Senaste nytt

Start på ett nyt BAEC-år: kortvisit till Sicilien

Flying Finn

Medlem
Det här blir en reserapport i en lättare format än min ännu pågående rapport om resan till bl.a. Kanalöarna, El Salvador och Oregon. Jag fortsätter med det reportaget nästa vecka, men börjar nu mitt minireportage om 320 TPs och fyra BA-flyg för att återkvalificera BAEC-medlemsåret 2020-2021.

Mitt nya medlemsår som Gold (Oneworld Emerald) har nu börjat och jag ville undvika att vara tvungen att vara hemma i Finland under midsommaren. Jag är inte stereotypisk angående midsommarfirandet. Det bara inte är en fest som är i min smak. Har aldrig varit precis någon stugmänniska. :) Jag har t.o.m. arbetat hemma på midsommaren med att göra upp personalscheman. :D Naturligtvis gillar jag att ta de lugnt och ha egen tid, men jag föredrar numera att åka bort. Är mera en globetrotter än en som gillar att uggla på en stuga på landet.

Eftersom jag behöver fyra BA-flyg för att förnya mitt guldkort, så bokade jag redan i januari en kortvisit till Sicilien, vart jag har aldrig förut varit. Har inga bestämda planer i Catania (CTA), vart jag flyger imorgon från Gatwick, utan jag avnjuter friheten från midsommarstöket på stormarknaderna och jäktandet med att vara hit och dit. :cool: Jag har hyrbil (borde vara Fiat 500X, men få se om de överraskar med en uppgradering, även om CTA har inte Hertz President's Circle -förmånen) och ett besök till Etna är mitt enda förhandsplanerade mål. På måndagen har jag en dag i London.

Efter att jag hade bokat den här resan, så kom det till BA-flyg för mitt nya medlemsår, så jag skulle inte behöva flyga nu till Sicilien med BA för att förnya status. Där med är denna resan änkom för att roa sig över midsommaren. :)

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

På väg till Helsingfors-Vanda flygplats för eftersmiddagsflyget till London med BA. Det blir ett besök till Finnairs nya Platinum Wing och flyg i affärsklassen Club Europe.

Kunde nästan tro att Scotty från Star Trek hade teleporterat mig, när jag satt mig på snabbtursbussen till H:fors. Tydligen är jag nu på väg till Arlanda. ;)

Image-3375.jpg

Kunde ha valt att åka med ett stort antal avgångar från Finlands största bussbolag, men jag valde att åka med ett bussbolag i minsta storleken - en person som gör allt som egenföretagare och äger endast en buss. Stöder alltså alternativet till det stora och etablerade. :) Det är praktiskt att kunna åka utan biljett. Angav endast min identifieringskod vid påstigning. Kunde ha angivit vid nätköpet t.ex. Flying Finn som mitt "lösenord." :D

Bussen är alltså en begagnad Volvo från Flygbussarna, i fall någon inte kommer underfund med det från ledtråden på bilden.

Miniresan har börjat. :) Jag önskar mina läsare en god midsommar, oberoende av hur ni spenderar den!

Härligt, Sicilien är fin fint, är där nere ofta för att hälsa på familj och fylla på vinförrådet, blir en tur dit om 1½ vecka :) inte för att det är nått ovanligt med hyrbilar men rapporteras om en del strul med det på Catania fast skulle egentligen inte tro att det är mer än det vanliga lotteriet med personal som tror de ska försöka blåsa nån turist. Sällan jag är inne i Catania för orkar inte med stora städer i deras värme så håller mig mest runt Taorminaområdet norrut så hinner du dit uppåt nått så har jag säkert lite tips.

Kanske den mest plåtade bilden från HEL T2 för sociala medier m.fl. Måste väl även själv ta en sådan här bild för första gången. :) Inget nytt med den här stora avgångstavlan, men kanske den ger folk en känsla av att åka ut på äventyr?

