Senaste nytt

Statusplaner 2024

FilipJ

Medlem
Tar idén från @M.K från förra året vidare.
Vad är era statusplaner? Antar att ovissheten kring SAS och Sky Team ställer vissa saker på sin ända.

Länk till förra årets tråd.
 
  • Gilla
Reactions: M.K

FilipJ

Medlem
Kör samma upplägg som förra året:

Flygprogram:
SAS - Guld
Årets guld (kvalperiod mars-feb) klart sedan fyra månader. Ingen chans på diamant.
Har fler extrapoäng än vad jag kan göra av med just nu, men det är lite ett i-landsproblem. Och vem vet vilka sweet spots som uppenbarar sig när SAS byter till Sky Team. Har inga resor bokade, men vet att det kommer bli några med jobbet relativt tidigt 2024. Borde inte vara omöjligt att preppa bra för nästa guld. LTG hägrar, 6/10 år klarade... Vem vet om LTG ens kommer att kunna tjänas in om 3 år. :)

Asante - Guld
Som många andra matchad till guld. Har inget behov av att förnya då ovanstående guldkort sannolikt kommer bli Sky Team under 2024.

Star Alliance - oklart!
Vet inte vilket Star Alliance bolag jag kommer börja samla poäng hos när SAS går ur. Jag kommer flyga mest med SAS och Sky Team när de byter, men jag vet att det kommer bli resor med Star Alliance också.

Hotellkedjor:
Hilton Honors - Guld
Blev mycket snällt giftad ett guldmedlemsskap från @bvs. Det har kommit väl till pass, och jag har aktivt styrt nätter till Hilton som en konsekvens av detta. I och med en "fast track to gold extention" via jobbet har jag nu guldet säkrat till mars 2025. Känns riktigt bra och användbart! Haft flera bra uppgraderingar redan.

hotels.com - ingen status längre
Undviker hotels efter devalveringen.

Strawberry - Guld
Här är en riktig surprise. Jag övervägde kreditkortet för att få guld, och när kampanjen i början av sommaren kom att man direkt blev guld hoppade jag på. Med lite hjälp av familj som hade spend jag kunde få till detta kort ramlade poängen in kvickt, och jag har nu färre än 25k poäng kvar till slutet av maj för att bli platinum. Satsar alltså på platinum. Är hitintills rätt nöjd med guldkortet som triggat några uppgraderingar och dessutom gett användbara vouchers att använda i café/restaurang.

Kreditkort:
SAS Amex Premium
Nyss uppgraderat. Behöver inte elite för guld denna kvalperiod. Om jag behöver det för nästa hoppas jag på en uppgraderingskampanj i slutet av året.
Är inte alls nöjd med prishöjningen. Inser att jag inte alls är säker på att jag behåller Premium ens efter att jag tjänat in voucher.

SAS Mastercard Premium
Har dragit in fler statuspoäng under året med det nya intjäningssytemet än vad jag trodde. Har definitivt underlättat guld. Kommer mest sannolikt behålla detta kort och nyttja flypremium för att bränna lite mer poäng. Från och med februari blir detta primärt mastercard igen för att börja få statuspoäng från mars.

Strawberry Mastercard
Skaffat under 2023 och är som tidigare nämnt mycket nöjd med detta. Har använt det som primärt kort när det inte vara dubbla poäng på SAS Mastercard.
 
Last edited:
Toppen