Sorgligt att se att KLM fortfarande använder låg standard på business class.

peppex

New member
Hej

Finns det fler än jag som tycker att det är för låg standards på KLM och numer även AIR France business class lång turer ?



1) Bricksystem.

2) Plastlock över maträtterna väl synligt för business class passageraren, sorglig syn.

3) Tråkigt upplagd mat, usel textur, ingen känsla för upplägg av mat.



Detta ger mig som business class passagerare en tråkig upplevelse, en känsla av ekonomi class trotts att jag har betalt så mycket mer !



Emirates, Singapore airlines, Lufthansa, SAS, British Airways, American Airlines mfl har högre standard och där förekommer det inte lika mycket plastlock m.m synligt o dessutom trevligare och mer aptitretande upplägg av maten.
 
Flög med Asiana från Seoul till Manilla nyligen, tyckte presentationen av maten va fruktansvärt tråkig och påminde väldigt mycket om Economy, inte speciellt rolig mat heller, sen så blir man ju lite påverkad av att man tidigare på resan avnjutit en 9 rätters i First till Seoul som va världsklass, men ändå...
 
Business class och dess pris så ska det vara av bättre klass.



Många flygbolag har höjt sin standard såväl business class som first class mycket högt medan andra fortsätter med lågbudget i business class som t.ex. Air France som helt plötsligt sänkt sin kvalité oförklarligt, KLM, Finnair mfl som inte alls vill konkurera , märkligt.



Jag ska ha glädjen att inom kort flyga first class Stockholm-Dubai Emirates B777-300ER, Dubai-Sydney Emirates A390-800, Sydney-Singapore A380-800 Ser mycket fram emot att testa first class i dessa flygbolag och plan, ska bli ett samt nöje hoppas jag. ;-)
 
Tänkte precis detsamma. Har inget emot locken över maten. Vi vet att alla bolag har det. Det garanterar hygienen. Att sedan maten kunde vara roligare är en annan femma.



Brickan kan väl diskuteras men det snabbar ju upp servicen en aning. En liten veckad linneduk över ett flygplansbord känns inte direkt exklusivt det heller. Hur man än vrider och vänder på det så sitter man ändå på ett flygplan och äter mat som inte är nyligen tillagad. Sedan kan man ju försöka intala sig själv att det är exklusivt på något vis men det är det ju egentligen oftast inte. Om man nu inte enbart jämför med ekonomillådorna. Lufthansa, British Airways (och många till) business har väl förresten också en bricka men med en linneduk över, även på longhaul, eller missminner jag mig?



First är något helt annat. Där ska det vara stor skillnad.
 
Det är på långturerna jag menar, jo du har rätt i mycket. Jag tycker att det kunde vara mer finess med maten och man kan ju faktiskt ta bort plastlocken precis innan maten serveras, ser lite trevligare ut att slippa se plastlocken. Det är främst business class som jag tycker att vissa bolag är klart sämre när det gäller business class t.ex.Finnair, KLM, slarvigt och emellanåt oaptitligt tråkigt upplagt måltid utan finess. Se de bolag som är överlägset bäst t.ex. Emirates Qatar, Singapore airlines, Lufthansa, American airlines mfl har betydligt trevligare upplägg och det behöver inte kosta mer, det enda som behövs är att lite fantasi och servicekänsla.



Jag förstår och håller med att plastlocken är bra för hygienen absolut, helt rätt. men man kan väl ta bort dem precis innan man serverar, lite snyggt.
 
Finnair har så tråkigt men effektivt upplägg ang matserveringen, säkert god mat men man får tydlig ekonomi class känsla över deras servering, Men comforten är modern och säkert bekväm.
 
Nej, tyckte inge vidare om maten. Tråkiga rätter och ekonomiklass på upplägget. Komforten är inte super i A350 heller, väldigt trång benlåda. Men nu blir det väldigt OT
 
Kolla in på Emirates , bra comfort men lite föråldrad 2-3-2 komfig jämfört med dagens moderna och god mat, inget plast så långt ögat kan nå, riktigt fin business class nivå. Kommer bli ännu bättre efter moderniseringen.
 
Intressant diskussion. Svårt att slå tex Qatar, man jag flög KLM t Bogotá och det var toppen. Det var fyra pers i C-kabinen. Servicen på topp. Tbx m AF från Panama City och flyget var överbokat, vilket ledde t en sämre upplevelse. Samma sak har jag varit med på Korean, full kabin - dålig service, tom kabin, toppen upplevelse.



När det gäller presentation har jag inget emot bricka, känner kanske tvärt om att då vet jag att ingen tafsat eller nyst i maten och att allt är med på brickan. Det är också lätt att snabbt kunna duka av när man vill.
 
Hvis man får maden på en "bricka" (bakke?) kan man jo bedre overskue hvad man får og har mulighed for at variere lidt, f. eks. nippe til forretten mens man spiser hovedret m.m. Selv kan jeg godt lide en bid ost inden måltidet, det kan nogle gange godt lade sig gøre. KL har skuffet mig. Jeg "rater" AF højere og værdsætter deres mad højere end QR (jeg er måske blevet træt af den...)
 
Back
Top