Senaste nytt

Slå ihop två bokningar?

Hej gänget!

Sitter med två bokningar på samma flight! En för mig och min sambo, och en separat för hennes syster.

Jag ringde in i veckan och bad att få alla personer på samma boknings ref.
Då fick jag svar att detta var möjligt!

Det har fortfarande inte hänt något, och när jag idag ringde in fick jag reda på att denna förförågan var omöjlig att genomföra.


Min fråga till er.
Är de någon som lyckats så ihop två bokningar så de ligger under samma ref!?!?
 

niksal

Medlem
Nu vet jag inte om det gäller alla flygbolag, men på Finnair går det att koppla ihop bokningar. De är inte på samma referens, men olika referenser kan på något sätt kopplas ihop så de är ”sammanhörande”. Har en kommande flygning där jag och min familj är på 3 olika referenser, men Finnair (platinum desk) har försäkrat mig om att bokningarna är kopplade, t.ex. så att vi får sitta tillsammans. Det är en längre historia med uppgraderingar etc, men för att hålla mig kort så verkar det fungera åtminstone hittills.
 

palmen

Moderator
Nu vet jag inte om det gäller alla flygbolag, men på Finnair går det att koppla ihop bokningar. De är inte på samma referens, men olika referenser kan på något sätt kopplas ihop så de är ”sammanhörande”. Har en kommande flygning där jag och min familj är på 3 olika referenser, men Finnair (platinum desk) har försäkrat mig om att bokningarna är kopplade, t.ex. så att vi får sitta tillsammans. Det är en längre historia med uppgraderingar etc, men för att hålla mig kort så verkar det fungera åtminstone hittills.
Bokningarna blir inte ihopkopplade mer än en notis (så är det på sas i alla fall).
Lite som att skriva en post it lap och fästa på baksidan av Boarding pass, om ingen läser den kommer ingen hända oavsett. Sen finns det inga garantier men helt klart är det bättre att få noteringen än att inte ha den.
 

Senator

Moderator
Begreppet som används vad jag har förstått är "koppla" bokningar, eller "link bookings" på engelska. Intressant nog så kopplade jag två Lufthansa PNRs: min egen som är ARN-AUS-ARN och min kompis som har ARN-AUS-CPH. Eftersom utresan är med Swiss så hämtade jag min bokning till min profil på swiss.com. Till min stora överraskning, hängde min polares bokning med. Så lite mer än post it lappar verkar det vara.

Men att kollapsa allt in i en bokning som är frågan här går inte.
 

ELOS

Medlem
På United går det fint att både sammanföra och splittra en bokningar. Man gör det under självbetjäning/manage reservation.
 
Toppen