Senaste nytt

Stockholm - Aruba, Lufthansa First (award)

Hej!

Sitter och tittar på resa i januari. Drömscenariot är att lyckats få två firstbiljetter till Aruba med Lufthansa, via Frankfurt och Miami. Målet (förutom sol och bad) är att få uppleva FCT i Frankfurt, åka first class och förhoppningsvis mellanlanda med några dagars lo för att se tex Miami.

Efter att ha läst en del inlägg här så förstår jag att smartast är att försöka boka ett par businessbiljetter på önskade datum och sedan boka om till first två veckor innan.

En dum fråga men som jag vill ställa ang bonusresa - är det möjligt att få en layover på ett par dagar i tex Miami eller är det snabbast möjliga väg som gäller? Har ni några andra tips på rutter via Frankfurt som har sol och avkoppling som slutdestination? (Har tex kollar på Mauritius.)
 

AtleFlyg

Medlem
Kolla också så att det verkligen finns first till dina destinationer. När vi flög med Lufthansa till Mauritius på en award fanns det ingen first på de flighterna. Är inte många av de små semesteröarna jag sett first till alls.. isåfall kanske det är first till Miami sen får ni kanske räkna med business resten av resan.
 

Johan Gott

Medlem
Layover är inte tillåtet på eurobonusawards

Från en äldre tråd:
De flesta flygbolag räknar 24h och längre som en stopover. Om det är kortare är det bara en layover.


Ursäkta för off topic:

@agehall Jag har läst många inlägg där du rättar folk som inte har koll på terminologin kring layover och stopover. Jag har uppskattat dessa inlägg eftersom de gett mig chansen att lära mig.

Men nu skriver du att layover inte är tillåtet? Layover är väl visst tillåtet eftersom en sådan är kortare än 24 h? Stopover är däremot inte tillåtet och en stopover är 24 h eller längre.
 

Senator

Moderator
Innan detta spårar ut:

Layover:
Layover - Wikipedia

Stopover:
Stopover | Definition of Stopover by Merriam-Webster

Den juridiska termen som flygbolag använder är STOPOVERS då detta regleras i de s.k. "Fare Rules". En STOPOVER räknas olika; t.ex. räknas en STOPOVER inom USA och Kanada så kort som 4t. Man måste altså åka vidare inom 4t om en sådan connection finns. För internationella resor är normen inom 24t. Tiden mellan byten är en TRANSIT.

Så om vi håller oss till termen STOPOVER och fimpar "layover" kommer livet blir enklare, och det blir även enklare att besvara en fråga. Så i 99% av fallen som våra medlemmar har är frågan om STOPOVER på en internationell resa där det handlar om att resa vidare inom 24t en s.k. TRANSIT eller stanna längre än 24t, en s.k. STOPOVER.

Kärnfrågan gällande EuroBonusbokningar:
JA till TRANSIT under 24t
NEJ till STOPOVER som överstiger 24t
 
Toppen