Senaste nytt

Stora ändringar till British Airways Executive Club fr.o.m 1-APRIL-2025

Precis,
de vill att folk som åker på dagsturer till London för att "fika" inte längre ska komma in i loungen. Den typen av kund är uppenbarligen helt ointressant.
Det som lockar är att ha resenärer betalda av Big Pharma, MBB, Canary Wharf i övrigt m.fl.
Med tanke på hur fullt det kan vara efter pandemin på GF T5 får är det bra att man gör något åt saken.
Dock hoppas jag också man stoppar/begränsar de kreditkort som ger tillgång till loungen.

Tidigare har man inte fått tier points alls via kreditkort eller hur?

Inte förvånande att man nu får det, väldigt många bolag verkar ju gå mot att man ska få status därifrån istället för att flyga. Men intressant att man begränsar hur mycket man kan få den vägen till en nivå under bronze - till skillnad från en del andra bolag verkar man alltså fortsatt behöva åtminstone sätta sig på ett flygplan för att få status?

Tidigare har man inte fått tier points alls via kreditkort eller hur?

Inte förvånande att man nu får det, väldigt många bolag verkar ju gå mot att man ska få status därifrån istället för att flyga. Men intressant att man begränsar hur mycket man kan få den vägen till en nivå under bronze - till skillnad från en del andra bolag verkar man alltså fortsatt behöva åtminstone sätta sig på ett flygplan för att få status?
Tror också det är nytt med TP på kreditkort.
Läste på lite forum i natt där det fanns skribenter som hävdade att vissa kreditkort ger tillgång till GF redan idag vilket påverkar.

Med tanke på hur fullt det kan vara efter pandemin på GF T5 får är det bra att man gör något åt saken.
Dock hoppas jag också man stoppar/begränsar de kreditkort som ger tillgång till loungen.

Jag visste inte att det fanns kreditkort som ger tillgång till loungerna. Råkar det gälla AMEX Plat? Frågar åt en kompis...

Jag funderar mest i allmänhet kring hur BA räknat. Jag antar att vad de vill är att folk ska lägga ancillary spend på deras kreditkort eller köpa semestern hos BA Holidays. Jag antar också att de räknat ut att typen BC-resenär är olönsam. Det blir intressant men det gör klart att ens värde är vad man betalat här och nu.

Jag visste inte att det fanns kreditkort som ger tillgång till loungerna. Råkar det gälla AMEX Plat? Frågar åt en kompis...
Definitivt inte. Jag hade Amex BA Premium när jag jobbade i UK, och fick regelbunden reklam för andra kort, bl.a. Platinum, och jag minns inga påståenden om BA-lounger. Har heller aldrig hört förut om att det skulle finnas andra kort som ger access. Vilka är det? Centurion? Några Private banking-kort?

Men jag blir inte förvånad om det blir ökad efterfrågan på Platinum i UK nu/snart, eftersom det nog framstår som ett mer praktiskt sätt att spendera sig till loungeaccess än att fokusera sitt flygande på BA.

Fler och fler program är ju idag revenuebaserade. Även SAS trots att det införts lite i smyg utan att någon riktigt tänkte på det. Med små steg mellan varje biljettklass och där de billigaste biljetterna knappt ger någonting. Så även om det inte finns en direkt och permanent koppling mellan poäng tjänad och kronan än, så är programmet verkligen revenuebaserat.
...
Ärligt talat vet jag inte riktigt hur du resonerar här. EB är väl verkligen inte alls revenuebased, inte ens i smyg.

Här är priser och poäng för en CPH-ARN.

Skärmavbild 2024-12-31 kl. 11.26.29.png

Att få i GoLight / T få 100 nivåpoäng för 273 kr "spend" är väldigt mycket sämre utväxkling än att få 650 nivåpoäng för 504 kr "spend" i GoSmartBio.

Skulle EB gå över till revenuebased, dvs en betald fare x en faktor (dvs en och samma faktor oavsett biljettyp/klass) skulle go-biljetter öka sin intjäning mycket kraftigt jämfört med andra klasser/typer. I excelen ovan tog jag faktor 0,8 som var snittet för poängen i exemplet. Men du ta välja vilken faktor som helst, applicera den på en fare och se själv att goLight blir vinnaren relativt andra klasser om/när EB går till revenuebased.

Vilket är exakt samma sak som hände med Finnair plus - de klasser som tjänade bra innan blev stora relativa förlorare mot de billigaste klasserna. Just för att prisstrukturen är så hoppressad.

Jag tror Light (eller basic)-biljetterna spelar i en egen division. Det känns som att flygbolagen vill straffa dem lite extra genom att säkerställa att en normal poängsamlare inte vill köpa dem. Seating, lounge, baggage, poäng - allt ska vara lite mer RyanAir om du köper en sådan biljett...

Om du gör motsvarande tabell där varje bokningsklass tas med kanske mönstret kommer se lite annorlunda ut.

• Gilla
Reactions: fcx
Helt klart straffas light. På samma sätt ges bio oproportionerligt många poäng, säkert som incitament för det ser bra ut i redovisningen ju fler som väljer det.

Ärligt talat vet jag inte riktigt hur du resonerar här. EB är väl verkligen inte alls revenuebased, inte ens i smyg.

Här är priser och poäng för en CPH-ARN.

Visa bifogad bild 161273

Att få i GoLight / T få 100 nivåpoäng för 273 kr "spend" är väldigt mycket sämre utväxkling än att få 650 nivåpoäng för 504 kr "spend" i GoSmartBio.

Skulle EB gå över till revenuebased, dvs en betald fare x en faktor (dvs en och samma faktor oavsett biljettyp/klass) skulle go-biljetter öka sin intjäning mycket kraftigt jämfört med andra klasser/typer. I excelen ovan tog jag faktor 0,8 som var snittet för poängen i exemplet. Men du ta välja vilken faktor som helst, applicera den på en fare och se själv att goLight blir vinnaren relativt andra klasser om/när EB går till revenuebased.

Vilket är exakt samma sak som hände med Finnair plus - de klasser som tjänade bra innan blev stora relativa förlorare mot de billigaste klasserna. Just för att prisstrukturen är så hoppressad.

Sjävklart finns det undantag och sweetspots, men generellt gäller reglerna att ju mer du betalar som kund, ju fler nivåpoäng får du - även hos SAS. Det är bara att titta på poängtabellen så blir det supertydligt. Men istället för krona direkt till poäng så använder man bokningsklasserna som ”steg”.

Ytterligare ett tydligt tecken är ju hur statusintjäningen frikopplats från hur mycket poäng du får att använda. Konspiratorikern i mig gör att jag tror det gjorts för att minska chocken när man slutligen går över till helt spendbaserad intjäning när Eurobonus troligen går upp i Flying Blue så småningom.

Toppen