CTA_001.jpg

Utanför Finnairs nya Platinum Wing -lounge och förnyade Business Lounge:

CTA_002.jpg

Loungereceptionen:

CTA_003.jpg

Bardisken med full service, det finns ingen fri utskänkning av alkohol eller självbetjäninsalternativ för alkoholfria drycket, allt beställs från baren:

CTA_004.jpg

Jag gick direkt till matserveringen, var det finns dagtig á la carte tillgänglig. Idag fanns det tre olika huvudrätter. Buffén är fritt tillgänglig och den dubblerar även som förrätter till á la carte -utbudet. Tittade inte närmare på de några varma alternativen den här gången. Tog endast för mig en tallrik med mat som förrätt.

Servicen var nog bra och vännlig. Dock servitören visste inte vad för champagne (vanlig och rosé) som serverades, när jag frågade i fall champagnen är Joseph Perrier lik ombord. Hon tog själv initiativet att visa mig båda flaskorna. :) Valde att dricka rosé.

Måste nog medge att jag blev riktigt imponerad av bordsbetjäningen. Började faktiskt påminna en First-lounge. Ett litet minus för att servitören inte visste vad hon serverade.

CTA_005.jpg

Menykortet för dagen:

CTA_008.jpg

Mina buffékap till förrätt:

CTA_006.jpg

Valde till huvudrätt asiatisk wok med torsk. Ger som vitsord 4/5. Helt okej, men påminnde nog om lunchrestaurangmat och råvarorna var inte speciellt högklassiga.

CTA_007.jpg

Valde pannacottan som efterrätt, vitsord 3/5:

CTA_009.jpg

Efterrättsbuffén var inte så speciell. Personligen tyckte jag om att det fanns örfilar. :)

CTA_010.jpg

Matbuffén med för- och huvudrätter, och bröd:

CTA_011.jpg

Åt en örfil för första gången med en G&T. :D Det blev att avsluta besöket med att pröva Arctic Blue Gin från baren. Bartendern serverade min dryck med tre st. buskblåbär. Det blev en lite annorlunda G&T på så sätt. Tyckte nog om ginen. Smaken var inte typ Bombay Sapphire eller Gordon's, utan den hade mera finess och var smidig att avnjuta.

CTA_012.jpg

Efter att jag lämnade loungen, så passerade jag den nya öppningen, Aukio, som var helt trevlig med ljuseffekterna, men personligen hade jag på förhand förstått att det skulle varit något mera speciellt. Där med var nog inte så mycket att skriva hem om. :) Kanske jag är kräsen, men desto mera man ser olika flygplatser, desto svårare blir det att bli imponerad. Personligen tycker jag att öppningen är närmast en öppning med bänkgrupper och en grafisk show.

CTA_013.jpg

Något som alltid förbryllar mig är hur man tycker att det är något speciellt att komma se norrsken i finska Lappland. Det finns nog rätt så många länder var man ser dem. Och så finns det ju alltid aurora australis (sydsken). Nå, så länge någon från t.ex. USA kommer hit för att se några ljusfenomen och inte t.ex. åker till Alaska eller Kanada, så tackar jag för momsintäkterna. ;)

BA till LHR avgick från de nya gaterna. Utrymmena är mera rymliga än i de gamla delarna av T2. Har inte själv varit i den här delen av terminalen tidigare.

CTA_014.jpg

Härligt, Sicilien är fin fint, är där nere ofta för att hälsa på familj och fylla på vinförrådet, blir en tur dit om 1½ vecka :) inte för att det är nått ovanligt med hyrbilar men rapporteras om en del strul med det på Catania fast skulle egentligen inte tro att det är mer än det vanliga lotteriet med personal som tror de ska försöka blåsa nån turist. Sällan jag är inne i Catania för orkar inte med stora städer i deras värme så håller mig mest runt Taorminaområdet norrut så hinner du dit uppåt nått så har jag säkert lite tips.

Siracusa, Taormina och Messina är några potentiella alternativ för fredag och lördag. Naturligtvis är rekommendationer välkomna. :) Troligen kör jag först till mitt hotell och där efter kör längs serpentinvägen vid Etna. Något positivt är att parkeringsappen Easypark fungerar även i Catania, så behöver inte luska ut hur eventuell gatuparkering ska betalas.

Verkar vara ett lysande midsommaralternativ. Själv har jag sedan 2002 spenderat varje midsommar på sydvästra Sicilien (och resten av sommaren med för den delen), med undantag av 2004 då vår dotter föddes. Regn och 13 grader i Malmö.

