SÖKER: Arlanda-Bangkok med övernattningar i Asien.

villiamm

New member
Hej,



Ny här på forumet men har ändå en bonusresa bakom mig vilket var förra december/januari med utresa ARN-PEK-BKK och hemresa BKK-CDG-ARN i Business. Nu är det dags för Bangkok igen och jag hade denna gång planerat in fler stopp men inser efter samtal med Tallinn att jag nog missförstått routing-reglerna lite. Vad jag hade planerat och anade att det kanske inte skulle fungera var:



Stockholm, SE (ARN - Arlanda) to Vienna, AT (VIE) OS 318 | Embraer ERJ-195 Business

Vienna, AT (VIE) to Chicago, IL, US (ORD - O'Hare) OS 65 | Boeing 777-200 Business

Chicago, IL, US (ORD - O'Hare) to Tokyo, JP (NRT - Narita) NH 11 | Boeing 777-300ER First

Tokyo, JP (NRT - Narita) to Tianjin, CN (TSN) CA 952 | Boeing 737-800 Business

Tianjin, CN (TSN) to Bangkok, TH (BKK) CA 811 | Boeing 737-800 Business





och på hemresan:



Bangkok, TH (BKK) to Hong Kong, HK, CN (HKG) TG 600 | Boeing 777-300 Business

Hong Kong, HK, CN (HKG) to Beijing, CN (PEK - Capital) CA 108 | Airbus A321 Business

Beijing, CN (PEK - Capital) to Seoul, KR (ICN - Incheon) OZ 332 | Airbus A321 Business

Seoul, KR (ICN - Incheon) to Frankfurt, DE (FRA) OZ 541 | Airbus A380-800 First

Frankfurt, DE (FRA) to Stockholm, SE (ARN - Arlanda) LH 804 | Airbus A320 Business





Övernattning under 24h på samtliga stopp förutom VIE och TSN.



Nu känner jag att jag får börja om planeringen och då mottar jag hemskt gärna hjälp från forumet:


Varifrån vill du börja din resa? ARN men kan köpa biljetter till annan stad i Europa om nödvändigt.


Var är din destination? BKK


När vill/behöver du resa ut? 27 december 2018 +/- 1 dag. Vill gärna anlända senast på nyårsafton.
När vill/behöver du komma hem? 15 januari 2018 +/- 3 dagar


Hur länge vill du vara borta? -


Hur många personer som skall resa? 2 vuxna


I vilken kabinklass?
First så långt det är möjligt. Om möjligt minst två långflygningar i First och resterande i Business.

Med vilka flygbolag vill du flyga med? SAS, Lufthansa, Thai Air, Asiana, ANA, Air China
Vad är din budget? (per person) 114 000 poäng Jag har 3 st eller 4 st 2-4-1 vouchers och är inte främmande för att använda 2 st av dem. Kan lägga 10-15 000 kr på biljetter inom Europa/Asien om nödvändigt. Flygtid under 4h går bra i Ekonomi.


Vad är det viktigaste för dig?
Vill som sagt få minst två långflygningar i First (minst gärna med Air China) och få så många övernattningar under 24h i Asien som möjligt på ut och hemresan.

Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Vill gärna ha stop i Tokyo, Hong Kong, Beijing, Seoul.


Får gärna tips på enligt regelverket möjliga rutter på ut och hemresan där jag får med så många stopp som möjligt i städerna i punkt 11 samt med tillgänglighet i First så jag kan sätta mig ned och börja leta biljetter på nytt. Jag kan tänka mig att dela upp resan i två one-way om det behövs. Open Jaw är också ett alternativ om flygningen till nya destinationen inte är för lång (i Ekonomi).



Tack på förhand!
 
Numera är det ju max ett byta i Asien som gäller, så det sätter ju vissa begränsningar för vad du kan göra.
 
Om du vill maximera kan du ju använda två vouchers och flyga Europa-Nordamerika på ena och Nordamerika-Asien på den andra. Blir då 75+95k poäng totalt.



Reglerna nu är ju dock rätt tråkiga, max 2 stopp i Europa och 1 stopp i Asien/Nordamerika.



Jag skulle försöka få ihop ANA F Europa till Tokyo och sen Thai First till Bangkok. Hemresa sedan med Singapores B787 i business till Singapore och vidare med Singapore i First till Köpenhamn. Utresan försöker du sedan ändra till Lufthansa First till Tokyo, finns inte det går valfri destination i Asien bra men du blir då av med Thai First och får ta en flight i Business.



En liten påminnelse från en Moderator också, vi tillåter inte förkortningar i rubriken så jag har ändrat lite i den.
 
Ytterligare en regel due måste ta hänsyn till till är att resa från Europa till Asien inte får gå via USA utan måste ske österut från Europa.
 
Tack för svaren!



Som jag uppfattade det när jag ringde till Tallinn så tillåts max två byten inom zonen man reser från och ett byte i destinationszonen. Har jag förstått det rätt?



Om jag vill få in 4 städer att övernatta i förutom BKK så vore kanske ett sätt att köra två one-way med open jaw?



