Senaste nytt

Snart kommer SAS nya långlinjer - vilka destinationer blir det?

Jag väntar fortfarande på Seoul, Delhi/Mumbai och Manila där sistnämnda är en het destination för turister, företag och sjöfartsfolk.
Släng in Toronto eller Vancouver på det så kommer det bli betydligt bätttre potential än lördagsavgångar till Eilat.

Teheran hade varit intressant men frågan är hur omvärldsläget är nu när det återigen har börjat bli spänt från Teherans håll pga USA och Ryssland samt Turkiet och Syrien.
 
Jag väntar fortfarande på Seoul, Delhi/Mumbai och Manila där sistnämnda är en het destination för turister, företag och sjöfartsfolk.
Släng in Toronto eller Vancouver på det så kommer det bli betydligt bätttre potential än lördagsavgångar till Eilat.

Teheran hade varit intressant men frågan är hur omvärldsläget är nu när det återigen har börjat bli spänt från Teherans håll pga USA och Ryssland samt Turkiet och Syrien.

Jag sitter ju också och hoppas på samma destinationer (Seoul, Indien och Kanada) och har länge trott på Tehran som en bra destination, och tycker så fortfarande. Jag tycker att det kan vara en bra idé att använda narrow body till både Tehran och ev. destination(er) i Indien då det kanske blir svårt att fylla en stor maskin 5-7 dagar i veckan. Om man är seriös i sin satsning så tycker jag inte att man ska flyga mer sällan än så.

Samtidigt har vi ju frågan om Cargo. Seoul är ju en viktig Cargo hub så en stor maskin kan säkert komplettera passagerartransporterna med cargotransporter. Tehran, Mumbai och Delhi är jag osäker på. Jag tror inte att de är på långa vägar så stora som Seoul, men säkert större än Manila (inte Tehran dock).

Jag vill åter igen slå ett slag för Taipei. Det är en hyfsat stor affärsdestination för Skandinavien, det är en stor cargo hub, har stor potential för ökad turism och är en stor Star Alliance hub med bra nätverk inom Asien och Australien.

Önskelistan:
Seoul A330/A340/A350 5 dagar i veckan.
Tehran A320LR 5 dagar i veckan. Om cargo är en större affär än jag tror så kan man kanske slinga in en större maskin i omloppet någon dag i veckan.
Delhi A320LR 5 dagar i veckan. Om cargo är en större affär än jag tror så kan man kanske slinga in en större maskin i omloppet någon dag i veckan.
Mumbai A320LR 5 dagar i veckan. Om cargo är en större affär än jag tror så kan man kanske slinga in en större maskin i omloppet någon dag i veckan.
Taipei A330/A340/A350 5 dagar i veckan.
Toronto A330/A340/A350 5 dagar i veckan.
Manila A330/A340/A350 5 dagar i veckan.

Till sist så tycker jag faktiskt att SAS borde fundera på Sydafrika. Jag vet att det ligger på södra halvklotet, men Köpenhamn till Johannesburg är "bara" 600 miles längre än CPH-PVG och borde vara fullt möjligt. A330/A340/A350 5 dagar i veckan.

Min önskelista bygger som ni förstår på att SAS utökar flygplansflottan med fler stora maskiner genom att behålla befintliga när de nya kommer, eller att göra om beställningen från 8 A350 till flera A330E. Jag utgår nämligen också från att man behåller de linjer man har idag.
 
Jag sitter ju också och hoppas på samma destinationer (Seoul, Indien och Kanada) och har länge trott på Tehran som en bra destination, och tycker så fortfarande. Jag tycker att det kan vara en bra idé att använda narrow body till både Tehran och ev. destination(er) i Indien då det kanske blir svårt att fylla en stor maskin 5-7 dagar i veckan. Om man är seriös i sin satsning så tycker jag inte att man ska flyga mer sällan än så.

Samtidigt har vi ju frågan om Cargo. Seoul är ju en viktig Cargo hub så en stor maskin kan säkert komplettera passagerartransporterna med cargotransporter. Tehran, Mumbai och Delhi är jag osäker på. Jag tror inte att de är på långa vägar så stora som Seoul, men säkert större än Manila (inte Tehran dock).

Jag vill åter igen slå ett slag för Taipei. Det är en hyfsat stor affärsdestination för Skandinavien, det är en stor cargo hub, har stor potential för ökad turism och är en stor Star Alliance hub med bra nätverk inom Asien och Australien.