Alternativt skulle du kunna åka runt i den syd-östra delen. I Noto och Modica finns det väldigt vackra katedraler och den i Modica bör man besöka på kvällen. Även Ragusa Ibla och Casa di Montalbano i Punta Seca kan vara värt ett besök. Vägarna lämpar sig bäst för motorcykel, men trafiken är måttligt utför städerna och man slipper dessutom trängas med en massa andra turister.

Rapporterar mera i detalj i senare, men det var en bra lösning på tanke med vädret att idag vara uppe i bergen var Ragusa, Modica och Noto är. Här i Modica är det just nu "endast" +33C, men de blåser lite, så det är behagligt. I Catania är det just nu +40C och Servizio Meteorologico har gett en temperaturvarning. Det kommer enligt AccuWeather-appen ännu bli +41C idag. Kör till flygplatsen från Noto om en fyra timmar.

Tippset från @henrik l var gott. Tackar för det! *tumme*

Hälsningar från flyget CTA-LGW! Jag skriver det här inlägget offline, eftersom olikt bl.a. AY, SK, D8 och AA, så har BA ännu heller ingen Wi-Fi och deras Wi-Fi-strategi är annors också rätt så... nå, stenåldrig. Annors också undrar jag hur någon kan beställa Dreamliner med gamla Club World och utan Wi-Fi... :rolleyes:

På torsdagen flög jag med BA HEL-LHR och jag väntade med intresse hur mitt nya medlemsår synns som BAEC Gold i recognition. Nå jag fick nog minsann brittisk "recognition" - ingen brödkorg bjöds för mig innan jag påpekade om saken och annors också var servicen närmast ampert eller sterilt. :rolleyes: Flygvärdinnan brydde sig inte om att vänta 2-3 sekunder att jag hinner tömma mittborder. Det tänkte bli en nötknäckare av min lunchbricka...

Castelnau och mandlar, innan brickan hämtades:

CTA_015.jpg

Tre olika huvudrätter fanns att välja från, citerar från menykortet:
  • Braised Welsh lamb shank, grilled vegetables, celeriac mousseline
  • Handmade spinach gnocchi, sun-dried cherry tomatoes, mozzarella, panna sauce
  • Loch Fyne smoked salmon, avocado, creamy celeriac, grilled prawn
Jag satt i 3. raden och laxalternativet hade i det skedet tagit redan slut, då det blev min tur att beställa. Om jag räknade rätt, så hade det funnits endast två stycken av den ombord. :confused: Jag hade dock valt att ta det vegetariska alternativet (gnocchi med spenatfyllning) redan innan dess.

CTA_016.jpg

Varmrätten var helt okej, men inte åtmistone bättre än min wok i Finnair Platinum Wing innan flyget.

Mindre överraskande en G&T. ;) Och jo, jag dricker även vatten, fast normalt synns det inte på mina cateringbilder. Speciellt under longhaul borde man dricka vatten och jag gillar startk det när det finns en 0,5 l vattenflask vid ens sittplats i affärsklassen.

CTA_017.jpg

I luften lite sönder om Ribe:

CTA_018.jpg

Eftersom mitt långa reportage är ännu på hälft, så har det inte ännu blivit aktuellt att berätta om var jag övernattade i London efter att jag kommit tillbaka från Nordamerika via Frankfurt och Jersey. Som jag skrev i den andra tråden, så den resan inkluderade många försöks-/provkörningselement. Ett av dem var att optimera övernättningar i London, då jag stannar endast en natt och den inträffar mellan ett flyg till/från Heathrow och till/från Gatwick. Sådana övernättningar har ingen turismfaktor och jag vill undvika att slösa min tid på att ta mig till/från ett hotell, när jag även måste byta flygplats. Dessutom så känns det dumt att betala i onödan för ett hotell inom Transport for Londons (TfL) taxazon 1, när man helt bra kan övernätta utanför den.