Exempelvis ARN-FRA-NRT-BKK och sedan betala för biljetter BKK-HKG stanna i några nätter sedan åka hem HKG-PEK-ICN-FRA-ARN.



Skulle reglerna tillåta detta?



Kan jag hitta First med ANA och Thai enligt ditt förslag palmen med min föreslagna utreserutt?



ICN-FRA finns tillgång i First med Asiana enligt min ursprunliga plan.
 
Eventuellt går det, de sa samma till mig avrese zon tillåter 2 stopp men de säger också max 1 stopp i Asien oavsett vad.



Varför inte köpa en open jaw (eller två enkla) BKK-HKG och HKG-PEK. Då klarar du dig med 1 voucher. Bättre med tur och retur så slipper du betala 60% av tur och retur 2 gånger för enkelresor.



Utresan ska gå att hitta med ANA F och Thai F så som du föreslagit.
 
Okej, dåligt om det inte går.



Hur menar du med BKK-HKG eller HKG-PEK? Menar du använda poäng och 1 st voucher för en tur/retur med open jaw ARN-FRA-TBKK sedan hemresa PEK-ICN-FRA-ARN och sedan boka en poängresa open jaw BKK-HKG-PEK och använda en voucher? Det kanske inte är en dum idé:



Alternativen är då två one-way och betala en resa med pengar eller en tur/retur open jaw till och från Asien och en open jaw inom Asien.



Alternativ 1 skulle kosta 2 * 190 000 * 0,5 * 0,6 + pengar = 114 000 poäng + pengar per person.



Alternativ 2 skulle kosta 190 000 * 0,5 + 75 000 * 0,5 (Business mellan Sydost- & Centrala Asien) = 132 500 poäng eller 120 000 om man kör Ekonomi istället.



Alternativ 1 är alltså osäkert om det är tillåtet men Alternativ 2 ska inte vara några problem?



Fördelen med alt 2 är att vi kan stanna fler nätter i både HKG och PEK och inte bara HKG som i alt 1.



Det är alltså tillåtet med open jaw på round tripen med destination BKK, Sydostasien och hemresa från ICN, Centralasien?



Edit: Hittar för övrigt ingen tillgänglighet i F varken FRA-NRT eller NRT-BKK under perioden 25 dec-30 dec. Är United fel ställe att söka på?
 
Min tanke var att du bokade en resa med voucher enligt följande.

ARN-FRA-TYO-BKK

PEK-ICN-FRA-ARN



Sen köper du en biljett inom Asien antingen med poäng eller cash enligt följande.

BKK-HKG /DESTINATION/ HKG-PEK.

Inte helt hundra på att du får göra en sån open jaw dock.



Med detta upplägg kan du stanna så länge du vill i Bangkok, Hong Kong och Peking och ha 24h stopp i Seoul och Tokyo. Jag har ingen koll på vad det kostar att köpa BKK-HKG-PEK, kan vara billigare att köpa som två enkelbiljetter än en open jaw om man betalar cash. Det kan också vara en idé att vända på resan så du åker ut till Peking och hem från Bangkok. Fördelen med det är att det blir Thai First från Bangkok där du har extra service och ANA ut från Tokyo som i och för sig inte ger något extra. Till Seoul kan du åka lufthansa first eller Asiana men skulle helt klart försöka få till lufthansa ut där för FCT.
 
Tack för förtydligandet.



Tyvärr är det inte lämpligt att vända på resan då vi vill komma ner till Thailand i mellandagarna för att fira nyår med familjen. När de sedan åkt hem tänkte vi spendera några dagar i HKG och PEK på hemresan.



Var letar jag bäst tillgänglighet för utresan? Hittar som sagt inte genom United men på ANAs hemsida kan jag se tillgänglighet i F fast award type 1 vilket innebär endast tillgänglig med ANA-poäng?
 
Jag trot att du är lite sent ute för efterfrågade datum. Men fortsätt söka efter tillgänglighet och slå till när det kommer.



Gissar att även business kan vara svårfunnet, men har du kikat på det annars?
 
Ja det känns så tyvärr. Hittar ZRH-NRT i business men inte en enda direktflygning i business NRT-BKK mellan jul och nyår och det måste ju vara det för att hålla sig under ett stopp i Asien på ditvägen.



Om jag bara kunde hitta direktflyg från HKG-NRT skulle jag kunna ändra resan så den blev utresa ARN-PEK-BKK sedan separat openjaw resa BKK-HKG-NRT sedan hemresa NRT-ICN-FRA-ARN vilket egentligen hade varit optimalt då vi hellre spenderar några dagar i Tokyo än i Peking.
 
Brukar komma en och annan Business med Thai i mellandagarna ca 1-2v innan avresa men det är ju inget du kan räkna med om du absolut måste dit...

Boka vad du hittar nu och komplettera eftersom.
 
Noterade inte tid för resan tidigare. Åka över jul och nyår och boka award så här sent kan man inte vara kräsen alls utan får ta det som finns. Mycket av F tillgängligheten är bokad sedan flera månader tillbaka.



Det kan dock komma att släppas mer närmre avgång men det är ju som sagt en chansning.
 
