Förra veckan så flög jag med Air China från Hong Kong via Beijing till Stockholm. Dagen innan min avresedag så fick jag ett meddelande om att mitt flyg till Beijing hade blivit avbokat (pg.a tyfoon)
Vid kontakt med Air China informerade kundtjänsten att alla flyg från Hong Kong till Beijing var fullbokade, så de kunde endast omboka mig till ett Cathay Dragon (codeshare?) flyg från Hong Kong via Beijing till Stockholm med avresa två dagar senare (efter min avresedag). Jag bad om att bli ombokad till direktflyget med SAS till Stockholm (samma dag som min avresa), då SAS fortfarande hade ekonomi biljetter till salu och inte var inställd. Kundtjänsten förklarade att dem inte kan omboka till andra flyg än Air China, men föreslog att jag själv skulle köpa SAS biljetten och därefter skicka en ansökan om refund.
Jag är Star Alliance guldmedlem, och reser mestadels med flygbolag som är medlem i alliansen. Det här är första gången jag har upplevt en sådan extrem ombokning. Är detta en regel i dem flesta flygbolag, dvs. att dem inte ens ombokar till ett annat flygbolag inom samma allians?
Vid kontakt med Air China informerade kundtjänsten att alla flyg från Hong Kong till Beijing var fullbokade, så de kunde endast omboka mig till ett Cathay Dragon (codeshare?) flyg från Hong Kong via Beijing till Stockholm med avresa två dagar senare (efter min avresedag). Jag bad om att bli ombokad till direktflyget med SAS till Stockholm (samma dag som min avresa), då SAS fortfarande hade ekonomi biljetter till salu och inte var inställd. Kundtjänsten förklarade att dem inte kan omboka till andra flyg än Air China, men föreslog att jag själv skulle köpa SAS biljetten och därefter skicka en ansökan om refund.
Jag är Star Alliance guldmedlem, och reser mestadels med flygbolag som är medlem i alliansen. Det här är första gången jag har upplevt en sådan extrem ombokning. Är detta en regel i dem flesta flygbolag, dvs. att dem inte ens ombokar till ett annat flygbolag inom samma allians?