Senaste nytt

Split flygplats

bachelor

Medlem
Har sökt en del på forumet och google och fattat att Split inte har loungeaccess med SAS status. Men har man tillgång till fasttrack genom säkerhetskontrollen? Eller priority check-in? Reser som diamond på awardresa med familj med sas plusbiljetter.
 

IcyPower

Medlem
Ja det är en liten flygplats och ofta kraftigt överbelastad under sommaren, så räkna med att få stå i kö för incheckning ett tag och inga gräddfiler. Jag har kommit in i loungen med priority pass, den är inte mycket att ha heller - ett tips är att checka in väskorna och äta nåt i restaurangen utanför säkerhetskontrollerna, innanför finns nästan ingenting! (Det var dock några år sen sist jag var där så jag vet inte om de byggt ut något sen dess).
Flygen lyfter ofta för sent pga att de måste bussa ut alla passagerare och helt enkelt inte hinner med under högsäsongen. Känns rätt frustrerande att stå och vänta på en buss ut till ett plan som står 100m bort..
 

henke12

Medlem
Loungen är verkligen inte nåt att hurra för!
Håller med om tipset om äta i restaurangen utanför säk.
 

PetrelliDK

Medlem
Split lufthavn er en katastrofe.

Giga køer til alting(først check-in, så Security og så for at få tjekket pas lige efter) ville dukke op min. 2 timer før, hvis det er Juli/August.

Ikke andet mad at finde, end et par dårlige sandwiches når du er på den anden side.

Good luck.
 

coclol

Medlem
Jodå det finns en businessclass check in kö som fungerade fint för mig så sent som i fjor.
 

Ampersand

Ny medlem
Finns en minimal star allience lounge, men när vi var där förra sommaren påstod de att SAS inte betalat avgiften så vi kom inte in. Liten och trist flygplats, försök spendera så lite tid som möjligt där.
 

Abbs

Medlem
Finns en minimal star allience lounge, men när vi var där förra sommaren påstod de att SAS inte betalat avgiften så vi kom inte in. Liten och trist flygplats, försök spendera så lite tid som möjligt där.
Det är ingen Star Alliance lounge.
 

dino_81

Medlem
Finns en minimal star allience lounge, men när vi var där förra sommaren påstod de att SAS inte betalat avgiften så vi kom inte in. Liten och trist flygplats, försök spendera så lite tid som möjligt där.

Precis, SAS sa ju upp avtalet med alla* tredjepartsloungerna för längesedan. För att vara exakt så är det varken en Star Alliance Lounge eller en lounge som drivs av ett bolag inom Star Alliance som finns på flygplatsen i Split.

*Amsterdam undantaget.
 

bachelor

Medlem
Kan posta min upplevelse då det kanske hjälper någon. Incheckning+bag drop+passkontroll+säkerhetskontroll tog sammanlagt 15 min med en ettåring och en treåring samt min sambo, vart väldigt imponerad. Det berodde till stor del på att vi hade barnvagn med som gick som stort gods och fick gå i en specialkö. Var också förvånansvärt bra info från en massa värdar som stod utplacerade lite varstans.

Loungen var ju en katastrof, helt tomt. Det står star alliance stort på skylten utanför men bara ett fåtal flygbolag finns med, bla lot och lufthansa. När jag spelade dum och nämnde star alliance gold frågade han för vilket bolag och när jag sa sas sa han som nån tidigare nämnt no pay from SAS.

Väl uppe vid gaterna var det som ni postat totalt knökfullt, stod en timme med sura barn utan att hitta sittplats och till slut satte vi oss på golvet. Däremot var flygresan i övrigt rena drömmen. Endast 8 pers bokade inklusive oss på dryga 45 platser i plus gjorde att man fick fint svängrum och ettåringen kunde ligga och sova på en helt egen rad.
 
Toppen