Önskelistan:
Seoul A330/A340/A350 5 dagar i veckan.
Tehran A320LR 5 dagar i veckan. Om cargo är en större affär än jag tror så kan man kanske slinga in en större maskin i omloppet någon dag i veckan.
Delhi A320LR 5 dagar i veckan. Om cargo är en större affär än jag tror så kan man kanske slinga in en större maskin i omloppet någon dag i veckan.
Mumbai A320LR 5 dagar i veckan. Om cargo är en större affär än jag tror så kan man kanske slinga in en större maskin i omloppet någon dag i veckan.
Taipei A330/A340/A350 5 dagar i veckan.
Toronto A330/A340/A350 5 dagar i veckan.
Manila A330/A340/A350 5 dagar i veckan.

Till sist så tycker jag faktiskt att SAS borde fundera på Sydafrika. Jag vet att det ligger på södra halvklotet, men Köpenhamn till Johannesburg är "bara" 600 miles längre än CPH-PVG och borde vara fullt möjligt. A330/A340/A350 5 dagar i veckan.

Min önskelista bygger som ni förstår på att SAS utökar flygplansflottan med fler stora maskiner genom att behålla befintliga när de nya kommer, eller att göra om beställningen från 8 A350 till flera A330E. Jag utgår nämligen också från att man behåller de linjer man har idag.

Jag hade Taipei med och borde ha behållit Taipei som alternativ.
Snabbaste vägen just nu är med Turkish om det är så att EVA gör ett stopp i Bangkok på samtliga Europalinjer.
Ett kort stopp på Arlanda kommer få flera att välja SAS istället för att flyga via Amsterdam, London, Wien eller Istanbul så det kan bli ett lika smart drag som med Hong Kong.

Filippinerna är en stor exportmarknad utav bl.a. kläder och en hel del annat.
Jag har en hel del bekanta som håller på med export av varor till Europa och lax och andra mer färska råvaror kan bli en bra import till Filippinerna.
Arla exporterar exempelvis väldigt mycket mejeriprodukter hit som tillverkas i Danmark och det finns ett par butiker som satsar på att enbart sälja svenska produkter.

Som företagsland har SAAB Gripen öppnat ett kontor här i Manila, flera svenska företag har kontor här, IKEA inväntar klartecken för att börja bygga sin nya butik och Sverige har åter öppnat sin ambassad i Manila.
Det rör sig på svensk-marknaden så att säga och landet växer som både skandinavisk turistdestination och expatdestination.
 
Utmaningen är väl att både Taipei och Manila tar mer än ett dygn tur och retur (inkl städning mm), vilket innebär att de måste slingas ihop med var sin ytterligare maskin och då också flyger på en kortare destination varannan gång, troligtvis då västerut (eller Iran och Indien, men då faller A320LR konceptet).
 
Utmaningen är väl att både Taipei och Manila tar mer än ett dygn tur och retur (inkl städning mm), vilket innebär att de måste slingas ihop med var sin ytterligare maskin och då också flyger på en kortare destination varannan gång, troligtvis då västerut (eller Iran och Indien, men då faller A320LR konceptet).

Utöver det är väl Taipei relativt enkelt att nå med ett byte i Hong Kong eller Shanghai? Jag vet inte hur stor efterfrågan är på platser till Taipei men det kanske finns underlag för en linje? Annars tror jag det kan vara bra att ha i alla fall en linje till Kanada, som blir mer populärt som resmål och USA tappar en del i dagsläget, kan man vara först till kvarn där kanske det kan vara en bra satsning, till t.ex. Toronto och sen kan man åka vidare med Air Canada utan att byta flyg alls i USA om man ska till exempelvis Centralamerika.
 
Utmaningen är väl att både Taipei och Manila tar mer än ett dygn tur och retur (inkl städning mm), vilket innebär att de måste slingas ihop med var sin ytterligare maskin och då också flyger på en kortare destination varannan gång, troligtvis då västerut (eller Iran och Indien, men då faller A320LR konceptet).

Då är det väl utmärkt att slinga med en linje till exempelvis Boston och/eller Toronto?
 
En tanke jag har vad gäller Chicago, är att ändra Stockholms-maskinen till att gå till Denver. Åtminstone under vinterperioden. Denver är en bra United-hub med många möjligheter till connections. Sedan kan nog Colorado attrahera en hel del resenärer också.
 