Har hittat biljetter nu så det får bli business på vägen ner till Bangkok och First från ICN-FRA på vägen hem. Utresa till BKK och hemresa från NRT.



Tänker stanna i HKG några dagar med en open-jaw round trip med avslutning i Tokyo. Är det tillåtet att mellanlanda i SIN på "hemresan" med voucher? Rutten skulle då bli BKK-HKG - HKG-SIN-HND vilket innebär att man flyger in i Sydostasien för att sen flyga tillbaka till Centralasien?
 
Villiamm skrev:Har hittat biljetter nu så det får bli business på vägen ner till Bangkok och First från ICN-FRA på vägen hem. Utresa till BKK och hemresa från NRT.Tänker stanna i HKG några dagar med en open-jaw round trip med avslutning i Tokyo. Är det tillåtet att mellanlanda i SIN på "hemresan" med voucher? Rutten skulle då bli BKK-HKG - HKG-SIN-HND vilket innebär att man flyger in i Sydostasien för att sen flyga tillbaka till Centralasien?Klicka för att utvidga...
Asien räknas som en zon, spelar ingen roll om det är syd/nord/central. Ett stopp i Asien är det som gäller.
 
Har nu bokat resan till och från Asien och det gick som planerat, dock gick det inte att boka den origin open-jaw jag tänkt, BKK-HKG HKG-SIN-HND utan det betraktade de som en one way trip vilket ju inte tillåter att vi stannar några dagar i HKG. Någon som kan förklara varför?



Vad jag lyckades boka är i alla fall:



25-dec ARN-FRA Lufthansa C

25-dec FRA-PEK Air China C

27-dec PEK-BKK Thai C



18-jan NRT-ICN Asiana C

19-jan ICN-FRA Asiana F

19-jan FRA-ARN Lufthansa C



164 000 poäng och 7 874 kr i skatter och avgifter för 2 personer.



Hoppas kunna boka om resan mellan FRA-PEK till Lufthansa F men om jag skulle hitta tillgänglighet i C innan dess, rekommenderar ni då en ombokning från Air China?



Om resan inom Asien inte går att lösa med origin open-jaw tror jag vi får köpa biljetter BKK-HKG och sedan boka en one way HKG-SIN-HND.
 
Hittar du något annat än Air China så brukar det vara att föredra andra bolag till Asien, men då kanske du sen inte kan hitta connection från Peking till Bangkok.



Den troliga anledningen till att de inte godkänner det som open jaw är att gapet blir större än någon av sträckorna, det är dessutom rejäl backtracking att flyga ner till Singapore vilketk de kan ha synpunkter på då det inte är most reasonable routing.

Hade du åkt BKK-HKG-HKT hade det säkert inte varit några problem med en sådan Open Jaw. Det är alltid värt att testa i alla fall, det du kan göra är ju att försöka boka HKG-SIN-TYO som en one way award och sne köpa till BKK-HKG på en separat biljett för cash.
 
Kristina ringde tillbaka nu ang sista flygningen FRA-ARN hade för kort connection så det fick bli en senare fligh i economy istället.



Passade på att fråga varför inte den andra resan inte fungerade och det var pga att vi inte skulle flyga tillbaka åt samma väderstreck som vi kom från om ni förstår vad jag menar.

Alltså hade vi återvänt till Indien till exempel istället för Tokyo så hade det fungerat.
 
Ändrade huvudbokningen för att göra det möjligt att boka open-jawn i Asien. Så nu blir det:



ARN-FRA-PEK-BKK / HKG-ICN-FRA-ARN - 164 000 poäng och en 2-4-1 voucher.



BKK-KIX / KIX-HKG - 62 500 poäng och en 2-4-1 voucher.



All i C förutom ICN-FRA som är i F.
 
Den senaste veckan har det skett ändringar i tidtabellerna för tre av flighterna som ingår i vår resa. Den första ändringen var att vår flight mellan KIX och HKG med ANA blev inställd och jag fick som förslag att boka med Asiana och Air India via Seoul istället vilket jag gick med på telefon. Har hittat en direktflygning en dag senare nu som vi kommer ändra till.



Den andra ändringen var bara en flytt på sista flighten från FRA-ARN med 10 minuter alltså inga problem.



Det stora bekymret är den senaste ändringen jag precis fick mejl om. Enligt mejlet har vi blivit ombokade från:



2019-01-10 Bangkok, TH (BKK) to Osaka, JP (KIX - Kansai) TG 622 | Boeing 777-300 Business 23:15 - 06:25 05:50 Thai



till:



2019-01-09 Bangkok, TH (BKK) to Osaka, JP (KIX - Kansai) TG 672 | Boeing 777-300 Business 08:15 - 15:45 05:50 Thai



Oklart om det ens är i Business då det enligt United ej finns tillgänglighet.



Den ursprungliga flighten är ej inställd och det finns enligt United fortfarande tillgänglighet i Ekonomi.



Kan de verkligen göra så här? Boka om biljetterna utan att flighten ens är inställd? Det har tagit mig många timmar att planera den här resan med lagom antal dagar på varje destination, non-stopflygningar och allt i minst business. Denna ändring förstör resan ganska rejält.
 
Back
Top