Senaste nytt

Stökigt (väder) i New York just nu!

Brandten

Medlem
ATIS rapporterade 2-4 inch med snow. Kom en hel del på bara 3h så förstår att det blir förseningar. Ser likadant ut på alla 3 flygplatser (EWR/JFK/LGA).
55cc93fc7ffe12f84b08ef37da09e183.jpg

0c2d18933a0186bf03f508230fbefa94.jpg

1dd2f9cb64f7195a6390430766766d57.jpg

Last edited:
Tydligen alla tiders rekord för mängd snö i new york på detta datum. Mycket kaos även i marktrafiken. En god vän till mig var den *enda* sjuksköterskan som lyckades ta sig in till nattpasser på ett av new Yorks största sjukhus...

Klassisk storm i östra USA som ställer till det. Tur den kom nu och inte måndag-onsdag nästa vecka som är den största reseperioden i USA med tanke på att nästa torsdag är Thanksgiving.

Jag vet inte hur många stormar jag har fastnat i borta i USA under de 25 år jag har snittat 4-5 resor per år, men mellan tummen och pekfingret är det i alla fall 10-12 gånger jag har fastnat någonstans, nu senast i mars - 2018 med en s.k. "Nor'easter". Kombinationen av extremt väder, dåliga processer, ett luftrum som är rätt fullt, gammal och kass infrastruktur är inte så bra.

Mitt bästa/värsta minne var jul/nyår 1998-99 då jag skulle flyga DEN-ORD(UA)-CPH-BGO(SK)-CPH-SEA(SK)-DEN som jag hade bokat med EuroBonuspoäng i ekonomiklass (chock!) Måste ha varit runt 20:e december och O'Hare fick värsta stormen på 20 år. De flygplan som var i luften fick landa medan enbart internationella avgångar fick flyga. På hemresan tog jag $800 i resecheckar i CPH då SEA var fullbokat. Fick sista platsen i Business ombord SK943 där en kompis hade också blivit uppgraderat. Halvvägs över Atlanten, precis när vi öppnade Rémy Martin XO flaskan (anekdot: på den tiden var rykte om SAS att man öppnade ny flaska varje flight och slängde korken) så berättar den söta flygvärdinnan att det var snökaos på O'Hare.

Alla anknytningar var inställda: jag och polaren först av. Mitt bagage var i SEA, så jag tog första och bästa SAS-anställda som hade blockerat ett antal rum på Westin. Eftersom jag skulle ha varit i SEA och åkte Business så fick vi ett av dom. Sen gick vi till United som bokade om oss till nästa dag. Polaren bodde med mig.

Tur att vi blev ombokat då det var ungefär 1km med kö till Service Center nästa dag.

#detvartiderdet

Hade en spännande tur till Auckland förra året på Lucia. Snöstorm i Göteborg så sent inkommande plan från Frankfurt plus tekniskt fel på kärran visade det sig. När vi landade i Frankfurt så hade vi 15min till avgång med SQ till SIN men det kunde vi glömma. Fick gå och boka om vid service desk och damen där var inte speciellt sugen på att skicka oss all 6 på samma flyg och erbjöd oss att 3st kunde flyga via Shanghai och vara framme 1 dygn senare än original bilj och dom andra 3 via Los Angeles och vara framme 12 tim senare än original. efter mycket tjat och hetsiga diskussioner så fick vi flyga via Paris med SQ vidare till Singapore. 15 tim stop i Singapore för vidare färd till Brisbane också med SQ. Där ville inte Quantas ta med oss sista biten till Auckland för det var bara 45min innan avgång så vi blev ombokade igen med Air New Zealand och fick vänta ytterligare 4 tim innan vi kom iväg. Vi landade 23 timmar senare än vi skulle och då var alla 6 väskorna försvunna :) och vi hade prick 24 timmar på oss innan nästa flyg skulle gå till Nadi. Ursprungsbilj var med SQ. Hela resan till Auckland slutade på 60tim :)

Jag hade tur igår kan man säga. Var i Miami och hade sista kärran hem till LGA när jag vaknade och såg en väder alert. Som luttrad östkust bo så var det inget svårt beslut att ta sig ut till flygplatsen asap. Såg att det fanns bra med platser på AA kl 1533 till LGA och bokade in mig på den utan problem.

Precis innan boarding meddalar man att de icing inte funkar på ett fönstret i cockpit som måste fixas. Detta klaras av på 30 min och vi är på väg.

Full fart upp tills vi närmar oss DC och kaptenen säger sorry, vi får flyga hold i ca 30-45 min ovan philly i stormen då LGA stängt. Lutar mig tillbaka och det är rena rama berg och dalbanan. Vi har två stackare som börjar kräkas med ca 10 min mellanrum. Folk går på,toaletten fast skylten är på och flygvärdinnorna gör ett bra jobb för att garantera säkerheten. Lite mera hold och kaptenen säger att LGA är stängt fortfarande och att vi ska försöka landa på JFK då de har längre banor fast trafiken inte är igång och att de har bättre snöröjning. Efter mera hold och sedan den mest kroka inflygningen så landar vi på JFK. Folk applåderar och skakar händer med varandra.

För mig blev det vinstlott då jag kunde hoppa på tuben hem från JFK och var hemma 50 min senare i Brooklyn.

Toppen