Stora förändringar i SAS loungeutbud och FastTrack

pep skrev:Ikke desto mindre opfattes SAS Plus ude i verden typisk som et business class produkt. Det er jo en højere klasse end økonomi og den højeste hvis man flyver SK i Europa (?). Derfor får SAS så mange smæk i reviews hvor forventingerne har været eller er langt højere end det der leveres (soft and hard).Klicka för att utvidga...
Så är det absolut.

Det är lite som vi skojar om domestic first i USA. Det är inte vad vi normalt kallar first, men det är bättre än ekonomi och det bästa de har.

Däremot om man bokat United first mellan ewr och sfo och väntar sig något som liknar Lufthansa first så lär man bli besviken.

Enligt SAS egen terminologi har de inte business class inom Europa utan bara på interkontinentala linjer men som flera har skrivit så betyder "business class" i loungesammanhang samma sak som Plus, annars skulle ju statuslösa passagerare i SAS Plus inte komma in i Star Alliance-lounger. Men visst, reser du i SAS Plus från t.ex. Tokyo kommer du inte in i någon lounge som jag förstått det, så resonemanget att Plus=Business i loungesammanhang är nog bara sant inom Europa.

SK989 skrev:Enligt SAS egen terminologi har de inte business class inom Europa utan bara på interkontinentala linjer men som flera har skrivit så betyder "business class" i loungesammanhang samma sak som Plus, annars skulle ju statuslösa passagerare i SAS Plus inte komma in i Star Alliance-lounger. Men visst, reser du i SAS Plus från t.ex. Tokyo kommer du inte in i någon lounge som jag förstått det, så resonemanget att Plus=Business i loungesammanhang är nog bara sant inom Europa.Klicka för att utvidga...

I ärlighetens namn så är det ingen direkt skillnad mellan SAS Plus och business i Europa med andra bolag. Seat block är väl den stora skillnaden. Annars har du i de flesta fall samma förmåner. Du sitter i samma typ av stolar, har fri tillgång till mat och dryck, har fast track, separat incheckning och tillgång till lounger. Priserna är dessutom jämförbara.

Märkte nu att loungen i AMS är borttagen, lite trist då jag nyligen bokat Plus till och från AMS. Får hitta ett annat bolag för Europaresorna helt enkelt.

Rent generellt har ju SAS försämrat mer och mer så nu när de börjar plocka bort lounger kan man ju lika gärna flyga Norwegian eller liknande.

Akt skrev:Märkte nu att loungen i AMS är borttagen, lite trist då jag nyligen bokat Plus till och från AMS. Får hitta ett annat bolag för Europaresorna helt enkelt.Rent generellt har ju SAS försämrat mer och mer så nu när de börjar plocka bort lounger kan man ju lika gärna flyga Norwegian eller liknande.Klicka för att utvidga...
Nej, den skulle väl vara kvar? Eller har de gått ut med ny info?

Akt skrev:Märkte nu att loungen i AMS är borttagen, lite trist då jag nyligen bokat Plus till och från AMS. Får hitta ett annat bolag för Europaresorna helt enkelt.Rent generellt har ju SAS försämrat mer och mer så nu när de börjar plocka bort lounger kan man ju lika gärna flyga Norwegian eller liknande.Klicka för att utvidga...

Är den bara borta från listan eller blev du inte insläppt?

Canadien skrev:Nej, den skulle väl vara kvar? Eller har de gått ut med ny info?Klicka för att utvidga...

fcx skrev:Är den bara borta från listan eller blev du inte insläppt?Klicka för att utvidga...

Ser inget på listan (om jag inte är helt vilse) och min bokning visar inte "Tillgång till lounge" på hemresan, endast på utresan. Reser om 2 veckor men blev mest fundersam när det inte stod "tillgång till lounge" som vanligt så jag försökte kolla upp om den fanns med och kan inte se den.

För övrigt har jag fått bråka med personerna som står vid fast track security flera gånger då de sagt att SAS inte har någon.

Akt skrev:Ser inget på listan (om jag inte är helt vilse) och min bokning visar inte "Tillgång till lounge" på hemresan, endast på utresan. Reser om 2 veckor men blev mest fundersam när det inte stod "tillgång till lounge" som vanligt så jag försökte kolla upp om den fanns med och kan inte se den.För övrigt har jag fått bråka med personerna som står vid fast track security flera gånger då de sagt att SAS inte har någon.Klicka för att utvidga...

Amsterdam är ett av specialfallen. Loungen finns kvar och man har access (åtminstone för tillfället), men det står inget på SAS hemsida om det. En kvalificerad gissning är väl att det var lång uppsägningstid på loungeavtalet.

Fast loungen på AMS via SAS kan man vara utan den va inte ens bra. Har du inget Priority kort eller liknande?

Wyll skrev:Fast loungen på AMS via SAS kan man vara utan den va inte ens bra. Har du inget Priority kort eller liknande?Klicka för att utvidga...

Fast det är ju den loungen som gäller även med priority pass? Lite märkligt att inget Starbolag öppnat lounge på Amsterdam med tanke på det stora antalet avgångar.

fcx skrev:Fast det är ju den loungen som gäller även med priority pass? Lite märkligt att inget Starbolag öppnat lounge på Amsterdam med tanke på det stora antalet avgångar.Klicka för att utvidga...

I know men jag tänkte om han nu så gärna ville koma in på loungen kunde han ju ordna med Priority Pass om nu SAS slutat med AMS verkar vara olika bud I tråden.

fcx skrev:Lite märkligt att inget Starbolag öppnat lounge på Amsterdam med tanke på det stora antalet avgångar.Klicka för att utvidga...

Lufthansa hade idag 12 avgångar

Swiss hade 4

Austrian hade 4

Brussels hade 0

SAS hade 8

Så med 20 avgångar känns det som om Lufthansa-gruppen skulle kunna motivera en egen lounge snarare än att låta sina kunder uppleva det elände som nuvarande lounge är. Även SAS med sina 8 flyg känns ju som en bra spelare i synnerhet då de inte har så många fler flyg från Paris men där har en egen lounge (vilket väl även Lufthansa har)

Back