Senaste nytt

Slå ihop bokningar

drW

Medlem
Har en fundering...
Har varit med om att få en bokning med flera personer splitad (så att jag kunde uppgradera bara mig) men går det att få två bokningar sammanslagna. Bokade ett barn och vi föräldrar på en biljett och älste sonen på en ungdomsbiljett. (Det var avsevärt mycket billigare) går dessa bokningar att slå samman på en bokningsreferens? Skulle vara smidigare.
 

Tonton

Medlem
Nej, det är inte möjligt.

Du kan dock ringa in och se till att de "kopplar ihop" bokningarna genom att göra en notis på vardera system. Det brukar exempelvis stå "This booking is traveling with ABCDED which is a youth ticket". Blir det några problem, exempelvis inställd flyg osv, så kan det vara skönt att ha.

De få gånger jag gjort detta, så har jag alltid dubbelkollat i efterhand, genom att ringa in (igen) för att se att noteringen finns där. För kom ihåg Agehalls budord, och mer specifikt budord #3 (https://www.businessclass.se/forum/threads/agehalls-tio-budord-för-resenären.17994/)

"Lita aldrig på kundtjänst".

Även fast de säger att de lägger in noteringen så bör du inte bli förvånad ifall de inte gör det.
 

drW

Medlem
Bra ide att göra en notering!
Även för incheckning så man får med hela familjen på businessinchecking utan diskussion. För visst är det så att silver har rätt till det fortfarande? Länge sedan jag åkte SAS.
 

Big Birger

Medlem
Har flera gånger haft en uppsjö av olika bokningar med både familj och vänner, och businessincheckning har fungerat galant för alla i sällskapet. Gissar att det är ganska lugnt så länge en i sällskapet har gold eller silver (kan checka in i business-disken för SAS).
 

mcleif

Medlem
Nej, det är inte möjligt.

Du kan dock ringa in och se till att de "kopplar ihop" bokningarna genom att göra en notis på vardera system. Det brukar exempelvis stå "This booking is traveling with ABCDED which is a youth ticket". Blir det några problem, exempelvis inställd flyg osv, så kan det vara skönt att ha.

Helt korrekt. Flybolaget/rejsebureauet kan lægge ind linje ind på bookingen, som typisk er: "Travel together with Jansson/jan mr on pnr ABC123". MEN denne besked kommer ikke op som "warning" hos personalet på flyplatsen, men personalet må selv tjekke manuelt, om der står nogle bemærkninger.

Men nej, man kan ikke slå to olika bookinger sammen til én eller linke dem på nogen vis. Om man har én booking, som er splittet ud til flere, så er der altid link mellem de olika bookinger, og man kan se på bookingen, at der er flere bookinger koblet sammen. Men man kan ikke gøre det omvendte desværre.
 
Toppen