Tycker det är väldigt kul att det spekuleras om Taipei i denna tråd även om jag är lite smått skeptisk att SAS skulle satsa på det innan man har satsat på destinationerna Toronto, Mumbai, New Delhi eller Seoul. Ska en sådan linje bli lyckad är det nog av högsta vikt att man ser till att transfermöjligheterna blir så bra som möjligt åt båda hållen från andra destinationer som kan tänkas locka många resenärer samt cargo. Nu kan jag inte EVAs och andra Star Alliancebolags-tidtabell i huvudet på Taipeis flygplats, men skulle det finnas bra möjligheter med anslutning till Manilla, Cebu, Denpassar, Kuala Lumpur, Singapore och kanske några mer så lär det hjälpa till endel. På samma sätt vore det bra om det enkelt gick att ansluta till och från ett gäng europeiska storstäder från Stockholm då staden ändå ligger relativt bra geografiskt för flyg till Asien. Något som kanske skulle kunna tala för Taipei är kanske att Finnair inte flyger dit i dagsläget?

Efter att ha spenderat en utbytestermin i Taipei relativt nyligen så fick jag dock känslan att den svenska turismen dit är relativt begränsad även om jag tycker fler borde få upp ögonen för destinationen. Tror för övrigt att jag hörde svenska slumpmässigt på gatan två gånger under denna tid. Affärsresandet har jag ingen aning om men finns ju ett gäng "tech jättar" med huvudkontor i Taipei så det finns väl potential. Kan tilläggas att jag träffade ett 15 tal andra svenskar där under min vistelse och trotts att SAS-linjen till Hong Kong var igång så var det ingen student som åkte den till Taipei, förmodligen för att det var för dyrt för oss priskänsliga studenter. Utan de alternativ jag hörde folk åka var Thai, Turkish, Emirates och Cathay vilket inkluderade ett byte i Europa då. Däremot åkte mina föräldrar samt endel andras föräldrar med SAS med förmodligen har väl det att göra med att de inte var lika priskänsliga. Förhoppningsvis får man väl hoppas SAS har koll på sin prissättning så de maxar intäkterna. Det sistnämnda var lite överflödig information men tyckte det var kul att dela med mig av den.
 
Men skapar inte en linje till TPE(Taipei) problem för de befintliga linjerna till Kina? Tänker på alla de flygbolag som iaf tidigare hade en -Asia subsidiary för att kunna trafikera både TPE och Kina. Men detta problem kanske inte finns längre?
 
Tycker det är väldigt kul att det spekuleras om Taipei i denna tråd även om jag är lite smått skeptisk att SAS skulle satsa på det innan man har satsat på destinationerna Toronto, Mumbai, New Delhi eller Seoul. Ska en sådan linje bli lyckad är det nog av högsta vikt att man ser till att transfermöjligheterna blir så bra som möjligt åt båda hållen från andra destinationer som kan tänkas locka många resenärer samt cargo. Nu kan jag inte EVAs och andra Star Alliancebolags-tidtabell i huvudet på Taipeis flygplats, men skulle det finnas bra möjligheter med anslutning till Manilla, Cebu, Denpassar, Kuala Lumpur, Singapore och kanske några mer så lär det hjälpa till endel. På samma sätt vore det bra om det enkelt gick att ansluta till och från ett gäng europeiska storstäder från Stockholm då staden ändå ligger relativt bra geografiskt för flyg till Asien. Något som kanske skulle kunna tala för Taipei är kanske att Finnair inte flyger dit i dagsläget?

Efter att ha spenderat en utbytestermin i Taipei relativt nyligen så fick jag dock känslan att den svenska turismen dit är relativt begränsad även om jag tycker fler borde få upp ögonen för destinationen. Tror för övrigt att jag hörde svenska slumpmässigt på gatan två gånger under denna tid. Affärsresandet har jag ingen aning om men finns ju ett gäng "tech jättar" med huvudkontor i Taipei så det finns väl potential. Kan tilläggas att jag träffade ett 15 tal andra svenskar där under min vistelse och trotts att SAS-linjen till Hong Kong var igång så var det ingen student som åkte den till Taipei, förmodligen för att det var för dyrt för oss priskänsliga studenter. Utan de alternativ jag hörde folk åka var Thai, Turkish, Emirates och Cathay vilket inkluderade ett byte i Europa då. Däremot åkte mina föräldrar samt endel andras föräldrar med SAS med förmodligen har väl det att göra med att de inte var lika priskänsliga. Förhoppningsvis får man väl hoppas SAS har koll på sin prissättning så de maxar intäkterna. Det sistnämnda var lite överflödig information men tyckte det var kul att dela med mig av den.
Förlåt men Hong Kong linjen är de billigaste sättet att ta sig till Asien som student under 26.
 
Toppen