Senaste nytt

Sommarhus i Stockholm skärgård

Jag befinner mig i valet och kvalet med att köpa ett sommarhus i stockholm skärgård och skulle gärna vilja höra era åsikter/kommentarer. Jag placerar topicen i resmål då stockholm skärgård är ett resmål i sig :). Era kommentarer och åsikter hjälper mig i valet att fatta ett beslut eftersom jag vill att köpet ska vara rationellt (vilket innebär att jag en dag kan sälja det utan att gå ner väsentligt mycket i pris samt att det är en relativ likvid tillgång som passar många i smaken).

1. Föredrar ni sommarhus på fastland eller ö
2. Föredrar ni strandtomt men ingen vid havsutsikt eller 2 min ner till havet men vid havsutsikt från huset
3. Föredrar ni bilfri ö eller en lättåtkomlig ö som nås med bildväg
4. Är det viktigt för er med daglig waxholmsbåt schema eller räcker det med helger under vissa delar av året
5. Föredrar ni moderna arkitektritade hus med stora fönster alt det traditionella svenska stimmerhus eller rött trähus med vita knutar
6. Betalar ni gärna mycket extra för att få hav istället för sjö
7. Är det en deal-killer om ön inte har några livsmedelsbutiker/cafeer/etc alls?
8. Kan du acceptera att köpa ett hus som du endast kan vara i från april-okt eftersom andra tider är ej framåtkomliga med t.ex wbåt (du måste ha egen båt annars)
 
Last edited:

majer

Medlem
1. Ö. Det blir en mer gemytlig och avskärmad känsla på en ö jämfört med fastlandet. Känslan av att man lämnar vardagen blir mer påtaglig.

2. Definitivt havsutsikt även om det tar 2 min att nå vattnet.

3. Hellre bilfri, men dock med möjlighet till fyrhjulingar eller liknande för enklare transporter.

4. Det räcker med waxholmsbåt under sommarhalvåret.

5. Vilket som. Moderna hus har sina fördelar, äldre har sin charm.

6. Så länge jag har möjlighet så betalar jag lite extra för hav istället för insjö.

7. Ja.

8. Ja.
 

mha321

Medlem
1. Ö utan att tveka.

2. Helst båda försåts, men håller med @majer om att hellre ta utsikten när det är så nära.

3. Definitivt bilfri.

4. Beror på avstånd. Har man sommarställe på en ö så tycker jag man definitivt ska se till att åtminstone ha en liten snurrebåt, och då kan man använda den övriga dagar för att ta sig mot w-båt. Att sedan ha nära till w-båt (antingen samma ö eller åtminstone ordentligt nära) någon/några gånger i veckan när man behöver ha in/ut större prylar gör att man kan klara sig med en rätt liten båt, som både är billig och enkel att hantera. Viktigare då att det finns antingen bryggplats eller uppdragningsplats för en sådan båt.

5. Personligen föredrar jag de äldre, men ser poängen med de nyare också.

6. Allt beror på vad som är mycket, men i princip, ja.

7. Nej, inte så länge det finns på någon ö/fastland som inte ligger jättelångt bort och man har en liten snurra (se pkt 4). Beroende på hur stor ön är det snarare en fördel.

8. Se pkt 4.
 

Agö

Medlem
1. Föredrar ni sommarhus på fastland eller ö
Föredrar ö men med goda förbindelser till fastland, se 3 nedan.

2. Föredrar ni strandtomt men ingen vid havsutsikt eller 2 min ner till havet men vid havsutsikt från huset

Strandtomt och egen brygga.

3. Föredrar ni bilfri ö eller en lättåtkomlig ö som nås med bildväg

Det låter charmigt med bilfri ö. I praktiken är det dock ett hinder för ganska mycket. Vi har ställe på Ljusterö, god skärgård, åtkomlig inte bara med bil utan även med Waxholmsbåt och SL-buss. Det finns som sagt viktiga fördelar med det, flexibilitet inräknat. Men jag kan gott förstå att man vill ha den helt bortkopplade atmosfär som isolerade öar ger.

4. Är det viktigt för er med daglig waxholmsbåt schema eller räcker det med helger under vissa delar av året

Ja, jag är oerhört förtjust i att åka Waxholmsbåt. Samma som ovan ang. flexibilitet.

5. Föredrar ni moderna arkitektritade hus med stora fönster alt det traditionella svenska stimmerhus eller rött trähus med vita knutar

Jag har ingen riktig preferens. Grosshandlarvilla, arkitektritat på klipptomt. Jag gillar dock Roslagshusstilen, se Omdirigering

6. Betalar ni gärna mycket extra för att få hav istället för sjö

Ja, definitivt.

7. Är det en deal-killer om ön inte har några livsmedelsbutiker/cafeer/etc alls?

Jag tycker att det är ganska trevligt att såväl kunna handla som äta i närheten. Återigen handlar det väl om vad man är van vid. Har en polare som köpte på Norröra, finns i princip inget. Däremot beställer de mat genom MatHem som kör ribbåtar ute i skärgården hela somrarna.

8. Kan du acceptera att köpa ett hus som du endast kan vara i från april-okt eftersom andra tider är ej framåtkomliga med t.ex wbåt (du måste ha egen båt annars)

Ja och nej. Det är ju en begränsning i sig men å andra sidan kanske man vill resa på annat sätt under de tunga vintermånaderna.

Välkommen till skärgården!

Ljusterö.jpg
 
Toppen