Det är inte frågan om att vara snål med t.ex. vad allmänna färdmedel kostar, utan medveten som resenär. Jag har ringa problem att betala för ett gott hotell när det finns grunder för det (har bl.a. ***** på kommande senare i år några gånger), men jag ser inget intresse att slösa pengar på att sova fint när jag är på väg någonstans och inte kommer att avnjuta mitt rum så mycket. Då ger jag mera vikt för att få "best bang for the buck", d.v.s. priset och kvaliteten bör vara i balans, plus jag vill att läget är optimalt för en transfer.

Efter att jag studerat alla transportalternativ för att byta flygplats från Heathrow till Gatwick eller vice versa, så det mest centrala läget mellan flygplatserna är Croydon. Från järvägsstationen East Croydon är Gatwick följande stationen med Southern. Från East Croydon går det direkt stadsbuss (X26) till Heathrow Central Bus Statione vid terminalerna 2 och 3. Det snabbare alternativet är antingen direkt med Southern till West Brompton eller så med byte i Clapham Junction till Overground. Från West Brompton är det metro via Earl's Court som gäller. Eller så kan man åka tåg till Feltham och byta till stadsbuss. I princip är det snabbt att åka via centrala London, men personligen tycker jag att Clapham Junction och East Croydon är mycket mera praktiska än t.ex. Paddington, i fall man skulle åka TfL Rail och metro. Paddington och Victoria är stora järnvägssstationer med massor av folk i jämförelse med t.ex. Centralstationen i Sthlm. Det är i praktiken smidigare att undvika dem. Dessutom så påverkar mitt val av hotell att jag vill vara bara positionerad på tanke med följande dagen, även om jag inte är direkt nära LGW/LHR.

Jag kunde ju naturligtvis ta ett hotell vid någon dera flygplatsen och åka med National Express -buss mellan flygplatserna, men det betyder t.ex. mindre alternativ för mat och dryck nära hotellet. Dessutom så finns det ofta billigare alternativ till hotell, i fall man inte övernattar i omgivning av flygplatsen. I fallet Heathrow är det dock förmånligt med Accor Hotels, t.ex. Mercure, Ibis och Ibis Styles är ofta billigare än vad kunde förvänta sig.

Eftersom jag har flera resor under 2019 med övernättningar i London och i samband av två av mina resor så blir det att byta flygplats, så utnyttjar jag det för att pröva olika transportalternativ mellan flygplatserna och två olika hotell från de kedjorna jag har lojalitetsstatus med (Accor Hotels och Best Western). Båda kedjorna har ett hotell i Croydon och de ligger vid NHS Croydon University Hospital, varifrån det går 24/7 buss till järnvägsstationerna West Croydon och East Croydon. Båda hotellena är grundrenoverade och prisklaeen är oslagbar i jämförelse med motsvatande kvalitet i t.ex. Kensington eller Paddington. Vi talar om rum i klass 40-60 £/natt, beroende på tidpunkten. Min första resa så provkörde jag Best Western Plus Croydon som BW Rewards Diamond. Nu provkörde jag Ibis Styles London Croydon Hotel som Le Club AccorHotels Gold. Båda hotellena ligger i samma kvarter, ungefär mittemot sjukhuset. Intill båda så ligger även moskén i Croydon, vilket var inget problem för mig. De gör inte bönestundsutrop från minareten. Även om det skulle hojta vid soluppgången, skulle jag troligen sova som en stock. :p

Ibis Styles London Croydon Hotel

CTA_019.jpg

Fastigheten är inte nära på ny, men den har grundrenoverats när hotellet har blivit Ibis Styles. Jag hade bokat ett rum för en person som hade en enkelbädd, men jag hade blivit gulduppgraderad till ett rum för två.

CTA_020.jpg

Frukostutrymmet intill receptionen:

CTA_021.jpg

Välkomstvattenflaska på rummet:

CTA_022.jpg

Vilket av alternativen i Croydon rekommenderar jag?

Jag avslöjar mitt svar först efter att jag skrivit om Best Western Plus i den andra tråden, men jag kan i det här skedet konstaterat att mitt resonemang om Croydon som ett ypperst optimalt alternativ för att övernatta i samband med att byta flygplats fungerar riktigt bra. :) Mycket bättre värde för pengarna än många hotell i eller nära centrala London.

Last edited by a moderator:
Toppen