Jag väntar fortfarande på Seoul, Delhi/Mumbai och Manila där sistnämnda är en het destination för turister, företag och sjöfartsfolk.
Släng in Toronto eller Vancouver på det så kommer det bli betydligt bätttre potential än lördagsavgångar till Eilat.
Teheran hade varit intressant men frågan är hur omvärldsläget är nu när det återigen har börjat bli spänt från Teherans håll pga USA och Ryssland samt Turkiet och Syrien.
Jag sitter ju också och hoppas på samma destinationer (Seoul, Indien och Kanada) och har länge trott på Tehran som en bra destination, och tycker så fortfarande. Jag tycker att det kan vara en bra idé att använda narrow body till både Tehran och ev. destination(er) i Indien då det kanske blir svårt att fylla en stor maskin 5-7 dagar i veckan. Om man är seriös i sin satsning så tycker jag inte att man ska flyga mer sällan än så.
Samtidigt har vi ju frågan om Cargo. Seoul är ju en viktig Cargo hub så en stor maskin kan säkert komplettera passagerartransporterna med cargotransporter. Tehran, Mumbai och Delhi är jag osäker på. Jag tror inte att de är på långa vägar så stora som Seoul, men säkert större än Manila (inte Tehran dock).
Jag vill åter igen slå ett slag för Taipei. Det är en hyfsat stor affärsdestination för Skandinavien, det är en stor cargo hub, har stor potential för ökad turism och är en stor Star Alliance hub med bra nätverk inom Asien och Australien.
Önskelistan:
Seoul A330/A340/A350 5 dagar i veckan.
Tehran A320LR 5 dagar i veckan. Om cargo är en större affär än jag tror så kan man kanske slinga in en större maskin i omloppet någon dag i veckan.
Delhi A320LR 5 dagar i veckan. Om cargo är en större affär än jag tror så kan man kanske slinga in en större maskin i omloppet någon dag i veckan.
Mumbai A320LR 5 dagar i veckan. Om cargo är en större affär än jag tror så kan man kanske slinga in en större maskin i omloppet någon dag i veckan.
Taipei A330/A340/A350 5 dagar i veckan.
Toronto A330/A340/A350 5 dagar i veckan.
Manila A330/A340/A350 5 dagar i veckan.
Till sist så tycker jag faktiskt att SAS borde fundera på Sydafrika. Jag vet att det ligger på södra halvklotet, men Köpenhamn till Johannesburg är "bara" 600 miles längre än CPH-PVG och borde vara fullt möjligt. A330/A340/A350 5 dagar i veckan.
Min önskelista bygger som ni förstår på att SAS utökar flygplansflottan med fler stora maskiner genom att behålla befintliga när de nya kommer, eller att göra om beställningen från 8 A350 till flera A330E. Jag utgår nämligen också från att man behåller de linjer man har idag.