskor.

Eftersom alla som har denna förmån även har en fri dryck per dygn i vistelsen har jag svårt att se mervärdet av att få.. 5 st läsk per natt. Eller ännu bättre.. de 15 läsk man kan inkassera vid en tre dygns vistelse.

Om de fortsatt skall ha kvar förmånen, bör de fasen också kunna axla marginalbortfallet av någon extra 40 grams chipspåse eller chokladbit kan man tycka.

Ano skrev:har jag svårt att se mervärdet av att få.. 5 st läsk per nattKlicka för att utvidga...
Det har fyllt på mitt vattenförråd i bagaget på bilen flera gånger, både från Strawberry och tidigare Scandic. Men jag håller med om att det är mycket irriterande att det ofta ingår vatten eller de billigaste läsksorterna. Trodde att en tanke var att voucher-chipsförsäljningen skulle driva barförsäljning för riktiga pengar... tydligen inte.

Dubbelrum på Comfort för 699 kr 5 septemer-6 oktober.

*gäsp*

Finns knappt nån tillgänglighet på helgerna, och en del hotell har redan priser under kampanjpriset. Så vad är syftet med kampanjen då?

3.jpg

Boka dubbelrum från 699 kr på Comfort Hotel® | Strawberry

Just nu får du hotellrum till superpris på alla våra moderna och centrala Comfort Hotel®. Välj bland en rad hotell i Sverige, Norge, Danmark och Finland.

favicon-32x32.png

www.strawberry.se

Back